Zdjęcie: PKP PLK
Reklama

Rozpoczęła się modernizacja stacji Rzeszów Główny. Perony będą wyposażone w windy i schody ruchome, zniknie zabytkowa kładka nad torami, będzie też dodatkowy przystanek Rzeszów Zachodni.

Inwestorem modernizacji stacji Rzeszów Główny (bez budynku dworca) są PKP Polskie Linie Kolejowe. Wykonawcą są cztery firmy: Track Tec Construction, Intop Warszawa, Infrakol i Inżynieria. 

Jak poinformowała Dorota Szalacha z PKP PLK, na początku sierpniu rozpoczęła się rozbiórka torów i rozjazdów. Zdemontowana została sieć trakcyjna nad torami w Rzeszowie Zachodnim.

W pierwszej kolejności przebudowane będą m.in. trzy wiadukty przy alei Wyzwolenia, gdzie powstanie nowy peron Rzeszów Zachodni. Jeszcze w tym roku ma być oddany jeden, drugi – w maju 2019 r. Prace potrwają do maja przyszłego roku.

Jeszcze w sierpniu demontaż starej konstrukcji obiektów rozpocznie 500-tonowy dźwig. Później, w kolejnych etapach, nastąpi montaż nowych konstrukcji.

Zdjęcie: PKP PLK

W połowie sierpnia firmy rozpoczną prace w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. Marii Konopnickiej. Tam zostanie przebudowana ulica i zamontowane będą nowe urządzenia zwiększające poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniu torów z drogą.

Przebudowany i poszerzony do 23 metrów będzie także wiadukt przy ul. Batorego. – Prace nie wpłyną na ciągłość ruchu pociągów. Dla poszczególnych faz inwestycji będą dostosowywane zmiany w komunikacji kolejowej a także drogowej – twierdzi Dorota Szalacha. 

Na stacji Rzeszów Główny będą trzy nowe, wyższe perony, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dostęp na perony ułatwią nowe windy i ruchome schody. Tutaj roboty mają się rozpocząć w maju 2019 r. i potrwają do marca 2020 r. 

W dalszej kolejności za 15 mln zł powstanie nowe przejście pod torami. Około 170-metrowy tunel zastąpi dotychczasową zabytkową 140-metrową kładkę nad torami. Już wiadomo, że zostanie ona przeniesiona. Dla kładki wytypowano nowe miejsca. 

– Pierwszą część planujemy przenieść w historyczne miejsce kładki, czyli na połączeniu ul. Grunwaldzkiej z ul. Sienkiewicza, a dwie kolejne części w okolice ulicy Jachowicza na połączeniu ulicy Miłosza z ul. Doliny Strugu – precyzuje Dorota Szalacha.

Przenosiny kładki będą konsultowane z konserwatorem zabytków. Ten etap prac zakłada także budowę parkingu o powierzchni ok. 1,5 tys. m kw. 

Zmiany w organizacji ruchu

W związku z demontażem wiaduktu nad aleją Wyzwolenia, od w najbliższego poniedziałku (13 sierpnia) do niedzieli (19 sierpnia) od godz. 23:00 do 4:00 wyłączony będzie z ruchu odcinek drogi od ul. Przy Torze do ronda Koby, wzdłuż al. Wyzwolenia.

Kierowcy, jadący z kierunku Warszawy i Lublina w stronę Krakowa, zostaną skierowani, przez rondo Jana Pawła II, na ul. Marszałkowską i na ul. Krakowską (na skrzyżowaniu z Al. Piłsudskiego). Podobnie zaplanowano  ruch w stronę Kraków – Lublin/Warszawa.

Od 20 sierpnia zaś wprowadzone będą zmiany, związane z rozbiórkami i budową tzw. przyczółków mostowych. Zewnętrzne pasy jezdni oraz części pieszej i rowerowej na al. Wyzwolenia będą całkowicie wygrodzone. Tymczasowe przejście będzie na jednym z pasów ruchu.

Od 14 sierpnia niezbędne są zmiany w ruchu przy ul. Konopnickiej, gdzie rozpocznie się modernizacja przejazdu kolejowo-drogowego. Skrzyżowanie będzie dostępne tylko dla pieszych od 6:00 do 19:00. Natomiast kierowcy samochodów skorzystają
z objazdów.

Modernizacja stacji Rzeszów Główny ma się zakończyć w kwietniu 2021 roku. 

Zdjęcie: PKP PLK

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

21 KOMENTARZE

  1. Ja pier… przez trzy lata z rowerem przez Rzeszów PKP nie będę mógł przejechać. Czy w ogóle pomyśleli, że ludzie jadą do Rzeszowa rowerem by tutaj się przesiąść na inny pociąg?

  2. Przystanek Rzeszów Zachód za miliony zł bez choćby jednego miejsca parkingowego. Skandal. By na przystanek kogoś z bagażem zabrać lub w niepogodzie odebrać trzeba bedzie zaparkować pod prywatnym parkingiem unimetu lub WORDem oddalonym o pół kilometra…

    • W Stolicy Imitacji wszystko jest możliwe, na razie trzeba się cieszyć, że ten skansen dworcowy zamienią na muzeum dworcowe, jakiś postęp będzie, może za 100 lat w Rzeszowie będzie jak w tej chwili w innych, dużo mniejszych miastach, a taki dworzec kolejowy jak w Krakowie czy Łodzi dopiero za 200 lat

  3. „Tunel zastąpi dotychczasową zabytkową 140-metrową kładkę nad torami. Już wiadomo, że zostanie ona przeniesiona.”

    A jak tunel zaleje jak zwykle kolejna ulewa lub odwilżowe wiosenne roztopy, podróźni będą musieli na perony z bagażami przefrunąć.

    W Krakowie na nowym głównym choć są windy wożące na perony i na parkingi na dachu z części podziemnej dworca, to są też schody górą nad torami pomiędzy peronami i resztą dworca.
    My jak mówi marszałek Ortyl najwyraźniej przenieśliśmy się „na wyższy poziom innowacji”.
    Apeluję o używanie rozumu póki jeszcze nie jest za późno.

  4. Po między preonem 1 a 2 widzę że są 4 tory, usunąć 2 tory, peron 2 przesunąć bliżej peronu 1, anologicznie peron 3, a poza pteonami zrobić dodatkowe 2 tory dla przejazdu pociągów towarowych. I wtedy można perony zadaszyc.

    • niezły pomysł, ciekawe czy realny ? – jeszcze ekrany jakieś ciekawe związane motywem z Rzeszowem lub aktywne – wyświetlające reklamy, promujące miasto pomiędzy 3 peronem a torami towarowymi bym założył…

      • Myslę że już jest za późno na to. Chociaż warto to jakoś rozdmuchać tak żeby oficjalnie się ktoś wypowiedział. Redakcjo może jakas reakcja?

  5. „Na stacji Rzeszów Główny będą trzy nowe, wyższe perony”

    Będzie w sumie 6 peronów?
    Prawie jak w Przemyślu!
    Budowniczy Ferenc ma rozmach!

    😛

    • Inwestycja nie jest władz miasta a spółki PKP miasto tylko zmuszone jest szybko przygotować ZRID na drogi dojazdowe do ul.Batorego i przebudować ul.Siemińskiego a od przejazdu pod torami (na 21 metrów) nowa droga z rondem na ul.Siemiradzkiego.Oraz inne drogi dojazdowe min do nowego dworca Rzeszów Zachodni na ul.Wyzwolenia.

  6. „a dwie kolejne części w okolice ulicy Jachowicza na połączeniu ulicy Miłosza z ul. Doliny Strugu”
    Przecież miała być na stacji Rzeszów Staroniwa i łączyć Pułaskiego z Wyspiańskiego !!! – duży skrót służący setkom ludzi dziennie, a nie na Budziwoju – to byłby skandal – to jakiś kolejny chory pomysł !!!

    • Hahahaha! Kładkę wywiozą w budziwiojskie pola, bo sołtysa nie stać na nową przeprawę nad strumykiem. Miejscowi złomiarze już pewnie zacierają ręce.

      • MZD Rzeszów zamieściło ogłoszenie w lokalnej gazecie że sprzeda zdemontowana kładkę na złom.Już im chyba zaczyna brakować środków finansowych na propagandę, bo sprzedają złom z kładki na wage.A może by tak taką kładkę zamiast sprzedać na złom to pociąć na mniejsze kawałki i była by przeprawa nad potokiem Przyrwa na ul.Świdrówka. Kilka było by atkich przeprawa a tak ludziska sami z desek robią kładki.Panie dyr.Świder -MZD Rzeszów przemyśl to pan,ulżyj ludziom zanim kładka zostanie wywieziona na złom.

  7. A co z przebudową przejazdem przez tory na ul.J.Chłopickiego którą to inwestycje miał wykonać inwestor Galerii handlowej lub inwestor zastępczy spółka Ctp z,o.o. wraz z budowa nowej drogi ul.Czarneckiego która otrzymała ZDID od spółki MZD Rzeszów.Umowa pisemną inwestycyjna na w/w inwestycje do centrum handlowego podpisały władze miasta z inwestorem w ramach tzw. umowy offsetowej.

    • Inwestor jest chory i w ogóle ma ważniejsze rzeczy na głowie niż remont jakiejś podrzędnej ulicy, np. klejenie swojej galerii (bo już się dosłownie sypie), transfer odpowiednich kwot w odpowiednie miejsca (jak to na biznessmena przystało), czy kasowanie prawomocnych wyroków. Plotki głoszą, że ma nawet zamiar wybudować pierwszy w Polsce prywatny zakład karny, a konsultacje z Ministerstwem są już na bardzo zaawansowanym poziomie.

  8. Chcę głośnej i czytelnej deklaracji PKP: wszystkie perony oraz tory pomiędzy nimi będą W PEŁNI ZADASZONE! Inaczej przebudowa za ciężkie miliony nie ma sensu!!!!

Comments are closed.