Na dworcu PKP będą trzy nowe perony i nowy przystanek Rzeszów Zachodni

11
Zdjęcie: Piotr Woroniec Jr / Rzeszów News
Reklama

Trzy nowe funkcjonalne perony na stacji Rzeszów Główny, wybudowany przystanek Rzeszów Zachodni i nowoczesny system informacji – to tylko niektóre efekty planowanej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Spółka czeka na oferty w przetargu na zaprojektowanie i przebudowę stacji, planowanej w latach 2018-2021. Szacunkowy koszt inwestycji to 225 mln zł.

Jak poinformowała spółka PKP PLK, stacja Rzeszów Główny zyska trzy wyższe, funkcjonalne perony. Będą wiaty z poczekalniami oraz ławki. Informacje o pociągach podróżni otrzymają na wyświetlaczach i dzięki zapowiedziom głosowym.

– Komunikacja na stacji będzie łatwiejsza dzięki windom i schodom ruchomym. Orientację ułatwi czytelne oznakowanie terenu stacji. Wybudowane zostanie również nowe przejście pod torami. Dla cyklistów przewidziano stojaki rowerowe. Zmiany na stacji będą realizowane przy współpracy z konserwatorem zabytków – poinformowały PKP PLK.

PLK wymienią także tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem. Modernizacja trzech obiektów inżynieryjnych i przejazdu kolejowo-drogowego ma podnieść poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Ważna dla kierowców będzie przebudowa wiaduktu nad ul. Batorego – poszerzenie do dwóch pasów znacznie usprawni ruch. 

Rzeszów Zachodni – nowy przystanek 

Miasto zyska lepszy dostęp do kolei. W ramach inwestycji zaplanowano budowę nowego przystanku Rzeszów Zachodni. Będzie miał dwa perony, dostępne także dla osób o ograniczonej mobilności. Na dobrze oświetlonych platformach znajdą się wiaty i system informacji pasażerskiej oraz tablice z rozkładem jazdy. Obiekt powstanie w rejonie wiaduktu nad aleją Wyzwolenia. 

Inwestycja w Rzeszowie będzie realizowana w ramach projektu, obejmującego trzy stacje: Szczecin Główny, Gdańsk Główny i Rzeszów Główny. Wartość projektu to ponad 300 mln zł.

Oprócz nowego peronu i nowego przystanku kolejowego w Rzeszowie, PLK przebudują również budynek głównego dworca.  Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

11 KOMENTARZE

  1. Remont stacji i dworca kolejowego RZESZÓW GŁÓWNY bardzo cieszy.

    Teraz trzeba przygotować się na remont dworca głównego PKS (na remont podmiejskiego dworca autobusowego został ogłoszony już przetarg)
    Ta druga w kolejności bardzo ważna inwestycja (D.A. Rzeszów – dworzec główny) musi też być szybko i sprawnie wykonana, gdzie dworzec ten szpeci również miasto.
    Lata zaniedbań w w/w zakresie.

  2. Bardzo mnie cieszy, że po wielu, wielu latach dworzec i stacja kolejowa RZESZÓW GŁÓWNY przejdą gruntowny remont (dworzec oraz perony, tunel podziemny, zadaszenie, etc….)
    Obecnie ta stacja kolejowa odstrasza podróżnych i jest anty-wizytówką pięknego miasta Rzeszowa. Dodam, że to stacja ok. 200-tysięcznego miasta wojewódzkiego, ważny węzeł kolejowy na głównej linii międzynarodowej E-30, obsługująca m.in. EIP Pendolino.
    Bardzo cieszy mnie ta informacja, jak i zapewne większości mieszkańców Rzeszowa, szczególnie tych co często podróżują koleją. SUPER.

    • A Rzeszów-Załęże to co? Z Krasnego to rzut beretem, chyba że ci chodzi żeby tory podciągli pod stadion w Krasnym i tam zrobili stacje :p

  3. Już kiedyś się zastanawiałem dlaczego jak budowano to przejście pod peronami nie pociągnięto go dalej do ul Kochanowskiego, teraz jest okazja a niestety dalej tego nie zrealizują, trochu szkoda.

  4. Przebudowa peronów nie ma bezpośredniego związku z RCK. To odrębny projekt przygotowywany od kilku lat przez PKP PLK od kilku lat. Natomiast sama przebudowa dworca, która ma dokonać się równolegle ma być skoordynowana z działaniami miasta dotyczącymi RCK. Tyle, że będzie to dużo poniżej tego co było pierwotnie zapowiadane. Główna przyczyna jest taka, że dworzec w Rzeszowie od czasu wybudowania w pobliżu Galerii Rzeszów nie ma potencjału komercyjnego. Więc dla PKP to nie jest coś w co chcą wkładać pieniądze, bo Rzeszów nie ma tej rangi co Kraków czy Katowice. Z kolei problemem jest też sytuacja dworca PKS. Właścicielem faktycznym tego terenu są gminy podrzeszowskie poprzez ZG PKS, będący posiadaczem firmy PKS. Gminy (pomijając skonfliktowanie z Ferencem) nie mają pieniędzy. Muszą wysupłać środki na wkład do projektu ROF. Tymczasem miasto nie może/nie chce inwestować na nie swoim terenie. Nie uda się zrobić RCK w obiecywanym kształcie, bo nie ma inwestora prywatnego, który wypełniłby komercyjną treścią RCK, a PKP, PKS i miasto nie są w stanie się dogadać.

    • Oczywiście, że cieszy budowa czy tez remont dworca ale w ogólnym spojrzeniu wszystko wskazuje na to, że pogrzebano projekt dużego dworca intermodalnego zwanego Rzeszowskim Centrum Komunikacyjnym zamiast tego będzie takie samo dziadostwo jak było dotychczas z tym, że nieco przypudrowane. Nadal będzie funkcjonowął bezmyślny podział na dworzec PKS i podmiejski, które są sosunkowo daleko od siebie, można być pewnym, że nie powstanie nowy dworzec PKP skoro inwestuje się w jakby nie patrzeć drobne remonty obecnego. Podciągnięcie przejścia podziemnego to tylko kropla w tym co nam wyborcom obiecano. Dziś nikt już nawet nie pisze o tak oczywistej rzeczy jaka być powinna jak zadaszenie całości peronów. Co do PKSu to nie trudno zgadnąć, że za parę lat ktoś szumnie ogłosi modernizację isniejącego dworca robiąc kilka kosmetycznych zmian z których główną będzie odmalowanie obiektu co niczego nie zmieni. Z wielkiego RCK zostania jedynie nazwa na to co mieliśmy dotychczas plus jakiś barak pod wiaduktem. Dziś niejedno miasto powiatowe w Polsce ma lepsze obiekty komunikacyjne niż Rzeszów, który uważa się za stolicę innowacji, a z powodu prowincjonalnego myślenia i małości rządzących przespał swoją szansę na budowę odpowiedniej infrastruktury i dziś jedynie widać postępującą marginalizację naszego miasta i regionu. Ferenc najwidoczniej powinien już odejść skoro zawiódł w swojej głównej obietnicy.

    • Dla porównania – rzeszowski dworzec ma dokładnie tą samą klasyfikację i ruch pasażerski jak dworzec w Łodzi, a jaki tam zbudowano dworzec i tam też nie ma na terenie nowego dworca galerii, z resztą istnienie galerii nie warunkuje istnienia dworca. Rzeszowianie powinni wiedzieć, że Kraków to nie cały świat i nie wszytko co ma Kraków jest najlepsze. Co do PKS to istnieje coś takiego jak prawo wywłaczenia właścicieli terenu ze względu na inwestycje o charakterze publicznym, a z takimi tutaj jak najbardziej mamy do czynienia. Oczywiście to oznacza wojnę z gminami, ale czy jej już od dawna nie ma? Co do komercjalizacji to może zamiast zlecać takie rzeczy niekompetentnym urzędnikom to wystarczy to zlecić profesjonalnym firmom się tym zajmującym jak C&W, JLL, GVA, Colliers czy inni.

  5. To niestety oznacza koniec projektu Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, ktory to Ferenc obecywał od kilkunastu lat i ostatecznie jak widać projekt został uwalony. Dobrze ze za pare miesięcy wybory.

    • Cieszmy się, że będzie nowa stacja PKP w Rzeszowie !!!

      Teraz niech władze miasta rozstrzygną przetarg na dworzec PKS lokalny (bo został przetarg już ogłoszony) oraz musza stanąć do rozmów w/s dworca głównego PKS (tam jest kilku współwłaścicieli).
      Modernizacji dworca głównego PKS i jego otoczenia to także priorytet dla Rzeszowa (bardzo ważny).

      • Nie wiem kim jest Grzegorz Baranski i dlaczego tak usilnie chce się promować publikując 3 razy praktycznie takie same wpisy ale poprzez forum raczej popularności nie zdobędzie.

Comments are closed.