117 mln zł z UE na Kolej Aglomeracyjną. Połączą Rzeszów z lotniskiem w Jasionce

6
Zdjęcie: Sebastian Fiedorek / Rzeszów News
Reklama

Władze Podkarpacia się chwalą. Podpisały umowę na dofinansowanie stworzenia Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Jednym z jej elementów będzie nowe połączenie Rzeszowa z lotniskiem w Jasionce.

O Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej mówi się od lat. Teraz, dzięki funduszom Unii Europejskiej, plany te wreszcie nabiorą kolorów. Ideą PKA jest szybkie skomunikowanie Rzeszowa z podrzeszowskimi gminami. Pociągi mają być komfortowe, a przede wszystkim jeździć na tyle często, by pasażerów zachęcić do porzucenia auta na rzecz pociągu.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna powstanie w obrębie działalności Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, który oprócz Rzeszowa tworzy jeszcze 12 sąsiednich gmin, m.in. Boguchwała, Krasne, Świlcza, Tyczyn i Trzebownisko. Są też gminy spoza powiatu rzeszowskiego, jak np. gmina Czudec (pow. strzyżowski), czy gmina i miasto Łańcut. 

W poniedziałek Podkarpackim Urzędzie Marszałkowskim została podpisana umowa na dofinansowanie stworzenia PKA. Samorząd wojewódzki na ten cel otrzyma 117 mln zł z UE. Cała inwestycja pochłonie prawie 588 mln zł. Na zakup pociągów i stworzenia dla nich zaplecza technicznego pójdzie 287 mln zł, około 300 mln zł pochłonie budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. 

Unijne pieniądze zostaną wydane na zakup 10 pociągów (ośmiu elektrycznych i dwóch spalinowych). Będą kursowały na trasach: Rzeszów Główny – Dębica, Rzeszów Gł.,– Przeworsk, Rzeszów Gł. – Kolbuszowa; Rzeszów Gł. – Strzyżów. Pojawi się także nowe połączenie Rzeszowa z Portem Lotniczym w Jasionce.

Na tej trasie też będą jeździły nowe pociągi. Trasa z Rzeszowa na lotnisko ma mieć ok. 5 km. Przystanek kolejowy dla lotniska zaplanowano w okolicach Parku Naukowo-Technologicznego. – Pierwsze pociągi ruszą w 2021 roku – zapowiedział Zbigniew Kozak z Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Podkarpackim Urzędzie Marszałkowskim w Rzeszowie. 

Budowa połączenia Rzeszowa z lotniskiem w Jasionce szacowana jest na ok. 200 mln zł.  Jej dokładny przebieg nie został jeszcze ustalony. Niedługo ruszą prace projektowe. Pociągi na wspomnianych trasach mają się charakteryzować częstym kursowaniem – w godzinach szczytu komunikacyjnego – co 30 minut, poza szczytem co 60 min., w dni wolne od pracy co 120 min.

Aby zachęcić pasażerów do podróżowania koleją zaplanowano także budowę lub przebudowę dróg dojazdowych i parkingów w systemie „Park & drive”, chodników, stojaków na rowery. Do tych inwestycji mają się dokładać gminy tworzące Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną. 

Zaplecze techniczne dla nowych pociągów powstanie na stacji Rzeszów Staroniwa. Władze Podkarpacia widzą przyszłość w transporcie kolejowym. – Jest ekologiczny, dynamicznie się rozwija – twierdzi Władysław Ortyl, marszałek podkarpacki. – Dzięki temu projektowi podróżowanie pociągiem do Rzeszowa będzie konkurencją dla jazdy samochodem – dodaje.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna jest jednym z projektów, które dostaną dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Na rozwój kolei w tym programie jest 21 mld zł. – Polska, zamiast po prostu wydawać fundusze unijne, chce je mądrze inwestować – zapewnia Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych przewiduje, że jeszcze przed tegorocznymi wakacjami powinna zakończyć ocena drugiego projektu dotyczącego budowy połączenia Rzeszowa z lotniskiem. Jest szansa, że ta inwestycja też dostanie wsparcie UE. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

6 KOMENTARZE

  1. „Trasa z Rzeszowa na lotnisko ma mieć ok. 5 km.”
    Czyli co przeniosą? Lotnisko bliżej Rzeszowa, czy Rzeszów bliżej lotniska? Bo skoro, najkrótszą drogą, z centrum na lotnisko jest ok. 13 km, to nawet w linii prostej te 10 km trzeba liczyć. Więc matematyka tu nie gra, czy dalej redaktory nie czytają, co piszą?

    • Linia kolejowa na lotnisko będzie stanowić odgałęzienie od istniejącej linii biegnącej w kierunku Kolbuszowej.W artykule zabrakło podstawowej informacji jaką jest planowany punkt rozpoczęcia nowej linii.

  2. „Przystanek kolejowy dla lotniska zaplanowano w okolicach Parku Naukowo-Technologicznego.”

    Zawsze mówiłem, że w tym PiS-ie to się głowami z ujami pozamieniali (zwłaszcza jak Ortyl wywalił skrzyżowanie bezkolizyjne drogi lotniskowej ze starą 19 a wymyślił rondo bo niby taniej- ale za 10 lat rondo sie zapcha i wtedy bedzie estakada…), ale to już jest przegięcie. Bla bla bla – kolej na lotnisko? A przystanek przy PNT? Albo Przy G2A Arenie? I w ulewnym deszczu czy śniegu maja ludzię zapieprzać te 200 czy 300m z walizkami na terminal w Jasionce? Czy was w tym PiSie już całkiem posrało? Przystanek powinien być przy terminalu lotniska w Jasionce, w miejscu gdzie teraz jest prowizoryczny parking po zachodniej stronie. To jest kolej lotniskowa i pasażerowie powinni być ważniejsi niż pracownicy strefy. Albo zrobić 2 przystanki… Ale jeden z nich koniecznie przy terminalu…

  3. Żeby wyszło tak jak napisali to zmniejszyło by znacznie korki w mieście.Dojazd do pracy i szkoły bezpieczny i bez korków świetna sprawa.

Comments are closed.