rzeszow-glowny-zmodernizowany-2025
Zdjęcie: otwarcie zmodernizowanego Dworca PKP w Rzeszowie, Grzegorz Bukała, UM Rzeszów
Reklama

Po niemal trzech latach remontu, w tym prawie dwóch latach opóźnienia, podróżni mogą znów korzystać z budynku dworca kolejowego Rzeszów Główny. Obiekt odzyskał modernistyczny charakter z lat 60. Został dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. 

Podczas uroczystego otwarcia padło wiele pięknych i ważkich słów. Wskazywano, że dworzec ma być nie tylko węzłem komunikacyjnym, ale także przestrzenią życia kulturalnego miasta.

Długo oczekiwany moment

Dworzec Rzeszów Główny został ponownie udostępniony pasażerom po 75 miesiącach od rozpoczęcia prac.

– Wiem, że na ten moment pasażerowie kolei czekali długo i bardzo się cieszę, że wreszcie nastąpił – mówił podczas otwarcia Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. – To nie jest tylko budowla, to serce komunikacyjne Rzeszowa i regionu.

Alan Beroud, prezes PKP SA, podkreślał, że dworzec ma być symbolem rozwoju Podkarpacia. Mówił, że mieszkańcy i podróżni zyskali obiekt piękny i funkcjonalny, odpowiadający współczesnym potrzebom.

Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek zapowiedział, że budynek nie będzie wyłącznie miejscem przesiadek.

– Wszystkie wolne powierzchnie wynajmiemy. Chcemy, aby tu toczyło się życie społeczne, artystyczne i kulturalne. Powstanie filia biblioteki, Estrady Rzeszowskiej i Rzeszowskiego Domu Kultury. To miejsce nie będzie puste.

Modernistyczny wygląd i nowe funkcje

Elewacja budynku została oczyszczona i uzupełniona płytami z piaskowca. Usunięto elementy dobudowane w XX i XXI w. – m.in. łuk nad wejściem i historyzującą attykę. Na fasadę wrócił elektroniczny zegar, a cały budynek odzyskał modernistyczny charakter sprzed kilkudziesięciu lat.

Hol główny o powierzchni 350 m² nadal pełni funkcję poczekalni. Kasy biletowe znalazły się po lewej stronie od wejścia, a ławki wyposażono w porty do ładowania telefonów. Zrekonstruowano mozaiki i malowidła z lat 60. Nowością są winda i schody prowadzące na poziom -1, gdzie znajduje się parking i podziemne przejście do peronów.

Dworzec został dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami: pojawiły się ścieżki prowadzące, plany dotykowe, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz urządzenia wspomagające aparaty słuchowe.

Reklama

Opóźnienia i wyższe koszty

Prace przeciągnęły się o prawie dwa lata. Pisaliśmy o tym obszernie. Zadecydowały o tym nieprzewidziane roboty konstrukcyjne oraz prace archeologiczne. Koszt modernizacji wyniósł 48,5 mln zł brutto – ponad dwukrotnie więcej niż zakładano. Inwestorem były PKP S.A., a wykonawcą firma Budimex.

Zdjęcia: Bartosz Frydrych, Rzeszów News 

Element większego projektu

Modernizacja dworca to część Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Miasto już wcześniej zakończyło swoją część inwestycji – podziemny parking, odnowiony plac Dworcowy i przebudowę ulic. Dworzec jest także elementem międzynarodowej linii kolejowej E30, obsługując średnio ponad 15 tys. pasażerów dziennie i niemal 230 pociągów.

Pierwsza stacja kolejowa powstała w miejscu obecnego dworca w 1858 r. wraz z doprowadzeniem do Rzeszowa linii Kolei Galicyjskiej Karola Ludwika. W kolejnych dekadach budynek był wielokrotnie przebudowywany. Ucierpiał podczas I wojny światowej (spalony przez wycofujących się Rosjan) i II wojny światowej (bombardowania w 1939 r.). Dzisiejsza modernizacja, prowadzona pod nadzorem konserwatorów, uszanowała jego powojenną modernistyczną tożsamość, zachowując elementy o najwyższej wartości historycznej.

Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne – część miejska

Wielki projekt komunikacyjny w Rzeszowie składał się z dwóch części: realizowanej przez miasto i przez PKP. Od 1 marca 2024 r. miasto oddało do użytku Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne – inwestycję wartą 65,95 mln zł.

Centrum składa się z trzech zasadniczych elementów:

  • Dwupoziomowego układu komunikacyjnego – na poziomie „0” znajdują się perony i stanowiska autobusowe, przystanki przesiadkowe, zadaszenia, stojaki rowerowe Bike&Ride, ładowarki dla autobusów elektrycznych, a także nowe nasadzenia zieleni i instalacje fotowoltaiczne. Na poziomie -1 powstał wielostanowiskowy parking, postój taxi i podziemne dojście do peronów PKP.
  • Układu drogowego i transportowego – przebudowano ul. Bardowskiego i Grottgera, wybudowano rondo na skrzyżowaniu ul. Asnyka i ul. Grottgera, zmodernizowano układ komunikacyjny dla autobusów, wprowadzono nowoczesny system ITS, tablice informacji pasażerskiej i monitoring.
  • Przebudowanego Placu Dworcowego – przestrzeń zyskała nową aranżację, lepiej integrującą transport autobusowy, kolejowy, rowerowy i pieszy.

Dworzec Rzeszów Główny – część PKP SA

Modernizacja dworca prowadzona była w latach 2022–2025. Wartość inwestycji to 48,5 mln zł. Wykorzystano wsparcie ze środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

Najważniejsze efekty:

  • przywrócenie modernistycznego wyglądu z lat 60. XX wieku
  • przestronny, jasny hol o powierzchni 350 m² z lamelowym sufitem i nowoczesnym oświetleniem
  • konserwacja historycznych mozaik
  • nowe tablice elektroniczne, zegar, gabloty i ławki z portami USB
  • pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami
  • energooszczędne systemy grzewcze i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, stolarka okienna i drzwiowa
  • bezpośrednie zejście na poziom -1 z parkingiem, toaletami i lokalami usługowymi.

(mob)

Czytaj więcej:

Do szkoły za 0 zł. Ruszył nabór Bilet+ w gminach pod Rzeszowem

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama