Zdjęcie: Sebastian Stankiewicz / Biuro prasowe UMWP
Reklama

W Krośnie podpisano umowę z wykonawcą robót budowlanych na rewitalizację linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Inwestycja obejmuje także budowę nowej łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie.

Nowa łącznica pozwoli skrócić czas podróży i zapewnić bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Sanokiem bez konieczności zmiany kierunku w Jaśle.

– To ważna i wyczekiwana wiadomość dla nas i dla mieszkańców całego Podkarpacia, zwłaszcza jego południowej części, bo zrewitalizowana linia tworzy nowe możliwości – podkreślał marszałek Władysław Ortyl, który uczestniczył w podpisaniu dokumentów z wykonawcą prac.

1,77 mld zł na modernizację

Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie” otrzymał dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027 w wysokości ponad 1,2 mld zł. Całkowity koszt inwestycji to 1,77 mld zł, a kwalifikowane koszty wyniosą 1,44 mld zł.

– Aby rewitalizacja mogła dojść do skutku i by zostały przyznane na nią niezbędne środki, Samorząd Województwa Podkarpackiego z programu RPO WP 2014-2020 przekazał miliony złotych na przygotowanie dokumentacji zadania – przypomina marszałek Ortyl.

Prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie 2024 roku, a ich zakończenie planowane jest na 31 grudnia 2029 roku.

Tunel, wiadukty i nowe przystanki

Rewitalizacja obejmie modernizację 56 km torów jednokierunkowych linii nr 108 oraz budowę 3,36 km łącznicy Jedlicze – Szebnie. Powstaną 3 tunele kolejowe, 3 wiadukty drogowe, przebudowanych zostanie 18 stacji i przystanków, a dodatkowo pojawi się 6 nowych: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe (Galeria), Zagórz Przemysłowy i Moderówka.

Wyremontowanych zostanie około 80 przejazdów kolejowo–drogowych. Zainstalowane będą nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem i sygnalizacji przejazdowej.

Wykonawcą tych prac jest firma PORR S.A.

Reklama

Zdjęcia: Sebastian Stankiewicz / Biuro prasowe UMWP

Szybsza podróż, lepsza mobilność

Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Czas przejazdu na trasie Jasło – Nowy Zagórz skróci się o około 23 minuty. Krótsza o 20–25 minut będzie także podróż z Rzeszowa do Krosna czy Sanoka.

Inwestycja ma poprawić codzienną mobilność mieszkańców mniejszych miejscowości, zwiększyć atrakcyjność gospodarczą obszarów wzdłuż linii oraz umożliwić przewóz cięższych ładunków.

– Ten projekt to ważny krok w stronę zwiększenia dostępności transportowej Podkarpacia, w tym Bieszczadów. To szansa na szybszą podróż oraz nowe możliwości dla terenów położonych wzdłuż linii – mówi marszałek Ortyl.

Dekada przygotowań

Prace nad unowocześnieniem linii 108 rozpoczęły się już w 2014 roku. Wtedy w Planie Zrównoważonego Transportu Publicznego Województwa Podkarpackiego zapisano zwiększenie liczby połączeń do 8 par pociągów na dobę po rewitalizacji.

W 2019 roku dzięki środkom z RPO WP 2014–2020 rozpoczęto opracowanie dokumentacji projektowej, której wartość przekroczyła 13,5 mln zł. Obejmowała ona m.in. analizy stanu infrastruktury, prognozy społeczno–gospodarcze, analizy środowiskowe oraz studium wykonalności.

Samorząd Województwa Podkarpackiego zainicjował też powstanie Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego. Z jego pomocą w ostatnich latach zrealizowano kilkadziesiąt inwestycji poprawiających dostęp do przystanków i węzłów przesiadkowych w regionie.

(oprac. MK)

Czytaj więcej:

Przez polską granicę próbował przejechać Ukrainiec z prawem jazdy z… ZSRR

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama