Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już koncepcję programową dla 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) – Babica.
Koncepcję za ponad 6 mln zł przygotowało konsorcjum dwóch firm: Promost Consulting i IRP Biuro Projektów. W dokumencie są zapisy dotyczącego pierwszego na Podkarpaciu tunelu wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym i hydrologicznym oraz 10-kilometrowego odcinka S19 od Kielanówki do Babicy. Jest on częścią prawie 90-kilometrowego odcinka „ekspresówki” z Kielanówki do Barwinka.
Jak poinformowała Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału GDDKiA, kolejnym etapem będzie posiedzenie zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, na którym zostanie rozpatrzona koncepcja programowa. Przetarg na wybór wykonawcy tego odcinka S19 jest planowany w trzecim kwartale br., a oddanie drogi do ruchu w 2024 roku.
W koncepcji programowej są m.in. analizy i prognozy ruchu, wariantowe rozwiązania techniczne planowanej drogi, tunelu wraz z obiektami inżynierskimi, dokumentację bezpieczeństwa tunelu, plan działań ratowniczych. Autorzy koncepcji monitorowali występujące na tym odcinku osuwiska.
Przebieg trasy S19
Koncepcja doprecyzowuje dotychczasowe założenia projektu budowy S19 z Kielanówki do Babicy i pomoże drogowcom w wyborze ostatecznych rozwiązań projektowych i technologii na wspomnianym odcinku S19. Wtedy też będzie wiadomo, jaki będzie koszt inwestycji.
Na trasie Kielanówka – Babice ma powstać prawie 2-kilometrowy tunel, pięć estakad, dwa wiadukty oraz przejcie dla zwierząt. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Droga powstanie na zachód od drogi krajowej nr 19. Następnie przetnie Racławówkę oraz drogę powiatową i rzekę Lubcza.
„Ekspresówka” ominie po stronie zachodniej Zagrody, będzie przeciągnięta przez tereny rolne, a następnie od strony wschodniej ominie Mogielnicę.
S19 w dalszej części pobiegnie w kierunku południowo-zachodnim, ominie od zachodu Lutoryż, gdzie w pobliżu powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych z obu stron S19. Dalej droga przebiegać będzie przez tereny leśne, ominie Czudec i Wyżne, przetnie drogę wojewódzką nr 988, a także tory kolejowe. Na końcu S19 powstanie węzeł drogowy Babica.
Koncepcje na całej długości
Zgodnie z obietnicami GDDKiA, w 2022 roku S19 będzie można jeździć z Rzeszowa do Lublina, a w 2025 roku do Barwinka. Obecnie kierowcy mogą jeździć 30-kilometrowym odcinkiem “ekspresówki”. Jego budowa kosztowała ponad 1,2 mld zł. Cały podkarpacki odcinek S19 będzie miał ok. 170 km.
Prace koncepcyjne trwają na całym przebiegu przyszłej S19 na południe od Rzeszowa (85,2 km). Oprócz odcinka Kielanówka – Babica, dokumentacja opracowywana jest także dla odcinków: w. Babica – w. Domaradz, w. Domaradz – w. Miejsce Piastowe, w. Miejsce Piastowe – w. Dukla oraz w. Dukla – Barwinek (granica państwa).
S19 ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku, a docelowo stać się częścią międzynarodowej trasy Via Carpathia, która będzie wiodła z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl