Od prawie 1,2 mld do blisko 3,2 mld zł wynoszą oferty na budowę ponad 10-kilometrowej drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe (Kielanówka) – Babica.
Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we wtorek poinformował, że do ogłoszonego jesienią 2019 r. przetargu na wykonawcę odcinka Kielanówka – Babica złożono sześć ofert.
Najniższą złożyła firma China Harbour Engineering – 1,198 mld zł, najwyższą – konsorcjum polsko-autostriackich firm z liderem Porr na 3,195 mld zł. Oferty złożyli także: Budimex (2,8 mld zł), Mostostal Warszawa (2,23 mld zł), Strabag (2,56 mld zł) i polsko-czeski Metrostav (2,4 mld zł).
– Oferty teraz będą analizowane. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2025 – poinformował Bartosz Wysocki.
Odcinek od węzła Rzeszów Południe do Babicy (10,3 km) realizowany będzie w systemie „projektuj – buduj”. Na trasie powstanie pięć estakad, dwa wiadukty nad S19, trzy przejścia dla zwierząt i około 2-kilometrowy tunel pod „ekspresówką”. Powstanie też węzeł Babica.
Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. – Zdecydowanie poprawi komfort jazdy, ale także warunki życia mieszkańców. Dzięki S19 zostanie wyprowadzony ruch ciężarówek z centrum miejscowości w ciągu drogi krajowej nr 19 – twierdzi GDDKiA.
Ponadto, ma się również skrócić czas przejazdu na osi północ-południe. Odcinek S19 Kielanówka) – Babica jest jednym z pięciu odcinków szlaku Via Carpathia między Rzeszowem a Barwinkiem (granica państwa ze Słowacją).
Podkarpacki odcinek S19 docelowo ma mieć ok. 169 km. W tej chwili kierowcy mogą korzystać z ponad 30-kilometrowego odcinka „ekspresówki” od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe. W realizacji jest również 54,2 km.
W przygotowaniu jest także ponad 85-kilometrowy odcinek S19 od węzła Rzeszów Płd. do Barwinka. Na pozostałych czterech odcinkach trwają prace na projektami i koncepcjami programowymi. Szacuje się, że budowa S19 Rzeszów – Barwinek pochłonie ok. 10 mld zł.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl