Ponad 167 mln zł kosztowała budowa hala serwisowej Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej w Rzeszowie. Będą w niej naprawiane szynobusy.
Zdjęcia: Sebastian Stankiewicz / Rzeszów News
Halę serwisową uroczyście otwarto w środę, 20 marca. Wybudowały ją dwie firmy: Inżynieria i Agat. Hala powstała obok stacji Rzeszów Staroniwa. Centrum serwisowe PKA powstawało od września 2022 roku.
– Prace przebiegały dość sprawnie – mówił Grzegorz Król, prezes rzeszowskiej Inżynierii. – Były bardzo duże problemy, które pokonaliśmy, choć nie wszyscy wierzyli, że tak będzie – dodał Piotr Pilch, wicemarszałek podkarpacki.
Hala serwisowa ma ok. 140 m długości i 41 m szerokości. Wraz z bocznicą kolejową zajmuje blisko 4 ha. Przy hali powstała myjnia dla szynobusów oraz stanowiska dla utrzymania stanu technicznego.
Dzięki hali serwisowej, wszelkie usterki i przeglądy szynobusów można przeprowadzać w Rzeszowie, a nie, jak dotychczas, w Nowym Sączu, Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim, co tylko wydłużało czas i generowało dodatkowe koszty.
W otwarciu hali brały udział władze Podkarpacia na czele z marszałkiem Władysławem Ortylem i wojewodą Teresą Kubas-Hul, przedstawiciele PKP SA i Polregio. Polregio jest bowiem operatorem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, która ruszyła w styczniu 2021 r.
– Znakomita infrastruktura – zachwalał Marcel Klinowski, wiceprezes spółki Polregio, która będzie użytkować halę serwisową.
W hali PKA, oprócz przeglądów i serwisów szynobusów, będą się także szkolić maszyniści. Hala jest jednym z ostatnich elementów PKA. To projekt o wartości 756 mln zł. Jego częścią jest także wybudowana w ub. r. nowa 5-kilometrowa linia lotniskowa do Jasionki.
– Taki projekt w historii samorządu województwa nie był jeszcze realizowany – mówił na otwarciu hali marszałek Władysław Ortyl.
W hali PKA jest 12 torów o łącznej długości 5,1 km, a także wspomniana myjnia, tokarka podtorowa do toczenia zestawów kołowych, laserowe stanowisko do pomiaru zarysu profili zestawów kołowych, waga do sprawdzania nacisku zestawów kołowych na szynę.
W hali powstała także zapadnia umożliwiająca wymianę zestawów kołowych oraz silników trakcyjnych bez konieczności podnoszenia pudła pojazdu, suwnica o nośności 16 ton, podnośniki całego zespołu trakcyjnego lub członu pojazdu.
W hali znajduje się również symulator do szkolenia maszynistów. A ci są bardzo potrzebni, bo Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna cieszy się dużym powodzeniem. W 2023 roku przewiozła 1,5 miliona pasażerów.
redakcja@rzeszow-news.pl