Zdjęcie: GDDKiA Rzeszów

Ponad 1,253 mld zł ma kosztować budowa 11-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od Babicy do Jawornika. 

Rzeszowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę spośród ośmiu złożonych do przetargu na wykonawcę S19 Babica – Jawornik (11,6 km). Oferta Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor opiewa na kwotę 1,253 mld zł.

Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie wyjaśniła, że umowa z Intercorem zostanie podpisana, jeżeli pozostali uczestnicy przetargu nie złożą odwołań, a wynik przetargu pozytywnie zaopiniuje prezes Urząd Zamówień Publicznych. 

S19 na wspomnianym odcinku będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie węzeł w rejonie Strzyżowa i Czudca, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R.

Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: 7 estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości ok. 100 m.

– Powstanie również sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt: dwa dla zwierząt średnich, jedno dla dużych. Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska – wyjaśnia Joanna Rarus. 

Przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku. GDDKiA podzieliła bowiem budowę S19 między Babicą a Domaradzem, pierwszy odcinek Babica – Jawornik, drugi Jawornik – Domaradz. 

– Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku – tłumaczą przedstawiciele rzeszowskiego oddziału GDDKiA. 

Prace geologiczne na odcinku S19 Babica – Jawornik były skomplikowane, prowadzono je na przemian przez wzniesienia i doliny, wykonano aż 765 otworów badawczych, w niektórych przypadkach na głębokości nawet 50 metrów.

– Budowa samej drogi też będzie dużym wyzwaniem dla wykonawcy – twierdzi GDDKiA. 

Zdjęcie: GDDKiA Rzeszów
Via Carpatia 

S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa będzie miała ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Na Podkarpaciu S19 będzie miała docelowo ok. 169 km. Obecnie kierowcy mogą korzystać z blisko 40-kilometrowego odcinka „ekspresówki” – od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe oraz odcinka Lasy Janowskie – Zdziary. 

W realizacji jest ponad 75 km S19, kolejne 54 km drogi jest w przygotowaniu – jeden odcinek na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji koncepcji programowej.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama