fot. Rzeszów News (lp)
Reklama

Aglomeracja Rzeszowska oficjalnie przystąpiła do inicjatywy Euroregionu Karpackiego, co otwiera nowe możliwości zarobkowe dla lokalnych przedsiębiorców. Dzięki podpisanemu w piątek porozumieniu hotelarze, restauratorzy i producenci z regionu będą mogli sprzedawać swoje produkty pod wspólną marką karpacką na rynkach międzynarodowych.

Współpraca zakłada tworzenie atrakcyjnych produktów turystycznych promowanych globalnie pod marką CARPATHIA. Dla mieszkańców to szansa na nowe miejsca pracy w turystyce i większy ruch odwiedzających w regionie. Przedsiębiorcy z Podkarpacia będą mogli nawiązywać kontakty biznesowe z partnerami z całego świata, w tym z prowincją Henan w Chinach. Umowa oznacza także łatwiejszy dostęp do chińskich inwestorów i turystów.

Lokalni przedsiębiorcy, globalny zasięg

Najważniejszą korzyścią jest możliwość sprzedaży lokalnych produktów pod rozpoznawalną marką karpacką w całej Europie i na świecie. Hotelarze przyciągną więcej turystów, restauratorzy wypromują regionalne potrawy, a lokalni producenci łatwiej wyeksportują swoje wyroby.

– Chodzi o to, żeby nasi przedsiębiorcy, hotelarze, restauratorzy i producenci z rejonu Karpat, działający w kilku państwach będą mogli sprzedawać swoje produkty pod wspólną, wypromowaną marką karpacką. Nie tylko lokalnie, ale też globalnie, partnerom z Unii Europejskiej i z całego świata – mówi Krzysztof Jarosz, starosta rzeszowski. 

Euroregion Karpacki skupia około 100 członków z Polski, Słowacji, Węgier i Rumunii.

– Miasta wojewódzkie są naturalnym rynkiem dla produktów karpackich, dla naszych przedsiębiorców i turystów, którzy mieszkają tak blisko siebie, ale nie zawsze o sobie wiedzą – dodał Dawid Lasek, prezes Euroregionu Karpackiego.

fot. Euroregion Karpacki / karpacki.pl

Dotacje unijne

Dzięki współpracy z partnerami z Preszowa, Koszyc, Miszkolca i Braszowa Aglomeracja Rzeszowska będzie mogła aplikować o większe środki z Unii Europejskiej. Wspólne projekty mają większe szanse na finansowanie niż pojedyncze wnioski. Pieniądze mogą trafić na poprawę komunikacji, rozwój turystyki i wsparcie lokalnych firm.

– Będziemy wspólnie aplikować o dedykowane środki z przyszłej perspektywy na rozwój aglomeracji w rejonie Karpat – zapowiedział starosta rzeszowski. Koordynacją zajmie się Euroregion Karpacki.

Reklama

Biznes w Chinach

Dużą szansą jest współpraca z prowincją Henan, liczącą około 100 mln mieszkańców. We wrześniu przedstawiciele z Rzeszowa polecą do Zhengzhou na forum biznesowe, żeby zaprezentować ofertę regionu i szukać inwestorów.

Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem będzie udział przedstawicieli Aglomeracji Rzeszowskiej w 15. Międzynarodowym Forum Inwestycyjnym i Handlowym w Zhengzhou w dniach 26–28 września 2025 r. Na forum pojedzie 60-osobowa międzynarodowa delegacja z Euroregionu Karpackiego.

– To duża szansa dla naszych przedsiębiorców na konkretne kontrakty z partnerami z całego świata – przekonuje Jarosz.

fot. Aglomeracja Rzeszowska / Facebook

Kto tworzy projekt

Stowarzyszenie Euroregion Karpacki powstało w 2001 r. i promuje współpracę transgraniczną. Sam Euroregion Karpacki istnieje od 1993 r., kiedy w Debreczynie podpisano porozumienie między Polską, Słowacją, Węgrami i Ukrainą. Później dołączyła Rumunia. Obszar obejmuje ok. 154 tys. km² i zamieszkuje go ponad 15 mln osób.

Aglomeracja Rzeszowska istnieje od 2008 r. i zrzesza 14 gmin położonych wokół Rzeszowa. Wspólnie z miastem liczy ponad 350 tys. mieszkańców. Zajmuje się rozwojem przestrzennym, wspieraniem przedsiębiorczości i promocją regionu. Miasto Rzeszów dołączyło do projektu w maju 2025 r.

(red., źródło PAP)

Czytaj więcej:

Do Rzeszowa wróci skup butelek jak za PRL-u. Ile będzie można zarobić na butelkach i puszkach?

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama