Zdjęcie: Materiały prasowe. "Samotność pól bawełnianych"
Reklama

– Brak odpowiedzialności – tak organizatorzy 3. Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie komentują decyzję dwóch teatrów, które na trzy tygodnie przed rozpoczęciem imprezy wycofały się z udziału w konkursie.

W części konkursowej podczas Festiwalu Nowego Teatru (18-26 listopada) rzeszowska publiczność miała zobaczyć „Orestesa” wg Eurypidesa (reż. Michał Zadra) i „Czekając na Godota” Samuela Becketta (reż. Michał Borczuch).

Niestety, twórcy tych spektakli wykazali się – zdaniem organizatorów FNT – nieodpowiedzialnością i trzy tygodnie przed planowanym festiwalem wycofali się z konkursu.

Centrala/Zachęta (Warszawa) argumentowała odwołanie rzeszowskiego pokazu problemami zdrowotnymi jednego z aktorów (utrudniającymi wznowienie spektaklu po trzymiesięcznej przerwie), a także intensywnością pracy – zarówno samego reżysera Zadry oraz aktorki Barbary Wysockiej – nad nową premierą w Teatrze Narodowym w Warszawie.

Z kolei dyrektor naczelny Teatru im. Jaracza, Wojciech Nowicki zawiesił po łódzkiej premierze eksploatację „Czekając na Godota”, uzasadniając tę decyzję naruszeniem przez twórców praw autorskich, poświadczonym przez interwencję Towarzystwa Beckettowskiego.

– Do tej pory nie otrzymaliśmy jako organizator festiwalu pisemnego potwierdzenia tej decyzji, a wiadomość o odwołaniu rzeszowskiego pokazu spektaklu Michała Borczucha została nam przekazana telefonicznie przez kierownika Działu Reklamy i Promocji łódzkiego teatru – twierdzi w przesłanym nam oświadczeniu Joanna Puzyna-Chojka, dyrektor programowy FNT.

Kompromisu nie szukali?

Należy też podkreślić, że z podobnymi problemami jak Borczuch w 2012 roku borykał się również Richard Schechner, który – mimo zakazu grania swojej wersji „Czekając na Godota” – zdecydował się jednak pokazać spektakl  w ramach lubelskich Konfrontacji Teatralnych jako niebiletowany pokaz otwarty, traktując to przy okazji jako pretekst do dyskusji na temat granic wolności wypowiedzi artystycznej.

– Bolejemy nad utratą dwóch ważnych spektakli z części konkursowej, ale obie decyzje to wyraz braku odpowiedzialności dyrektorów teatrów za podjęte zobowiązania, jak i brak dobrej woli, by szukać kompromisowego rozwiązania, które uwzględniałoby także interes festiwalu – uważa Puzyna-Chojka.

Twórcy Festiwalu Nowego Teatru mogli na szczęście w tej trudnej sytuacji – ograniczenia czasowe i techniczne – liczyć na współpracę z Teatrem im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.

Dzięki przychylności dyrektora Michała Kotańskiego w Rzeszowie zobaczymy: „Harper” Simona Stephensa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (pokaz 25 listopada na Dużej Scenie Teatru im. W. Siemaszkowej o godz. 19:00), oraz starszą, ale niedawno wznowioną i odświeżoną „Samotność pól bawełnianych” Bernarda-Marie Koltèsa w reżyserii Radosława Rychcika (pokaz 21 listopada w klubie Pod Palmą o godz. 21:30).

– Mamy nadzieję, że oba spektakle wpiszą się w formułę festiwalu, a przede wszystkim spełnią oczekiwania naszej publiczności – twierdzi dyrektor programowy FNT.

Inspiracja nowymi mediami

Festiwal Nowego Teatru w stolicy Podkarpacia odbędzie się po raz trzeci jako kontynuacja Rzeszowskich Spotkań Teatralnych i będzie on skoncentrowany na „nowym teatrze”, który całkowicie przewartościował pojęcie dramatyczności, zwracając się z jednej strony ku aktom performatywnym, z drugiej zaś – ku przekazowi multimedialnemu.

Trzonem Festiwalu będą spektakle, które inspirują się nowymi mediami – od niewidocznych narracji po widoczne zastosowanie technologii cyfrowej w tworzeniu rzeczywistości scenicznej.

Podczas tegorocznej edycji w festiwalowym konkursie wezmą udział: „Wróg ludu” wg Henryka Ibsena, reż. Jan Klata, Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej (Kraków); „Nocami i dniami będę tęsknić za tobą” Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza wg „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej, reż. Julia Mark, Teatr Polski (Bielsko-Biała).

Będą także „Krew na kocim gardle” Rainera Wernera Fassbindera, reż. Anja Suša, Teatr Polski im. H. Konieczki (Bydgoszcz); „Być jak dr Strangelove” Jarosława Murawskiego, reż. Marcin Liber, Teatr im. J. Szaniawskiego.

Spotkanie z Chwinem

W programie Festiwalu znajdziemy również takie atrakcje jak spotkanie z wybitnym pisarzem i literaturoznawcą – Stefanem Chwinem, warsztaty edukacyjne prowadzone przez młodych teatrologów, drama lamb, czyli warsztatową próbę prezentacji nowych dramatów polskich.

Będą również dwie debaty – „Koniec i początek” z udziałem prof. Grzegorza Nsiołka, specjalisty od zagłady  i Piotra Grzymisławskiego z Teatru Polskiego w Bydgoszczy oraz „(Bez)sens krytyki teatralnej”, którą poprowadzi Stanisław Godlewski.

Dopełnieniem głównego nurtu festiwalowego będzie idiom Multimedia/Konteksty: Ślady, znanego wcześniej pod nazwą Multimedia Szajna Festiwal.

Ceny biletów na spektakle festiwalowe wahają się między 20 a 80 zł. Nie przewiduje się, aby w tym roku w sprzedaży były karnety. Wydarzenia towarzyszące będą bezpłatne lub za tzw. symboliczną złotówkę.

JOANNA GOŚCIŃSKA

FESTIWAL NOWEGO TEATRU – PROGRAM

18 listopada (piątek)

– 10.00 – 14.00 Nowe media w teatrze – ogólnopolska konferencja naukowa, Uniwersytet Rzeszowski (aula)

– 14.30 Profil pośmiertny, reż. Kuba Falkowski – instalAkcja, WSIiZ (premiera) – wstęp wolny;

– 19.00 Beksiński. Obraz bez tytułu, reż. Jerzy Satanowski, Teatr im. W. Siemaszkowej (Rzeszów), Duża Scena, bilety w cenie 40/30 zł

– 21.00 KINOTEATR: Ślady, reż. Wojtek Radtke, improwizacja muzyczna: Irek Wojtczak, Szajna Galeria.

19 listopada (sobota)

– 10.00 – 14.00 Nowe media w teatrze – ogólnopolska konferencja naukowa, Teatr im. Wandy Siemaszkowej, Mała Scena

– 14.30 – 16.00 Teatr „nowej realności” – panel reżyserów, Mała Scena;

– 19.00 Śmierć siedzi na gruszy i się nie ruszy Pilgrima/Majewskiego wg dramatu Witolda Wandurskiego, reż. Kuba Falkowski, Teatr im. S. Jaracza (Łódź), WDK, bilety w cenie 30/20 zł

21.00 DRAMA LAB: Holzwege Marty Sokołowskiej, reż. Tomasz Cyz, Szajna Galeria

20 listopada (niedziela)

– 14.00 Ślady ludzi/ Ślady przedmiotów – spotkanie z prof. Stefanem Chwinem, Szajna Galerii

– 19.00 Uroczyste otwarcie festiwalu

– 19.15 Wróg ludu wg Henryka Ibsena, reż. Jan Klata, Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej (Kraków), Duża Scena (K), bilety w cenie 80/60 zł

21.40 Rozmowy o teatrze, Foyer

21 listopada (poniedziałek)

– 15.00 Widz w „nowym teatrze” – warsztaty edukacyjne, Mała Scena

– 18.00 Nocami i dniami będę tęsknić za tobą Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza wg Nocy i dni Marii Dąbrowskiej, reż. Julia Mark, Teatr Polski (Bielsko-Biała), Duża Scena (K)

– 20.45 Rozmowy o teatrze, Foyer

–  21.30 Samotność pól bawełnianych Bernarda-Marie Koltèsa, reż. Radosław Rychcik, Teatr im. S. Żeromskiego (Kielce), Klub Pod Palmą (K)

– 23.10 Rozmowy o teatrze, Klub Pod Palmą

22 listopada (wtorek)

– 15.00 Widz w „nowym teatrze” – warsztaty edukacyjne, Szajna Galeria

– 19.00 Krew na kocim gardle Rainera Wernera Fassbindera, reż. Anja Suša, Teatr Polski im. H. Konieczki (Bydgoszcz), 23 listopada, Duża Scena (spektakl kameralny), bilety w cenie 40/30 zł

– 21.00 Rozmowy o teatrze, Foyer

23 listopada (środa)

– 15.00 Widz w „nowym teatrze” –warsztaty edukacyjne, Mała Scena

– 18.00 Pogorzelisko Wajdi Mouawada, reż. Cezary Iber, Teatr im. W. Siemaszkowej (Rzeszów), Duża Scena, bilety w cenie 40/30 zł;

– 20.45 Rozmowy o teatrze, Foyer

– 22.00 Macabra Dolorosa, albo rewia DADA w czternastu piosenkach z monologami, Teatr Nowy (Kraków), reż. Paweł Szarek, WDK, bilety w cenie 30/20 zł

24 listopada (czwartek)

– 16.00 (Bez)sens krytyki teatralnej – debata, Mała Scena

– 19.00 Być jak dr Strangelove Jarosława Murawskiego, reż. Marcin Liber, Teatr im. J. Szaniawskiego (Wałbrzych), Duża Scena, bilety w cenie 40/30 zł

– 21.15 Rozmowy o teatrze, Foyer

– 22.00 DRAMA LAB: Supernova Live Sandry Szwarc, reż. Małgorzata Warsicka, Szajna Galeria

25 listopada (piątek)

– 14.00 Profil pośmiertny, reż. Kuba Falkowski, instalAkcja, WSIiZ 19.00 Harper Simona Stephensa, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr im. S. Żeromskiego (Kielce), Duża Scena (K)

– 19.00 Harper Simona Stephensa, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr im. S. Żeromskiego (Kielce), Duża Scena (K)

– 21.15 Rozmowy o teatrze, Foyer

26 listopada (sobota)

– 15.00 DRAMA LAB: Dzieci Wojtka Ziemilskiego, Mała Scena

– 17.00 KONIEC I POCZĄTEK – debata, Szajna Galeria

– 19.00 Jednak Płatonow wg Antoniego Czechowa, reż. Paweł Miśkiewicz, PWST im. L. Solskiego (Kraków), Duża Scena,  bilety w cenie 40/30 zł;

– 21.45 Gala finałowa (ogłoszenie werdyktu jury), Foyer

joanna.goscinska@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: