Zdjęcie: materiały prasowe

Pełnokrwiści bohaterowie, magnetyzm serc, spory sąsiedzkie i misterne knowania – to wszystko i jeszcze więcej na Festiwalu Fredrowskim Teatru Klasyki Polskiej, od 1 do 3 marca w Instytucie Teologiczno-Pastoralnym w Rzeszowie.

Podczas trzydniowej artystycznej uczty dla miłośników teatru, wystawione zostaną trzy najwybitniejsze sztuki Aleksandra Fredry. Muzykę do wszystkich skomponował Marcin Pospieszalski.

„Zemsta”

Pierwszego dnia zaprezentowana zostanie „Zemsta” w reżyserii Michała Chorosińkiego. Od prawie 200 lat sztuka ta cieszy się niesłabnącym scenicznym powodzeniem, a Fredro za jej pomocą bawi i zachwyca kolejne pokolenia Polaków. Wpływa na to niezwykła intryga oraz miłość Wacława i Klary. Pojawia się także nieszczęśliwie zakochany i wykorzystywany przez głównych bohaterów Papkin.

Interesująca jest geneza komedii. W swoim zamku Kamieniec w Odrzykoniu Fredro odnalazł dokument, opisujący burzliwe spory dwóch rodów – poprzednich, siedemnastowiecznych właścicieli Kamieńca – co zainspirowało go do napisania „Zemsty” i stworzenia tak wyrazistych, pełnokrwistych, niejednoznacznych charakterów.

Cóż, historia Cześnika i Rejenta, przeniesiona z XVII do XIX wieku może powtórzyć się i w XXI wieku w brawurowej inscenizacji Teatru Klasyki Polskiej. Misterne intrygi i dialogi na tyle charakterystyczne, że znane nawet literackim dyletantom („Jeśli nie chcesz mojej zguby krokodyla kup mi luby”, „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba!” czy „Hej Gerwazy, daj gwintówkę! Niechaj sprzątnę tę makówkę!”)

W obsadzie „Zemsty”: Joanna Kwiatkowska-Zduń, Karolina Piwosz, Jarosław Gajewski, Henryk Gołębiewski, Dariusz Kowalski, Łukasz Lewandowski, Paweł Lipnicki, Tomasz Osica, Leszek Zduń.

„Śluby panieńskie”

W drugim dniu Festiwalu Fredrowskiego wystawione zostaną „Śluby panieńskie” w reżyserii Lidii Sadowej. To ponadczasowa komedia Aleksandra Fredry, napisana prawie 200 lat temu, a jakby dzisiaj, najpóźniej wczoraj. Swoją aktualność zawdzięcza uniwersalnemu tematowi, który podejmuje – miłości.

Fredro wzbija się ponad schematy narzucane przez epokę i opowiada o miłości po swojemu, czyli serio, nie stroniąc od dowcipu i uszczypliwości, a jednak ostatecznie głosząc pochwałę magnetyzmu i „bliskości serc”. Fredro wykorzystuje elementy „Strajku miłosnego”, figury obecnej już w starożytności w „Lizystracie” Arystofanesa, a także w polskiej XVII-wiecznej literaturze sowizdrzalskiej – w „Sejmie panieńskim”.

Dajcie się porwać historii „Ślubów Panieńskich”, która w klasycznej adaptacji Lidii Sadowej zachwyciła już dziesiątki widzów Teatru, ujmując lekkością formy i bogactwem języka.  

Obsada: Marta Dylewska, Andżelika Kurowska, Joanna Węgrzynowska, Ksawery Szlenkier, Maciej Wyczański, Przemysław Wyszyński, Leszek Zduń.

„Dożywocie”

Z kolei w trzecim dniu Festiwalu zaprezentowane zostanie „Dożywocie” w reżyserii Michała Chorosińskiego. To wybitna klasyka polskiej komedii w tradycyjnym wykonaniu. Łatka – główny bohater dramatu, chciwy, przebiegły skąpiec – kupuje dożywocie młodego panicza Leona Birbanckiego i dzięki temu może czerpać dochód z procentów jego majątku – dopóki Birbancki żyje. Ten nie dba jednak ani o majątek, ani o zdrowie, a korzysta z młodości pełnymi garściami, prowadząc hulaszczy tryb życia… ku rozpaczy swojego protektora. Łatka chciałby wycofać się z nieudanej inwestycji. Równocześnie robi wszystko, aby chronić zdrowie Birbanckiego, ponieważ boi się utraty dożywocia.

Sztuka pisana w latach 1834-1835 należy obok „Ślubów Panieńskich”, „Pana Jowialskiego” i „Zemsty” do kwartetu najwybitniejszych komedii Aleksandra Fredry. W sposób arcy komiczny ukazuje pozbawiony skrupułów, pełen chciwości świat, w którym, aby pozbyć się długów, ojciec jest w stanie sprzedać nawet własną córkę… Utwór mimo XIX-wiecznego anturażu pozostaje komedią żywą. Niezależnie od zmian, które przynosi upływający czas, problemy głównych bohaterów pozostają aktualne dla współczesnego odbiorcy.

Obsada: Karolina Piwosz, Jarosław Gajewski, Henryk Gołębiewski, Mateusz Grydlik, Dariusz Kowalski, Paweł Lipnicki, Cezary Łukaszewicz, Radosław Osypiuk, Ksawery Szlenkier, Leszek Zduń.

Bilety Festiwal Fredrowski można kupować na stronie biletyna.pl.

oprac. (pol)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama