Zdjęcie: Materiały prasowe
Reklama

Na pierwszy rzut oka większość opon samochodowych wygląda tak samo, szczególnie dla laika, któremu trudno jest dostrzec jakiekolwiek różnice w ogumieniu oprócz, oczywiście, nazwy marki producenta opony oraz jej ceny. Podpowiadamy więc, na co zwrócić uwagę w ogumieniu do samochodu i jakie opony wybrać, aby były jak najbardziej optymalne do Twojego auta.

Ciągła rywalizacja

Współczesne opony samochodowe poddawane są ciągłym modyfikacjom i ulepszeniom. Producenci ogumienia prześcigają się w opracowywaniu coraz nowszych technologii produkcyjnych, wymyślają innowacyjne mieszanki gumy i wzmocnienia bieżnika, wprowadzają nowoczesne tworzywa sztuczne czy też stalowe oploty w oponach. Wszystkie te zabiegi mają na celu zapewnić kierowcy jak najlepsze właściwości trakcyjne samochodu, maksymalne bezpieczeństwo oraz komfort podczas jazdy.

Sezonówki i ich hybryda

Podstawowa klasyfikacja opon opiera się na ogumieniu letnim, zimowym oraz całorocznym. Różnice między nimi sprowadzają się przede wszystkim do składu mieszkanki zastosowanej w nich gumy.

Opony letnie są przede wszystkim twardsze i przystosowane do wysokich temperatur, natomiast zimówki mają miękką mieszankę odporną na niskie temperatury, a także dodatkowe rowki zwiększające przyczepność opony na pokrytych lodem drogach – podpowiada ekspert od opon samochodowych w iParts.pl. Opony całoroczne to tak naprawdę hybryda tych dwóch opon sezonowych, z których korzysta obecnie coraz większa liczba kierowców. Bez względu na to, jak bardzo zachwalane bywają tego rodzaju opony, warto jednak zainwestować w zarówno letnie, jak i zimowe ogumienie.

Jak czytać oznaczenia?

Wybierając opony do konkretnego samochodu musisz również pamiętać o ich odpowiednim rozmiarze, szerokości oraz wysokości, czyli o tzw. profilu opony. Musisz się upewnić, że opony, które chcesz kupić, mają taki sam rozmiar, co ogumienie pierwszego wyposażenia auta. Informacje na jego temat możesz znaleźć w dokumentacji producenta dołączonej do samochodu lub odczytując oznaczenia na boku starej opony. 
Dla przykładu, oznaczenie 225/55 R 17 97 W:

  • 225 – szerokość opony w mm,
  • 55 – profil opony, a więc stosunek wysokości boku do szerokości przekroju opony (55 proc. szerokości opony),
  • R – opona o konstrukcji radialnej,
  • 17 – wewnętrzna średnica opony, czyli wysokości felgi wyrażona w calach,
  • 97 – indeks nośności, czyli maksymalne obciążenie, jakie opona może przenieść przy maksymalnym poziomie ciśnienia w oponie,
  • W – indeks prędkości, czyli informacja na temat maksymalnej prędkości, do jakiej ogumienie jest homologowane pod kątem możliwości bezpiecznego znoszenia obciążeń (w tym przypadku jest to 270 km/h).

Szersze nie znaczy lepsze

Wielu kierowców bardzo często decyduje się na zmianę szerokości ogumienia w swoich samochodach. Na pewno szersza guma pozwoli na zwiększenie obszaru kontaktu miedzy oponą a nawierzchnią, co dodatnio wpłynie na sterowność auta oraz lepszą trakcję. Z drugiej strony montaż opon niskoprofilowych wpłynie ujemnie na komfort jazdy, odczuwalne będą również zmiany w hamowaniu, osiągach oraz w zużyciu paliwa.

Reklama