Asseco tworzy inteligentne przystanki w Rzeszowie – pierwszy taki system w Polsce [VIDEO]

50
Zdjęcie: Piotr Woroniec jr / Rzeszów News
Reklama

Zatrzymuje się, chociaż nie powinien. Miał stać krótko, aby nie blokować zatoki, stoi po kilka minut. Na „obcych” przewoźników, którzy nie przestrzegają zasad korzystania z miejskich przystanków, Rzeszów ma rozwiązanie – kamery, które wdroży Asseco Data Systems.

Asseco Data Systems wdroży w stolicy Podkarpacia inteligentny monitoring wizyjny, który wykryje prywatnych przewoźników korzystających w nieuprawniony sposób z miejskich przystanków. Miasto się cieszy, bo „obcy” przewoźnicy w zatokach w centrum miasta robią tłok, który kiedyś może zakończyć katastrofą.

Wielu prywatnych przewoźników „nielegalnie” korzysta z zatok należących do Zarządu Transportu Miejskiego, na co w poniedziałek w ratuszu zwróciła uwagę Anna Kowalska, dyrektor ZTM, który jest odpowiedzialny za organizację miejskiej komunikacji. 

– Mamy w Rzeszowie 540 zatok autobusów. Na 46, które znajdują się w ścisłym centrum, m.in. przy Urzędzie Wojewódzkim, Centrum Handlowym „Ameryka”, czy w ciągu ul. Lisa-Kuli, nie wydajemy nowych zezwoleń „obcym” przewoźnikom na zatrzymywanie się. Przyczyna jest bardzo prosta – ci kierowcy stoją w zatokach za długo – tłumaczy Kowalska.

– Nasze autobusy w zatoce stoją do 30 sekund. Autobusy np. MKS stoją po kilka minut zanim wszyscy pasażerowie kupią bilety. To powoduje, że zatoka jest przepełniona, a nasze autobusy nie mogą na nią bezpiecznie wjechać, a później z niej wyjechać – dodaje.

I na dowód zaprezentowała filmik z drona, na którym było widać al. Piłsudskiego, przystanek przy „Ameryce”. Na początku zatoki stal jeden autobus MKS, na końcu drugi. Pomiędzy była przestrzeń, w którą wjeżdża autobus MPK. Manewr był utrudniony, bo kierowca MPK musiał uważać, aby nie zahaczyć ani o pojazd przed, ani za nim.

– Widzimy, że autobusy MKS już stoją. Podjeżdża nasz pojazd – stoi około 30 sekund, by pasażerowie mogli wsiąść i odjeżdża, a autobusy MKS dalej stoją – zauważa Kowalska.

– Może się zepsuły? – zapytał żartobliwie Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.

– Nie, tylko po prostu nie mają systemu do zakupu biletów i każdy musi podejść do kierowcy, dlatego tyle to trwa. Nie możemy zezwalać na zatrzymywanie się „obcych” przewoźników na tych przystankach, gdzie jest wzmożony ruch, bo to rodzi pewne niebezpieczeństwo i powoduje, że nasze autobusy będą opóźnione – tłumaczy dyrektor ZTM.

Problem ten rozwiązać ma Asseco Data Systems, który wdroży system pozwalający miastu kontrolować, jak wygląda sytuacja na przystankach. Temu mają służyć urządzenia do tzw. monitoringu wizyjnego. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ montaż kamer na przystankach ZTM zapowiadał jeszcze pod koniec 2016 roku.

– System z pomocą m.in. kamer ANPR pozwoli na automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych, a także monitorowanie czasu postoju, wielkości i rodzaju pojazdu, a także powierzchni, jaką zajmuje autobus. Następnie, dane z serwerów lokalnych będą filtrowane w centralnym systemie i wygenerują gotowy raport o pojazdach, które zatrzymały się na przystankach – wyjaśnia Paweł Sokołowski, dyrektor pionu cyfrowej infrastruktury miejskiej w Asseco Data Systems.

– ZTM na tej podstawie będzie mógł żądać zapłaty od przewoźników, którzy skorzystali z infrastruktury miejskiej w sposób nieuprawniony. Oczywiście, system nie będzie monitorował ruchu pojazdów prywatnych, taksówek i innych pojazdów uprzywilejowanych – dodaje.

Z takiego obrotu sprawy miasto jest bardzo zadowolone. – Jesteśmy przekonani, że nowe przedsięwzięcie przyczyni się do większego komfortu rzeszowian korzystających z komunikacji miejskiej – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Realizacja projektu potrwa do sierpnia 2018 r. System będzie zainstalowany na 47 przystankach na terenie Rzeszowa. System będzie zintegrowany z funkcjonującym w mieście od 2015 roku systemem elektronicznej informacji pasażerskiej.W ramach przygotowanego projektu oprócz kamer pojawi się w Rzeszowie sześć nowych biletomatów stacjonarnych i tablic informacji pasażerskiej.  Koszt całego przedsięwzięcia to niespełna 8 mln zł.

.joanna.goscinska@rzeszow-news.pl

Reklama

50 KOMENTARZE

  1. a czy to kogokolwiek interesuje: sytuacja sprzed godziny w autobusie trzech młodych umawia się na wieczór i śmieje się z policji i chwali że jak policja do nich podchodzi to nawet ich nie spisuje
    folgujecie tym młodocianym a degeneracja postępuje

  2. Sranie w banie, jak na przystanku jest tabliczka z rozkładem jazdy MKS lub innego przewoźnika, znaczy się że ma pozwolenie i zapłacił za zatrzymywanie się na tym przystanku. ZTM to porażka, dyrektor o tym nie czy udaje głupa, w pierwszym i drugim przypadku powinien stracić stanowisko. Większość pasażerów MKS z wiosek ma bilety okresowe zapisane karcie elektronicznej, bilety u kierowcy kupują przede wszystkim mieszkańcy Rzeszowa, cena biletu MKS na terenie Rzeszowa to 2 zł i to tutaj boli, w innym przypadku bilety MPK byłyby już zapewne po 4 zł. Pamiętacie jak tłumaczono ostatnią podwyżkę podwyżkę, tym że trzeba zaokrąglić cene biletów.

    • Tak było:
      „… trzeba zaokrąglić cenę biletu, bo wszędzie były podwyżki, ale w Rz dawno nie.. więc wypada zrobić …to tylko 20 groszy” .. ble, ble, ble …

  3. Rzeszów do komunikacji dopłaca 80 mln rocznie a gminy tylko 4.
    Pks do którego naleźy MKS miał paść nie pada, kupuje nowe autobusy. To boli menager Kowalską. Jeszcze sześć lat temu była to kwota 5 mln a dziś 80.

  4. To kiedy się zwróci te 8 mln. poprzez wystawianie faktur nielegalnie zatrzymującym się „obcym” przewoźnikom? za 100 lat?

  5. Tak się rządzi w mieście naczelnego wizjonera stolicy imitacji, prezesa SM Nowe Miasto, p-osła z Drabinianki, członka PZPR i SLD, jaśnie nam panującego od 12 lat, ulubieńca milijonuf, despotycznego spalinowego cara, dieduszki Tadeusa gdzie potrzeby mieszkanców są najmniej istotne. Ważne że robota się robi się a tempo musi być pierońskie…

    • Naczelny krytyku obecnego prezydenta:
      Łatwo jest krytykować bez merytorycznych argumentów i pomysłów na zmianę. Tak się robi w podstawówce.

      Jeśli nie podoba Ci się obecny prezydent powiedz, kogo widziałbyś na jego miejscu?
      Jeśli nie podobają Ci się działania obecnej władzy, powiedz co należałoby zrobić, jak rozwiązać problem.

      Bez tego Twoje wypowiedzi są zbędne i tylko zaniżają poziom intelektualny tego nienajgorszego portalu.

    • Downie, jakie ty możesz mieć potrzeby prócz nażarcia się i tego wys… Takie nic żeruje tylko na podatnikach bo zapewne ma darmowy przejazd autobusem jako bezrobotny.

  6. Trochę historii – powstał MKS – i przez pewien czas do wiosek jeździły MPK i MKS. I MKS odjeżdżał z przystanku o 2 minuty wcześniej niż MPK. Oczywiście potem 2 godziny nie jechał żaden. Kto wprowadził niezdrową konkurencję ???

  7. Ten system będzie tak samo innowacyjny jak ten cały zintegrowany system komunikacyjny czy też biletomaty w których się nie da wprowadzić informację, że w wolne dni nie trzeba kupować biletów za parkowanie czy też te podgrzewane przystanki przez które hula wiatr . Kolejne wyrzucanie bagatela 8 baniek w błoto. No ale jak zwykle ktoś musi wziąć dobrą kasę .Fejść erenc musi od

    • Racja bo za te 8- baniek juz by był kolejny most przez Wisłok np. most skośny a tu bedzie : co ?
      Cały system – kamery w ratuszu i kto to bedzie obserwował ,analizował , przetważał i wystawiał faktury – nie ratusz za ciasny.
      Jedna osoba na pewno tego nie ogarnie bo by dostała kociokwiku i poplątania z pomieszaniem jak by ślepila w te monitory z autobusami to musi bydź cały pion z urzędnikami ,kierownikami ,zastępcami ,kontrolerami,analitykami obsługą techniczną ,serwisantami sprzątaczką no i z dyrektorem dwoma zadtępcami i trzema sekretarkami + cały pion finansowy i całe zaplecze z bazą techniczną do obsłygi ,remontów całego oprzyżądowania w terenie ( przystanki + cała sieć przesyłowa ) czyli ?
      – O trzeba budować kolejny biurowiec i zaplecze bo to bedzie już Instytucja monitoringu autobusów i przystanków
      Bo sam Główny Namiestnik tego nie ogarnia ale Ok. – robota się robi wszyscy zadowoleni ,tempo pierońskie do ugryzienia 8 melonów – super mieszkańcy zapłacą a My se bedziemy patrzeć w monitory – popieram Ura- Ura – Ura niech nam żyje !

  8. 8 mln na kamerki bo na zatoczkach przystankowych niebezpiecznie, Hm takie coś to tylko dziadek Ferenc może wymyślić :(, Panie Pezydencie największym zagrożeniem drogowym są te cholerne buspasy, ale co tam Brawo Ty !

    • A od kiedy po bus pasach osobówki w których mieści się odpowiednia ilość osób nie mogą jeździć, czy bus pasy na wszystkich ulicach są !!!!!
      Ty jesteś tępa czy tylko taką udajesz , bo idąc twoim rokiem rozumowana 8mln zł na same kamery ma pójść ,reszta przedsięwzięcia będzie prowadzona darmowo ?? hahaha kur… ja pier…

  9. Po co się napinac;)
    Problemy da tylko dwa:
    Pierwszy to taki że na komunikację miejską idą podatki mieszkańców Rzeszowa więc należy im się odpowiedni poziom usług.
    Drugi to taki że burmistrzowie wójtowie są powiązani z MKS i maja z tego kase. A najgorsze jest to ze nie przejmują mieszkańcami swoich miejscowości 🙁 Coś na zasadzie jakoś tam sobie dojada do miasta ale kasa dla nich leci:(
    Ludzie nie bijcie piany tylko zróbcie porządek u siebie z waszymi wlodarzami jest ku temu okazja w tym roku wybory. Nie dajcie się robić w balona 🙁
    A do miast nie miejcie pretensji ono musi dbać o swoich podatników mieszkańców

  10. Przypominam, że Rzeszów to miasto wojewódzkie i na rozbudowę np. przystanków autobusowych otrzymał dotację z UE. A jedną z zasad warunkujących jej otrzymanie jest „zasada równego dostępu”. Dlatego nie rozumiem postępowania Pana prezydenta o blokowaniu dostępu do przystanków i wydatkowaniu kolejnych środków w wysokości „niespełna 8 milionów”….

  11. Jeśli ktoś mieszka w Rzeszowie to sprawa jest dla niego oczywista, ludzie dojeżdżający z poza Rzeszowa mają sobie znaleźć swoje miejsce pracy czy nauki gdzie indziej. Gdzie tu jakaś zwyczajna ludzka solidarność? Łatwo powiedzieć komuś:”Nie chcieliście do Rzeszowa to teraz macie” Tylko po pierwsze nie zawsze wszystko zależy od mieszkańców, jedni chcą inni nie. Czy to powód by dzielić społeczeństwo na tych „lepszych” z miasta i „gorszych” ze wsi? Myślałam, że mamy XXI wiek a nie średniowiecze gdzie się wyróżnia jakieś warstwy społeczne i to ze względu na miejsce zamieszkania? Czy naprawdę autobusy MKS są takim „zagrożeniem” dla życia? Wyssane z palca… I aż smutno się robi, że człowiek człowiekowi wilkiem.

  12. MY – WY – ONI
    MY – WY – ONI
    MY – WY – ONI
    MY – WY – ONI
    Jak dzieci… a moze by tak cos nowego?
    Cos razem dla rogionu probowac zrobic? W koncu to kazdego miasto wojewodzkie.
    Poziom dyskusji jest przedszkolny niestety.
    Zamiast myslec jak tu zrobic zeby KAZDY byl zadowolony to przepychanki, kamery, moje, twoje…
    I dyskusja na forum to potwierdza.

  13. Że co ? Kobieto myślenie nie boli a za opowiadanie głupot mogą się ludzie z Ciebie śmiać;)
    Dlaczego podatki mieszkańców Rzeszowa maja trafiać do MKS? Nie chcieli MPK nie chcieli do miasta to po co do tego złego miasta przyjeżdżają? Niech im władze gmin stworzą szpitale galerie szkoły i uczelnie u sobie na wsiach. My mieszkańcy miasta nie potrzebujemy ich skoro oni są przeciwko nam 😉

    • Rzeszowiak: Twoje myslenie jest tak proste ze az boli… Facet ty zdajesz sobie sprawe z tego ile tych ‚wiesniakow’ pracuje na twoje miasto? Gdyby nie oni to bys mial taki drugi Radom, wymierajace miasto, bo wszyscy wala do Wawy. Pomysl czasem o tym. Widze ze pojawia sie prosta retoryka, „nie chcesz do miasta do spadaj”. Co w tym zlego ze ktos nie chce mieszkac w miescie? Nie znaczy to ze nie ma prawa korzystac z swojego miasta wojewodziekgo! P.S. to dzielenie na MY i ONI to jest chory system, mamy to we krwi i dlugo nie minie…

      • Problem jest tylko jeden wszyscy Ci jak to napisałeś „wiesniacy” chcieli by mieć przywileje miejskie ale żaden nie chce być mieszkańcem miasta. I jeszcze ma dużo do powiedzenia jak to mu złe w mieście:(
        Ciekawe tą twoją teoria że mieszkańcy okolic tak pracują dla dobra miasta które ma ponad 189 tyś mieszkańców, My leżymy i czerpiemy korzyści z niewolnictwa:(
        Chyba nie widzisz jak duże osiedla powstają dookoła Rzeszowa a po tymi blokami nie stoją auta z okolic tylko przyjezdni z dalsza i jeśli już to oni pomagają w rozwoju miasta Rzeszowa:)

      • Człowieku , w Rzeszowie jest ponad 180tys mieszkańców wśród których bez żadnego przyjezdnego spokojnie mógłby ich zastąpić mieszkaniec miasta. Mks powinien mieć bezwzględny zakaz zatrzymywania się w mieście a ludzi na rogatkach niech wypuszcza , wtedy inaczej będą kwiczeć.
        Rzeszów niedobry a kur,.,, do roboty to pierwszy wsiok leci ,na uczelnie , kina ,galerii . To już nie te czasy gdzie wieśniakom remiza wystarczała i wiejskie swawole..

    • Najśmieszniejsze w tym wyzywaniu od „wieśniaków” jest to, że 90% mieszkańców Rzeszowa pochodzi ze wsi. Dziś są to najwięksi wrogowie mieszkańców okolicznych miejscowości.
      Zapomniał wół jak cielęciem był!

      • Blibo dokładnie.
        Rzeszowiak ty już lepiej nie pisz nic bo właśnie Ty sam sie ośmieszasz. Stworzyłeś sobie jakies getto w głowie względem tego miasta. Takie typowe polskie zachowanie. Czuje sie kimś lepszy bo jestem z miasta. A czym sie różnisz TY z miasta ? Tutaj pokazujesz że chyba swoim brakiem kultury. Wypoczywasz rowniez w mieście wśród smogu i spalin ?

      • Tak tak 99% mieszkańców pochodzi ze wsi ,to samo można by napisać o ludziach mieszkających w innych miastach. Napisz źródło na podstawie którego „zaczerpnąłeś” te informacje .

    • Haha widzicie wiesniaczki jak was to boli 🙂 Wystarczy wsadzić kij w mrowisko a zaraz wszyscy się napinacie:) Pamiętajcie Wy możecie wyjść i że wsi ale wieś z Was nigdy 🙂 Tak już pozostanie do śmierci:)

  14. ZNOWU SIĘ ZEPSUJE JAK:
    – parkometry,
    – biletomaty w MPK,
    – biletomaty na przystankach,
    – durne tablice nad drogami wjazdowymi do Rzeszowa, które o niczym nie informują,

    NA CO ONI WYDAJĄ NASZĄ KASĘ ????

  15. No to już nie rozumiem. MPK Rzeszów przestało jeździć do Racławówki, bo Racławówka nie chciała do Rzeszowa przy aneksji Zwięczycy. To Pan Ferenc załatwił, czy Pan Dronka, włodarze na włościach. Mnie mało obchodzi czym jeżdżę, ani rozkład MPK ani MKS nie pasował na dojazd na 7 rano do pracy i powrót po 15. Cena biletu miesięcznego w obu firmach podobna, za parę złotych w tą czy w tą do sądu nie pójdę. Ale gotowy jestem pójść za dostępność transportu do miejsca pracy. Bo konflikty włodarzy są ich konfliktami, płacę za to podatki na urząd właściwy żeby dojechać na normalne godziny pracy, i wrócić do domu normalnie z pracy. Efekt płacenia podatków jest taki że jeżdzę samochodem :), a autobusy latają z powietrzem lub uczniami, dopłacanymi z moich podatków. Co mi z biletu za 2 zł, skoro nie ma dojazdu publicznego? Włodarze zajmują się polityką, a powinni zajmować się ludźmi. Sam osobiście podziękuję Panu Dronce za inwestycje w Racławówce przy tegorocznych wyborach samorządowych, Panu Ferencowi za transport nie mam możliwości podziękować. Zabranie linii 28 z Racławówki jako zemsta, pewnie Pani dyrektor ma uzasadnienie z excela przygotowane..

    • Jeżeli mi to wyjaśnisz,to będę wdzięczny: Dlaczego miasto ma dopłacać do kursów do Racławówki? Jeżeli gmina nie chce, to niech gmina się martwi o mieszkańców. I drugie – czy przy podejmowaniu pracy miałeś w umowie zapewnienie dojazdu?

    • Nie chciales do miasta to wal z buta do pracy, a tak na marginesie to powinieneś opłacać jeszcze pozwolenie za wjazd do miasta, lub zmienić pracę na taka wiejska u siebie. Po uj komentujeszcz mieskie sprawy Panie że wsi

        • Przeważnie są to wykształceni mieszkańcy którzy nie na wsi ale w mieście na uczelniach się kształcili. Zresztą co ma marna gmina do strefy ekonomicznej tylko tyle że na jej terenie się znajduje . Poza tym trzymając się tematu autobusy mpk nie wjeżdżają na tamte tereny .

      • Przypominam ze to miasto WOJEWODZKIE. Chyba ze sie cos zmienilo ostatnio? Pamietaj ze wiesniak ze wsi wyjedzie ale wies z wiesniaka juz nie. Patrz -> TY.

        • Przecież ty sam korzenie masz ze wsi. Tylko w twoim głupim mniemaniu coś sie zrodziło lub niedouczony jesteś. Ale jedno i drugie widać po komentarzu.

      • Wyborca prezydenta – rzeszowiak z Bzianki albo Budziwoja.
        Wielkie pany ze stolicy? Pseud metropolia z największym odsetkiem gruntów rolnych, zarządzana przez żywy relikt PRL-u.

        • Największy odsetek gruntów rolnych w Rzeszowie?? poproszę o szczegóły i źródło o które się oparłeś pisząc te bzdury. Mózg ci wyparowało z głupoty parobku od urodzenia.

    • Nie wiem czy kłamiesz świadomie czy nie, ale prawda jest taka, że to Dronka nie życzył sobie MPK na terenie zarządanej przez siebie gminy, wyjątek zrobił tylko dla „3” dojeżdżającej do Boguchwały.
      Można to nawet znaleźć w internecie. Dyskutujmy, ale o faktach, nie zmyślajmy.

  16. Chyba kobieto nie wiesz o czym piszesz ,podzielić się dotacją -dobrze się czujesz pewno jesteś z Głogowa, a Rzeszowiacy-wieś-Busami nie jeżdżą,i dobrze że ten system powstaje pogonić to dziadostwo niech nie stoją nie zajmują zatok ,Gminy nie chciały zapłacić 2,30zł za wozokilometr a do MKS-ów 4,50 od razu dali +dotacje okresowe obecnej ceny nie znam tak było na początku ,a jak MPK chce jechać poza miasto to burmistrz sie nie zgadza -i kto kim walczy chyba odwrotnie paniusiu

  17. No w końcu coś zrobią z tymi Mks-ami,bo na przystanku Plac Wolności Galeria stoją po kilka minut,pod Centrum Handlowym Ameryka jest to samo.A nasze autobusy nawet nie mogą zajechać normalnie w zatokę autobusową.

  18. MPK za wszelką cenę chce się pozbyć MKS. tylko pytanie: skąd MKS się w ogóle wziął??
    Czy przyczyną powstania MKS nie były notoryczne podwyżki cen biletów MPK? podwyżki bez żadnego uzasadnienia?
    Czy nie dlatego ludzie zagłosowali własnymi pieniędzmi na MKS? Chyba na prawdę dużo są stratni na trasach przejętych przez MKS, że aż tak zawzięcie z nimi walczą.
    Zawsze, przy każdej okazji „awantury” są, „obcy przewoźnicy” i MKS. nie MKS jako obcy przewoźnik, tylko „obcy przewoźnicy” i MKS.
    MKS oświadczył, że jeśli MPK tak bardzo przeszkadza, że ich pasażerowie kupują bilety u kierowcy, czym wstrzymują ruch na zatokach, to wprowadzą kasowniki w autobusach. Dlaczego w takim razie ani miasto ani MPK nie rozmawia z MKS???
    bo po prostu chcą się ich pozbyć z rynku, i nakręcają negatywną kampanię, próbując przekonać ludzi, że MKS to zło wcielone.
    MKS ma tragiczne autobusy, utrzymują niskie ceny, kosztem jakości transportu. Ale czy na prawdę, w czasach stałej inflacji 8% rocznie i stagnacji wypłat, stać ludzi na „wygodę”. Szczególnie z ludzi ze wsi w okół Rzeszowa, którzy za minimalną stawkę jeżdżą do pracy do Rzeszowa??
    MPK przynosi straty i jest na utrzymaniu podatników Rzeszowa, i stać ich na konkurowanie jakością przewozu.
    Dlaczego więc nie podzielić tych dotacji i nie dać też MKS, żeby ten też mógł zmodernizować autobusy? Przecież wozi również Rzeszowiaków. A może to właśnie jest problem? Że Rzeszowiacy również coraz częściej głosują własnymi pieniędzmi na MKS? Udowadniając, że to nie „wygoda” ma dla nich większe znaczenie?

    • Miasto odpowiada za organizację transportu miejskiego w mieście. Zamiast stworzyć spójny i zdrowy system transportu miejskiego, to zezwala się „obcemu” operatorwi na konkurowanie z miejską spółką. MPK ma za mało pojazdów, do zorganizowania wydajnego systemu komunikacji potrzeba zorganizowania przetargów dla innych przewoźników, którym określi się parametry pojazdów, stawki za wozokilometry etc. Przewoźnicy organizujący transport jak MKS powinny mieć zezwolenie na zatrzymywanie się na co najwyżej dwóch przystankach w mieście poza dworcem głównym. Komunikacja miejska nigdy nie będzie dochodowa, ma służyć mieszkańcom, a wpuszczanie konkurencji za grosz zwiększa tylko stratę generowaną przez MPK.

Comments are closed.