Zdjęcie: Sebastian Stankiewicz/Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

Spektakl „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy otrzymał nagrodę główną 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – 3. Festiwalu Arcydzieł. Werdykt jury został ogłoszony w niedzielę wieczorem na zakończenie festiwalu.

Organizowane nieprzerwanie przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej od 1961 roku Rzeszowskie Spotkania Teatralne to jedne z najstarszych tego typu spotkań w Polsce. Są wydarzeniem, na które czekają miłośnicy teatru i klasyki literatury, którzy w tym czasie zjeżdżają do Rzeszowa z całej Polski.

Przyjeżdżają z całej Polski

W tym roku Spotkania po raz trzeci organizowane są jako Festiwal Arcydzieł. W czasie festiwalu na rzeszowskiej scenie zaprezentowały się teatry z całej Polski, które w ramach nurtu głównego pokazały łącznie osiem spektakli. Wzięły one udział w konkursie i zostały ocenione przez jury i publiczność.

Jury, w składzie: Agnieszka Przepiórska – aktorka teatralna i filmowa; Adam Orzechowski – polski reżyser teatralny, dyrektor teatrów w Gdańsku i Bydgoszczy, twórca Festiwalu Prapremier; Tomasz Domagała – krytyk teatralny; Juliusz Chrząstowski – aktor teatralny i filmowy oraz Tomasz Miłkowski – krytyk teatralny, po obejrzeniu wszystkich spektakli konkursowych podczas 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – 3.Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie postanowiło przyznać nagrodę główną Festiwalu Arcydzieł Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” w reżyserii Darii Kopiec.

Odbija kobiecy głos

Jurorzy nagrodzili spektakl „za poruszające i jednocześnie niezwykle wierne autorowi przedstawienie, w którym anachroniczna fabuła poświęcona XX-wiecznej bohaterce stała się esencją poruszającej współczesnej opowieści, która niczym zwierciadło odbija kobiecy los, pokazując, ile jeszcze jest w naszym świecie w tej kwestii do zrobienia” – napisano w protokole.

Komisja wyraziła także uznanie dla wszystkich elementów spektaklu, „które zespolone tu w mistrzowskim stylu, składają się na to, co zawiera się w definicji +arcydzieła+”.

Laureat nagrody głównej otrzymał statuetkę „Wanda”.

Z kolei publiczności najbardziej podobał się „Amadeusz” Petera Shaffera w reżyserii Anny Wieczur, zaprezentowany przez Teatr im. im. Stefana Jaracza w Łodzi. Widzowie wskazali ten spektakl w głosowaniu.

Zdjęcia: Sebastian Stankiewicz/Wiktoria Cieśla/Teatr im. Wandy Siemaszkowej Rzeszów

Nagrody aktorskie

Jury przyznało także nagrody aktorskie w wysokości 4 tys. zł dla: Agaty Kuleszy za tytułową rolę w „Matce” Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Anny Augustynowicz w Teatrze Ateneum w Warszawie i Adama Cywki za rolę Leona Węgorzewskiego w tym samym spektaklu; Magdaleny Drab za kreację Evy w spektaklu „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” według Stefana Żeromskiego; Anny Guzik-Tylki za rolę Fräulein Schneider w „Kabarecie” w reż. Małgorzaty Warsickiej w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej; Roberta Żurka za rolę Stanisława Wokulskiego w „Lalce” Bolesława Prusa w reż. Jerzego Jana Połońskiego w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Doceniony przez jury i uhonorowany nagrodą w wysokości 12 tys. zł został również zespół aktorski spektaklu „Lalka”, „który stworzył wiarygodny obraz świata rządzonego regułami kapitału, a przy tym pełnego wewnętrznych napięć między bohaterami reprezentującymi rozmaite warstwy społeczne, odmienne aspiracje, marzenia i tęsknoty”.

Ponadto jury przyznało także nagrody realizacyjne w wysokości 3 tys. zł oraz wyróżnienia aktorskie w wysokości 2 tys. zł.

Imprezy towarzyszące

62. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – 3. Festiwal Arcydzieł rozpoczęły się w piątek 18 października w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. W ramach Spotkań widzowie mieli okazję obejrzeć spektakle na podstawie dzieł literatury polskiej i światowej, m.in. Witkacego, Prusa, Szekspira, Mickiewicza, Shaffera.

Oprócz spektakli z nurtu głównego w programie Spotkań znalazły się także wystawy 19. Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego, spektakle pozakonkursowe: monodram Agnieszki Przepiórskiej „W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej” oraz „Grecy” z łotewskiego Liepajas Teatris; koncerty „W poszukiwaniu utraconego czasu” Bartłomiej „Eskaubei” Skubisz 25 lat na scenie oraz „Śpiewodzieła” Marka Bałaty, a także czytania performatywne dramatów zrealizowanych w ramach tegorocznej Sceny Nowej Dramaturgii.

Po wszystkich spektaklach i czytaniach performatywnych odbywały się tradycyjnie rozmowy z twórcami.

Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury i współfinansowane ze środków budżetu województwa podkarpackiego.

(oprac. Red/PAP)

Reklama