Już dzisiaj od godziny kierowcy będą mogli jeździć  4-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza na DK4 do węzła Rzeszów Zachód (autostrada A4). Inwestycja kosztowała ponad 140 mln złotych.

[Not a valid template]

 

Wczoraj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie podała w komunikacie, że na odcinku trwają ostatnie kontrole nadzoru budowlanego. Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA, poinformowała nas, że droga ekspresowa zostanie oddana do użytku dzisiaj. Kierowcy będą mogli nią jeździć od godziny 15.

Wykonawcą inwestycji była firma Eurovia, która roboty przejęła po polsko-indyjskim konsorcjum firm Radko, Autostrada Wschodnia, PUNJ LLOYD z Indii. Firmy te nie wywiązały się z zapisów kontraktowych i GDDKiA pod koniec maja 2012 roku zerowała  z nimi umowę. Przetarg na kontynuację budowy tego odcinka wygrała firma Eurovia.

28 lutego br. rozpoczęła kontynuowanie robót od węzła Rzeszów Zachód do węzła Świlcza.  – Budowa zrealizowana została zgodnie z harmonogramem oraz podpisaną umową – mówi Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

4-kilometrowy odcinek S19 kosztował 142,9 mln zł. Jest on częścią dużego zadania inwestycyjnego, jakim jest docelowo budowa w Polsce drogi ekspresowej S19. To także ostatni odcinek tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Stanowi bezpośrednie połączenie istniejącej drogi krajowej nr 4 z autostradą A4.

– Pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta Rzeszów, a co za tym idzie poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu – dodaje Rarus.

Kierowcy jadący A4 będą mogli z niej zjechać na węźle autostradowym Rzeszów Zachód i dalej oddanym do ruchu odcinkiem S19 dojechać do krajowej „czwórki” w miejscowości Świlcza. Z kolei kierowcy jadący DK4 będą mogli w Świlczy wjechać poprzez rondo turbinowe na odcinek S19, a nim z kolei wjechać poprzez węzeł Rzeszów Zachód na A4.

Na szczególną uwagę zasługują ronda turbinowe wybudowane na węźle Świlcza. To nowe rozwiązanie zastosowane na podkarpackich drogach. – Ronda wybudowane są w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Ponieważ pojazdy są kierowane na odpowiednie wyloty ronda, zmniejsza to ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo.  W żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami – wyjaśnia Joanna Rarus.

GDDKiA obecnie prowadzi procedurę przetargową  dla 2 odcinków S19:  węzeł Sokołów Małopolski Północ – Stobierna (dł. 12,5 km), węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka, dł. 6,3 km)

GDDKiA jest przed zaproszeniem wykonawców do złożenia ofert cenowych. Zakończyła się weryfikacja wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu pod kątem spełnienia warunków udziału w postępowaniu zamieszczonych w ogłoszeniu o zamówieniu.

Do realizacji przygotowywane są kolejne odcinki S19: Nisko (Węzeł „Zapacz”) –  Sokołów Młp. (dł. 43,18 km). 20 maja 2013 r. GDDKiA w Rzeszowie złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Drugi odcinek to w. Rzeszów Południe (Kielanówka) – Barwinek (dł. ok. 85,2 km). Obecnie trwa postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej.

redakcja@rzeszow-news.pl

 

Reklama