Zdjęcie: GDDKiA

Pierwszy konwój przewożący części gigantycznej maszyny do drążenia tuneli wjedzie do Rzeszowa w nocy z 28 na 29 listopada. Ale wcześniej, pod wiaduktem kolejowym na ulicy 9. Dywizji Piechoty, trzeba ściągnąć asfalt. 

Olbrzymi „kret” jest w drodze, ze względu na rozmiary elementów maszyny, transport odbywa się tylko nocami. Z piątku na sobotę (18/19 listopada) przekroczy granicę województw łódzkiego i mazowieckiego, następnie pojedzie w kierunku Lublina i Rzeszowa. 

Ściąganie asfaltu 

Cały transport składa się 14 zestawów (trzy konwoje). Pierwszy przejedzie przez Rzeszów w nocy z poniedziałku 28 listopada na wtorek 29 listopada. Po zjeździe z S19, pojazdy przejadą ul. 9. Dywizji Piechoty i ul. Podkarpacką – do granicy miasta i gminy Boguchwała.

 – Transportowane elementy są tak duże, że konieczne jest odpowiednie przygotowanie trasy przejazdu przez miasto – mówi Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. – Trzeba obniżyć nawierzchnię ul. 9. Dywizji Piechoty pod wiaduktem kolejowym.

Prace obejmą odcinek o długości ok. 250 metrów. Rozpoczną się w poniedziałek, 21 listopada. Drogowcy muszą ściągnąć ok. 36 cm asfaltu i podbudowy pod drogę. Dlatego na ul. 9. Dywizji Piechoty zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu.

Wyłączona z ruchu będzie jezdnia od strony południowej, na odcinku od ul. Zawiszy Czarnego do ronda na ul. Podkarpackiej. Ruch w dwóch kierunkach będzie odbywał się jezdnią po stronie północnej.

Na koszt wykonawcy 

Ostatni konwój przejedzie przez Rzeszów tuż przed świętami, z 22 na 23 grudnia. Po tym terminie, nawierzchnia ul. 9. Dywizji Piechoty zostanie naprawiona. Wszystkie koszty poniesie firma Mostostal Warszawa, współwykonawca budowy S19 Rzeszów Płd. – Babica. 

To właśnie tam będzie wykorzystywana maszyna TBM, by wydrążyć ponad 2-kilometrowy tunel, który powstanie do 100 m pod ziemią. Maszyna ma 112 m długości, waży 4000 ton, a jej tarcza wiercąca ma 15,2 m średnicy. 

Prace rozpoczną się w przyszłym roku, a zakończą w 2026 r. Oprócz tunelu powstaną też: węzeł Babica, 6 estakad, dwa wiadukty nad S19 i dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie również pierwsze w regionie Centrum Zarządzania Tunelem.

(la)

redakcja@rzeszow-news.pl

NAPISZ KOMENTARZ:
Reklama