PKP PLK wytypowało miejsca, gdzie zostanie przeniesiona historyczna kładka

13
Zdjęcie: PKP PLK
Reklama

Przy połączeniu ulic Grunwaldzkiej i Sienkiewicza oraz w okolicach stacji Rzeszów Staroniwa – w te miejsca ma być przeniesiona zabytkowa kładka kolejowa, łącząca centrum miasta z osiedlem 1000-lecia.

PKP Polskie Linie Kolejowe wytypowały dwie lokalizacje dla blisko 140-metrowej kładki nad torami, w której obronie stawali działacze Podkarpackiego Stowarzyszenia Sympatyków Kolei i Stacji Rzeszów Dziki. Nie chcieli, by ponad 100-letnia kładka całkowicie zniknęła z krajobrazu Rzeszowa. W tej sprawie zebrali około 1500 podpisów. Demontaż kładki zapowiedziały PKP PLK w związku z planowaną modernizacją stacji Rzeszów w latach 2018-2021. 

– Kładkę chcemy podzielić na dwie historyczne części. Pierwszą chcemy przenieść w dawne jej miejsce, czyli przy zakończeniu ulicy Grunwaldzkiej na połączeniu z ul. Sienkiewicza. Drugą część planujemy przenieść w okolice stacji kolejowej Rzeszów Staroniwa. Kładka pozwoli skomunikować ulicę Wyspiańskiego z ul. Pułaskiego. Takie są nasze plany, jeszcze nie zostały one zatwierdzone. Musimy je skonsultować z konserwatorem zabytków – mówi Dorota Szalacha z PKP PLK. 

Kolejarze zapowiadają, że przenosiny kładki rozpoczną się dopiero po wybudowaniu podziemnego przejścia kolejowego, które ma zastąpić dotychczasową przeprawę nad torami. – Przewidujemy, że kładkę przeniesiemy w połowie 2020 roku – dodaje Szalacha. 

Przenosiny kładki i budowa tunelu są częścią zaplanowanej modernizacji stacji Rzeszów Główny. Inwestycję o wartości ponad 250 mln zł ma wykonać konsorcjum czterech firm: Track Tec Construction, Intop Warszawa, Infrakol i Inżynieria. PKP PLK przewiduje, że jeszcze w tym miesiącu podpisze umowę z wykonawcami. 

Inwestycja zakłada przebudowę stacji Rzeszów oraz modernizację czterech wiaduktów i budowę dodatkowego przystanku nad aleją Wyzwolenia. Tam też powstaną trzy wiadukty. Czwarty to przebudowa wiaduktu nad ul. Batorego – droga pod nim zostanie poszerzona do dwóch pasów. 

Po zakończeniu inwestycji będą nowe, wyższe perony na stacji, dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony zostaną wyposażone m.in. w nowe wiaty, system informacji pasażerskiej oraz tablice z rozkładem jazdy.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

13 KOMENTARZE

  1. kocham tę kładkę <3 sama w sobie jest bardzo estetyczna, wiele osób podziela ten pogląd i ceni ją za nietypowy klimat. Idąc nią można podziwiać tereny kolei, zachody słońca itd., cieszyć się świeżym powietrzem; niestety przejścia podziemne śmierdzą, są brudne, zasiknane i niebezpieczne :'( mam nadzieję, że zostanie przeniesiona w taki sposób, że będzie można się nią swobodnie poruszać.

  2. Zamiast za PKP to by władze Rzeszowa wzieli się za remont dworca PKS bo to aż wstyd jak on wygląda. Nie wspominając o autobusach gruchotach. Dziury w asfalcie na dworcu, połamane ławki normalnie kiedyś starajace na glowy klientów pkp ptaki teraz zalozyli siatki. Wstyd.

  3. Jak bardzo Rzeszów odbiega od reszty Polski najlepiej widać na stacji PKP, o dworcu PKS szkoda wspominać, tam jest stolica innowacji w krystalicznej formie.

    • Zgadza sie drorce mamy do bani ale to nie tak wyglada caly Rzeszow. Dworce to jedna z najbardziej zaniedbanych czesci miasta. Przejedz sie troche po Polsce, i porownaj jak wygladaja dworce w srednich miastach. Nie patrz na Wawe i spolke bo do tej ligi nam daleko finansowo.

    • Tam jutro od 20.00 powinna być ; Noc Muzeów

      i było by super innowacyjnie
      – pokazano by zwiedzającym jak Ratuszowi innowatorzy dbają o pierwszy wizerunkowy obraz miasta – gdy przyjezdny wysiada ; czy to z autobusu czy z wagonu
      Bo tam tworzy sie pierwszy wizerunkowy obraz miasta a dopiero potem : kubły/ kwiatki i rabatki czy granity
      na 3-go Maja

  4. Zamiast takich pierdół niech lepiej w końcu ogarną tą przeklętą zwężkę pod przejazdem kolejowym gdzie ruch odbywa się wahadłowo. to było najbardziej sensowne niż jakaś tam kładeczka.

  5. Protestujmy !!Jak można ruszać tak piękny zabytek??!! Te smukłe kształty, perfekcyjna prostota, żywe, unikalne kolory, takiego cuda zazdroszczą nam wszystkie miasta w Polsce, (ponoć Warszawa, Gdańsk i Wrocław chciały wykupić kładkę, aby postawić gdzieś w centrum, sam Kraków rozważał ustawienie na rynku). Zbierajmy podpisy za pozostawieniem jej na miejscu! A jeśli już mamy przenosić to na odpowiednio eksponowane miejsce, najlepiej obok innego cudu świata jakim jest wielka c**A, O!!!! Przepraszam! Pomnik Rewolucyjny! Amen.

    • Już boleści można dostać z tą rewolucyjnością tego pomnika no jaka była rewolucja w mieście innowacji co ?

      Chyba że tą rewolucją to była rzeź z roku 1846 – gdy bracia szli na braci/ rabunki/ krew/ pożoga – którą rozlała rozwścieczona tłuszcza ludu chłopskiego ; palac dwory/ majątki – mordując 2000 ludzi wykonując tradycyjnie polecenia obcych w tym wypadku : Jakub Szela – chłopski król –
      jako sługus tarnowskiego starosty ; Józefa Breinla za swoją rewolucje dostając 32 morgi na Bukowinie
      ;kończąc przytoczyć można słowa poety ;
      L.Anczyca

      ” o nie – nie dla mnie słowo przebaczenia
      o nie – nie dla mnie żal święty i skrucha

      Jam syn czarta -potępienia
      Krzyknął morderca i wyzionoł ducha ”

      O !

ZOSTAW ODPOWIEDŹ