Drugi transport potężnego „kreta” dotarł na plac budowy S19 w Babicy

Po 21 dniach, we wtorek około godz. 2:00 w nocy na plac budowy w Babicy dotarł drugi transport potężnej maszyny Tunnel Boring Machina. 

 

Zdjęcia: GDDKiA Rzeszów

Transport, tym razem napędu głównego TBM oraz elementów obudowy maszyny, wyruszył w poniedziałek po godz. 22:00 z węzła Rzeszów Południe na S19. To był ostatni odcinek konwoju na plac budowy w Babicy.

Transport w nocy przejechał przez Rzeszów ulicami: 9. Dywizji Piechoty i ul. Podkarpacką. Łącznie waga całego zestawu przewożącego najcięższy ładunek wynosiła 499 t.  Największa część transportu była niewiele węższa od tego z pierwszego konwoju, ważyła ok. 240 ton. 

Transport do Babicy dotarł około godz. 2:00 w nocy. „Zakończony sukcesem. Na styczeń zaplanowano trzeci transport, z mniejszymi częściami, który nie będzie już jednak generował takich utrudnień w ruchu” – zakomunikowała GDDKiA.

 

„Kret” będzie drążył 2-kilometrowy tunel dla powstającego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Płd. – Babica. Inwestycję realizuje Mostostal Warszawa. Maszyna TBM ma być złożona w ciągu trzech miesięcy, gdy wszystkie części dotrą już na plac budowy. 

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - Google NewsObserwuj nas na Google News!

– Maszynę złożymy w połowie 2023 roku. Będzie wielkości pięciopiętrowego budynku – mówi Paweł Kwiecień, rzecznik Mostostalu. „Kret” jest sprowadzany z Hiszpanii. Koszt całej operacji jest szacowany na kilka milionów euro. 

Takiego transportu jeszcze nie było na polskich drogach. Przygotowania rozpoczęły się ponad rok temu. Mostostal Warszawa zamówił aż ponad 400 ekspertyz, które miały dać odpowiedzieć na pytanie, czy polskie obiekty inżynieryjne, m.in. mosty, wytrzymają taki ciężar.

Tunel na S19 ma być wydrążony do 2026 roku. Sama tarcza wiercąca „kreta” ma ponad 15 m średnicy. Pierwszą łopatę pod budowę S19 na odcinku Rzeszów Płd. – Babica wbito w kwietniu br. Inwestycja pochłonie ponad 2,230 mld zł. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama