Zdjęcie PKP PLK
Reklama

Pasażerowie podróżujący z Rzeszowa do Warszawy w niecałe 4 godziny muszą przygotować się na długi okres przejściowy. PKP PLK rozpoczęły gigantyczny projekt modernizacji, który ma zostać sfinalizowany w… 2028 r. Szybkie kursy do Warszawy mają jednak wrócić w przyszłym roku.

Obecna rzeczywistość na rzeszowskim dworcu jest trudna do zaakceptowania dla podróżnych, którzy szybko przyzwyczaili się do wygody. Jeszcze niedawno pociąg IC San pozwalał dotrzeć do Stolicy w rekordowe 3 godziny i 39 minut oraz znaczniej taniej niż jadąc Pendolino przez Kraków.

Dziś to połączenie, podobnie jak pociąg IC Witos, oferują pasażerom blisko pięciogodzinną podróż, często z koniecznością przesiadki do autobusu zastępczego w stronę Sandomierza.

Cena za techniczny skok w przyszłość 

Projekt modernizacji jest gigantyczny i ma zostać sfinalizowany w… 2028 r. Na pytanie o czas powrotu szybkich kursów do Warszawy, PKP Intercity nabrało wody w usta.     

Jednak jak twierdzą zapytani przez nas pracownicy kolei, do Warszawy pojedziemy znowu szybko i tanio już w przyszłym roku. Kolejarze obstawiają okolicę czerwca. 

Wszystko może się potoczyć inaczej, ponieważ dane techniczne projektu rzucają światło na skalę przedsięwzięcia. Całkowity koszt projektu obejmującego linie nr 25, 74 i 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew wynosi dokładnie 1,15 mld zł brutto! Inwestycja jest w dużej mierze finansowana ze środków unijnych – dofinansowanie wynosi blisko 799 mln zł. 

Prace zaplanowane na lata 2024-28 już trwają i obejmują trzy odcinki linii kolejowych w woj. podkarpackim i świętokrzyskim: LK nr 25 na odcinku Sandomierz – Padew, LK nr 74 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Tarnobrzeg i LK nr 78 na odcinku Sandomierz – Grębów.

Zakres prac inżynieryjnych jest potężny i obejmuje m.in. przebudowę 8 mostów kolejowych, kompleksową wymianę nawierzchni i wzmocnienie nasypów oraz modernizację sieci trakcyjnej.

Grafika: PKP PLK

Nawet do 200 km/h!

Najbardziej rewolucyjną zmianą, jaka czeka pasażerów po modernizacji, jest podniesienie prędkości pociągów. Jednak tylko na odcinku Zbydniów – Stalowa Wola Rozwadów Towarowy pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość aż 200 km/h.

Warto zaznaczyć, że obecnie w Polsce można pojechać z taka prędkością tylko po Centralnej Magistrali Kolejowa (linia nr 4), i to wyłącznie na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie. 

Reklama

Ten parametr prędkości postawia zatem fragment zmodernizowanej podkarpackiej trasy kolejowej wśród krajowej czołówki.

Choć warto też zaznaczyć, że systemy sterowania ruchem i przejazdy kolejowe będą – według kolejarzy – dostosowane do prędkości… 160 km/h. A sam odcinek najszybszej podkarpackiej trasy kolejowej będzie liczył aż… 11 km. Sporo przed nami. 

 

Zdjęcia: PKP PLK

Nowa mapa przystanków 

Miliardowa inwestycja powinna przyspieszyć przejazd między dużymi miastami, ale też walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym mniejszych miejscowości w woj. podkarpackim i świętokrzyskim. W ramach projektu powstanie 7 zupełnie nowych przystanków osobowych: Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie i Padew Narodowa.

Dodatkowo gruntowną modernizację przejdą 3 stacje (Grębów, Tarnobrzeg, Chmielów) oraz istniejące przystanki w Wielowsi, Dąbrowicy Małopolskiej i Turbi.

Drugi front robót: linia 68

Obrazu kolejowej rewolucji dopełniają plany wobec linii nr 68. PKP PLK ogłosiły w połowie roku przetarg na dokumentację i roboty budowlane na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk.

Grafika: mapa planowanych modernizacji na linii Stalowa Wola Rozwadów Przeworsk

Tutaj kluczowa będzie dobudowa drugiego toru na długości ponad 11 km oraz budowa bezpiecznego przejścia podziemnego na stacji Grodzisko Dolne.

 

(mob)

Czytaj więcej: 

Świąteczne Miasteczko w Rzeszowie. Co tu zjecie i w jakiej cenie? [ZDJĘCIA]

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama