Zdjęcie: Polregio
Reklama

Ponad 4,4 mln osób skorzystało w 2024 r. z pociągów w regionie. To efekt inwestycji w nowoczesny tabor i coraz lepszą siatkę połączeń – powiedział w poniedziałek w czasie sesji sejmiku wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch.

Podczas sesji sejmiku Pilch przedstawił informacje dotyczące sytuacji przewozów kolejowych w regionie. Z danych przekazanych przez niego wynika, że w pierwszym półroczu tego roku z przewozów kolejowych na Podkarpaciu skorzystało już 2,3 mln pasażerów.

Rekordowe połączenie

W regionie najwięcej pasażerów skorzystało w ub.r. z linii kolejowej Rzeszów-Przemyśl – ponad 2,1 mln osób.

Głównym powodem jest zapewne strategiczne znaczenie tej trasy. Łączy ona dwa kluczowe miasta Podkarpacia, a także stanowi ważny korytarz transportowy wschód-zachód. Rzeszów jest największym ośrodkiem gospodarczym i akademickim w regionie, a Przemyśl to brama na Ukrainę.

Ta relacja nabrała szczególnego znaczenia po wybuchu wojny, kiedy ta linia stała się głównym szlakiem dla uchodźców oraz transportów humanitarnych, a także kluczowym elementem w obsłudze ruchu międzynarodowego.

Szansa na kolejny rekord

Wicemarszałek wskazał na Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną, z której w ubiegłym roku skorzystało 1,3 mln osób. Dodał, że w pierwszej połowie tego roku PKA przewiozła już ponad 730 tys.

– Jest więc szansa, że będzie lepiej niż w roku ubiegłym, kiedy było ponad 4,4 mln pasażerów. Średnio dziennie uruchamiamy w regionie 171 pociągów – dodał Pilch.

W ramach PKA pociągi kursują w pięciu głównych kierunkach z Rzeszowa: do Dębicy, Przeworska, Strzyżowa, Kolbuszowej i na lotnisko w Jasionce. W sumie jest to 116 połączeń dziennie.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna

Jak przypomniał Pilch, koszt powstania PKA to ponad 840 mln zł. Z tych pieniędzy udało się wybudować m.in. 13 nowych przystanków, zakupiono również 10 szynobusów.

Reklama

Wicemarszałek zaznaczył, że samorząd posiada 49 pojazdów kolejowych, z czego 29 elektrycznych i 16 spalinowych.

– Jesteśmy na etapie rozstrzygnięcia przetargu na obsługę połączeń kolejowych na lata 2027-2031. Wpłynęła jedna oferta od Polregio na kwotę niespełna 900 tys. zł. To mniej niż mieliśmy zaplanowane na ten cel – powiedział Pilch.

Przewodniczący klubu radnych PSL w sejmiku Jan Tarapata pytał wicemarszałka czy samorząd planuje powołać własną spółkę, która będzie prowadzić przewozy kolejowe. Pilch odpowiedział, że nie ma ta takich planów.

– Będziemy kontynuować współpracę z Polregio – zapewnił.

W planach rewitalizacja linii Jasło–Nowy Zagórz

Wśród inwestycji, które są prowadzone w regionie jest m.in. rewitalizacja linii Jasło–Nowy Zagórz, która kosztować będzie ponad ok. 2 mld zł. W ramach tych prac powstaną m.in. trzy tunele i trzy wiadukty, 18 stacji i przystanków zostanie przebudowanych, a sześć nowych przystanków wybudowanych.

W związku z pracami od grudnia br. wiele odcinków na tej linii będzie zamkniętych; wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.

Kolejną inwestycją prowadzoną w regionie będzie modernizacja linii nr 68 Stalowa Wola-Przeworsk, gdzie powstanie m.in. nowy most na Wisłoku. Koszt tej inwestycji to ok. 200 mln zł. (PAP)

Czytaj więcej: 

Senioralia w Rzeszowie już od piątku [PROGRAM]

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama