Chcemy, aby wszyscy nasi seminarzyści zostali doktorami

    Z profesorem Marcinem Szewczykiem rozmawiamy o możliwości doktoryzowania się w obszarze nauk o mediach w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.  

    Kto, poza dziennikarzami, mógłby zainteresować się tymi seminariami?

    Seminarium doktoranckie na naszej uczelni jest dla wszystkich, nie ma żadnych ograniczeń jeśli chodzi o studia skończone wcześniej. Warunkiem jest oczywiście posiadanie tytułu zawodowego magistra. Przed przyjęciem odbywa się rozmowa kwalifikacyjna. Nie polega jednak na przepytywaniu z jakiejkolwiek wiedzy, a raczej na rozmowie na temat naukowych zainteresowań kandydata. Nawet jeśli ktoś ukończył biologię molekularną, może starać się podczas toku seminarium o przygotowanie rozprawy doktorskiej z zakresu mediów. Jeśli chodzi o wcześniejsze doświadczenia, to nie ma żadnej formalnej potrzeby aby być ukierunkowanym na media czy kwestie komunikacyjne. Tak jak zawarliśmy informację na stronie internetowej – seminarium jest skierowane zarówno do osób, które w praktyce zajmują się mediami – czyli do dziennikarzy, specjalistów social media, szefów działów PR i reklamy – ale także do osób chcących po prostu rozwijać się naukowo. Ponadto do udziału w seminarium zapraszamy także przedstawicieli innych grup, jak choćby pedagogów zajmujących się edukacją medialną. Media są na tyle szeroką dyscypliną, że pozwalają na wielokierunkowe badania.

    Jaką wiedzę i umiejętności można będzie zdobyć podczas tych seminariów?

    Oferujemy spotkania ze specjalistami z Polski, nie są to tylko eksperci z naszej uczelni czy z Podkarpacia, ale także z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Warszawskiego. Są to tak znane postacie jak choćby prof. Tomasz Goban-Klas, prof. Piotr Sztompka, prof. Philip Zimbardo, Mark W. Bannatyne czy prof. Aleksander Hall. Przede wszystkim na ich wiedzy i doświadczeniu będziemy opierać większość wykładów. To na ile uczestnicy seminarium doktoranckiego skorzystają z tego co będzie realizowane, zależy już tylko od nich samych.

    Media to bardzo szeroka dyscyplina. W jaki sposób seminaria będą ukierunkowane?

    Staramy się sprostać wymaganiom współczesności, dlatego jesteśmy ukierunkowani w stronę internetu, social media, kwestiach wizerunkowych i komunikowania marketingowym. Pomimo tego, że istnieje pewien profil dziennikarstwa związanego z naszą uczelnią, jak i profil naszych pracowników naukowych, to ostateczny wybór pozostawiamy seminarzystom. Jeśli ktoś chce, to może zająć się językoznawstwem czy badaniem dyskursu. Pozwalamy na modyfikowanie tematów, wybór własnych zagadnień, przyjęcie takiego promotora, który będzie odpowiadał zakresowi tematycznemu doktoratu. Będziemy oczywiście też kształtować konkretne postawy naukowe i badawcze. W pierwszych dwóch semestrach uczestnicy będą się spotykali z trzema opiekunami naukowymi, z których każdy ma swoje ukierunkowania i one będą się też odzwierciedlały w zajęciach. Jednak nie chodzi o wtłaczanie na siłę w określone dziedziny, lecz o pozostawienie sporej dozy wolności wyboru.

    Jak uczelnia jest przygotowana do przeprowadzania tego typu seminariów?

    Bądź na bieżąco.

    Rzeszów News - InstagramObserwuj nas na Instagramie!

    To, że uczelnia jest przygotowana na każdej płaszczyźnie do prowadzenia seminarium doktoranckiego zostało potwierdzone już poprzez sam fakt otrzymania uprawnień do nadawanie stopnia naukowego doktora – które przyznała Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów. Jeżeli chodzi o zaplecze dydaktyczne i laboratoryjne, to Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania ma je bardzo mocno rozbudowane, posiadamy m.in. studio telewizyjne oraz radiowe, eye-trackera, bogato wyposażone sale komputerowe oraz zaawansowane pracownie graficzne. Jako uczelnia i kierunek dziennikarstwo jesteśmy w Polsce oceniani wysoko, podobnie jak prace naukowe naszej kadry – świadczy o tym chociażby nagroda miliona złotych za wzorcowe wdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji na kierunku dziennikarstwo. Odzwierciedla się to też w tym, że jesteśmy pierwszą uczelnią niepubliczną, która posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w zakresie nauk o mediach i czwartą w ogóle w Polsce. Pozostałe ośrodki to Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Warszawski oraz – od niedawna – Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.

    Jak będzie wyglądała organizacja seminariów?

    Organizacja studiów już wygląda – rozpoczęliśmy pierwszy semestr na początku maja. Tutaj trzeba powiedzieć o dwóch możliwościach realizacji seminarium doktoranckiego: seminarium stacjonarne, które trwa sześć semestrów i dwusemestralne seminarium w toku indywidualnym. Jeśli chodzi ten drugi tryb, to te dwa semestry wiążą się jedynie z ukończeniem wcześniej już znacznie zaawansowanej rozprawy doktorskiej. Jeżeli ktoś będzie decydował się na ten wariat – krótszy, może dla kogoś wygodniejszy – to w ciągu miesiąca po rozpoczęciu seminarium musi otworzyć przewód doktorski. Czyli zakładamy, że rozpoczynając seminarium, praca powinna być przygotowana w 80%. Taki seminarzysta nie może wystartować z zerową wiedzą i zerowym postępem przygotowywanego doktoratu. Natomiast sześć semestrów seminarium stacjonarnego pozwala na wybór tematu, wybór promotora, ukierunkowanie pod kątem odpowiedniego zakresu tematycznego, przygotowanie do egzaminów doktorskich – wszystkie są egzaminami komisyjnymi – i na napisanie rozprawy. Studia w trybie dziennym zapewniają czas na to, a także umożliwiają lepsze poznanie mediów oraz kontakt z osobowościami świata nauki o mediach.

    Jakie są wymagania stawiane wobec przyszłych seminarzystów?

    Jeśli chodzi o wymagania stawiane przyszłym seminarzystom to muszą oni mieć chęć i potrzebę przejścia całej drogi do doktoratu. Dane dotyczące Polski wskazują, że tylko kilkanaście procent osób rozpoczynających studia doktoranckie kończy je i przygotowuje rozprawę doktorską. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, a naszym celem jest to, aby 100% naszych seminarzystów zakończyło współpracę z nami skuteczną obroną doktoratu. Czy to się uda zależy od samych seminarzystów jak i kadry, która będzie starała się traktować każdego bardzo indywidualnie, co ma pomóc w osiągnięciu sukcesu naukowo-dydaktycznego. Ważnym – poza egzaminami – warunkiem dopuszczenia do obrony doktoratu są publikacje naukowe. W toku seminarium będziemy wspomagać uczestników seminarium w opracowaniu dobrych merytorycznie tekstów. Tak aby mogły być publikowane w czasopismach naukowych naszej uczelni oraz w wydawnictwach zewnętrznych.

    Możliwość doktoryzowania w obszarze mediów to wielki prestiż dla uczelni. Jakie będą tego korzyści w przyszłości?

    Uzyskanie tych uprawnień podnosi poziom pozytywnego postrzegania uczelni w świecie nauki. Dzięki nim Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania przestała być uczelnią zawodową, a stała się akademicką. Gdy uda się uzyskać kolejne uprawnienia doktorskie, WSIiZ będzie miała prawo używać nazwy akademia. W o wiele dalszej przyszłości można też myśleć o uprawnieniach do habilitacji z zakresu nauk o mediach.

    Więcej informacji o seminariach doktoranckich we WSIiZ można znaleźć na stronie doktorat.wsiz.rzeszow.pl.

    Reklama