Oficjalna premiera unikatowego motocykla z Podkarpacia

0
Reklama

Firma Game Over Cycles, która w Rzeszowie buduje salon Harley-Davidson, oficjalnie zaprezentowała swój najnowszy wyjątkowy motocykl Cafe Racer. Premiera odbyła się w słynnej amerykańskiej sieci restauracji Hard Rock Cafe w Krakowie.

Premiera odbyła się 21 października. Po raz pierwszy w Polsce został zaprezentowany unikatowy Cafe Racer stworzony przez polską firmę Game Over Cycles z Lisich Jam dla Hard Rock Cafe Kraków. Powstały na bazie modelu Harley-Davidson Sporster 883 motocykl typu custom łączy w sobie świat motoryzacji ze światem muzyki.

Mając na uwadze miejsce przeznaczenia maszyny, znana z niestandardowych pomysłów ekipa GOC stworzyła motocykl, którego części wyglądają jak instrumenty i sprzęt muzyczny, a zarazem są w pełni funkcjonalnymi elementami konstrukcji pojazdu.

„Muzycznymi” elementami motocykla są m.in. tylny wahacz imitujący gryf od gitary, skrzynka na akumulator w kształcie wzmacniacza oraz osłona cewek w kształcie gitary zawierająca mechanizmem ssania, w którym wajcha tremolo jest mechanizmem do zaciągania ssania w gaźniku.

Stanisław Myszkowski, założyciel i właściciel GOC, tak tłumaczy genezę konceptu motocykla: – Hard Rock Cafe Racer to motocykl tematyczny. Oznacza to, że jego konstrukcja składa się z elementów prezentujących dany temat, w tym przypadku instrumentów, które jednocześnie stanowią integralną część funkcyjności motocykla, a on zaś niezmiennie pozostaje pojazdem służącym do przemieszczenia się.

Konstrukcja nie była przypadkowa

Myszkowski twierdzi, że Cafe Racer ma oddawać filozofię GOC polegającą na dokładnym przemyśleniu konceptu i precyzyjnym wykonaniu technicznym konstrukcji, tak aby obydwa te aspekty były spójne.

– W konstrukcji tego Cafe Racera, którego wybór również nie jest przypadkowy, gdyż nazwa rodzaju motocykla nawiązuje do nazwy Hard Rock Cafe, ważna jest nie tylko obecność elementów muzycznych, ale także sposób ich wykonania i umiejscowienie w konkretnym miejscu konstrukcji.

– Pomysł i wykonanie techniczne muszą tworzyć logiczną całość, zarówno na poziomie funkcjonalności, jak i wyglądu. To wymaga kreatywności i zastosowania niestandardowych rozwiązań, które w tym projekcie są wspólnym dziełem wszystkich członków ekipy GOC – mów właściciel firmy.

Budowniczy z GOC dźwignię zmiany biegów wykonali w kształcie ramienia gramofonu, gdyż tak jak na adapterze można zmieniać utwory lub przyspieszać i zwalniać odtwarzanie płyty, tak w motocyklu za pomocą tego elementu konstrukcji można zmieniać prędkość poruszania się pojazdu.

Podobnie koła, jako obrotowy element motocykla, poprzez pełną zabudowę i wytoczone na nich ścieżki nawiązują wyglądem do kręcącego się muzycznego krążka, jakim jest płyta winylowa.

Stworzenie układu wydechowego z regulacją dźwięku wyglądającego jak saksofon również nie jest tylko zabiegiem wizualnym. Mechanizm ten potrzebuje wtłoczenia do niego spalin, by poprzez układ regulowanych ręcznie otworów umożliwić modyfikację dźwięku pracy silnika, podobnie jak w przypadku instrumentów dętych, które potrzebują wtłaczanego siłą ludzkich płuc powietrza, by wydobyć z instrumentu dźwięki.

Adekwatnie filtr powietrza został wykonany w kształcie klasycznego mikrofonu wokalowego. Gąbkowy wkład filtra umożliwia odpowiedni przepływ powietrza atmosferycznego, co jest konieczne do prawidłowego działania napędu motocykla, to zaś w naturalny sposób nawiązuje do wkładu gąbkowego mikrofonu, który chroni urządzenie przed zanieczyszczeniem z zewnątrz i umożliwia czystą emisję lub nagranie głosu.

„Liczby diabła” też są obecne

Odniesienia do świata muzyki są obecne i w pozostałych elementach motocykla. Skórzane siedzenie zawiera wytłoczone nuty refrenu piosenki „ Highway to hell” zespołu AC/DC, a także element wyglądający jak znak drogowy i oznaczenie liczbowe „666”. Jest to dokładane odwzorowanie znaków obecnych na autostradach prowadzących do australijskiego miasta Sydney, czyli miejsca, z którego pochodzi zespół AC/DC.

Liczba „666” nawiązuje zaś do kulturowego archetypu “liczby diabła”, co z kolei współgra z tekstem i tytułem piosenki o „autostradzie do piekła”.

Skórzane siedzenie stworzone przez firmę KM leather design to jedyny element konstrukcji wykonany pod ten projekt przez podwykonawcę. Wszystkie części motocykla zostały stworzone w warsztacie GOC specjalnie na potrzeby tej konstrukcji, a jedynym elementem, który można znaleźć i w innych maszynach, jest standardowy silnik modelu Harley-Davidson Sportster 883.

Unikatowość maszyny objawia się również w aspektach niewidocznych na pierwszy rzut oka. Grafika i malowanie motocykla jest zwykle elementem, który jako pierwszy przyciąga wzrok oglądającego i tak jest również w tym projekcie.

Jakkolwiek oryginalność malowania Hard Rock Cafe Racera wykonanego przez firmę AEROGRAF Piotra Parczewskiego polega na tym, że poprzez niestandardowe zastosowanie porowatej faktury lakieru, malowanie motocykla potęguje doznania nie tylko optyczne, ale również dotykowe. Faktura wręcz wzbudza w oglądającym chęć wyciągnięcia ręki w kierunku motocykla i dotknięcia jego struktury.

Dodatkowo, logotyp HRC oraz nawiązujący do amerykańskiej motoryzacji „pinstriping”, czyli odręczne malowanie cienkich linii, zostały wykonane z zastosowaniem płatków złota stosowanych m.in. w złoceniu rzeźb sakralnych.

Ile waży Hard Rock Cafe Racer?

Motocykl jest wykonany na zamówienie Hard Rock Cafe w Krakowie, czyli miejsca, w którym można nie tylko posłuchać muzyki, ale jak sama nazwa wskazuje, również napić się kawy czy drinka. Z tego też względu konstrukcja maszyny zawiera elementy odnoszące się i do “barowego“ aspektu miejsca przeznaczenia maszyny.

Wskaźniki służące do pomiaru prędkości i ciśnienia oleju imitują zegary ciśnieniowego ekspresu do kawy, a wlew do baku wygląda i działa tak, jak zamknięcie tzw. piersiówki.

W każdym dobrym pubie czy kawiarni istotną rolę pełni nastrojowe światło, dlatego też konstruktorzy z GOC w przednim oświetleniu zastosowali stonowane żółte światło ukryte w kloszu o kształcie lampy z kolorofonu, a w oświetleniu tylnym zamontowali tylko małą żaróweczkę generującą przytulne światło.

Do klimatu miejsca, do którego przeznaczony jest motocykl, pasuje również rodzaj, a zarazem kolorystyka metalu, z którego wykonane są zastosowane części. Są one miedziane i odnoszą się do najbardziej charakterystycznego elementu wystroju Hard Rock Cafe w Krakowie, którym jest sufit w całości pokryty talerzami perkusyjnymi, najczęściej wykonywanymi właśnie ze stopów miedzi.

Hard Rock Cafe Racer ma 230 m długości, 95 cm wysokości, 90 cm szerokości. Motocykl waży 240 kg.

Coraz bliżej do otwarcia salonu HD

We wrześniu z udziałem najnowszej maszyny wyprodukowanej przez GOC odbyła się sesja zdjęcia na rzeszowskiej okrągłej kładce. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.

GOC jest także w trakcie budowy w Rzeszowie salonu Harley-Davidson, który powstaje przy ul. Ludwika Chmury.

GOC to firma założona w 2012 r. w podkarpackiej miejscowości Lisie Jamy. Jej ekipa jest znana z tworzenia oryginalnych maszyn, takich jak Behemoth Bike, czyli customowy motocykl inspirowany i zbudowany we współpracy z polską i światową i ikoną muzyki metalowej – zespołem Behemoth czy The Recidivist – pierwszy na świecie wytatuowany motocykl.

Konstrukcje GOC zdobywały nagrody na najbardziej poważanych konkursach w branży motocyklowej. Firma zdobyła już osiem trofeów na European Bike Week (EBW) w Autrii, w tym cztery razy prestiżową nagrodę publiczności “People’s Choice Award”.

(ak)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama