Rozpoczyna się wielki projekt logistyczny – transport maszyny Tunnel Boring Machine, która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Elementy maszyny trafią do Polski z Hiszpanii.
Zdjęcia: Acciona
– Największe drogą morską i kołową, a pozostałe wyłącznie drogą lądową – poinformowała Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Budową odcinka S19 Rzeszów Płd. – Babica (ponad 10 km) zajmuje się konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Inwestycja pochłonie 2,23 mld zł. Droga ma być gotowa w 2026 roku.
Jednym z elementów budowy jest ponad 2-kilometrowy tunel, który powstanie do 100 m pod ziemią. To skomplikowana operacja, przede wszystkim logistyczna. Na plac budowy trzeba sprowadzić maszynę do wydrążenia tunelu.
Start w Hiszpanii
Załadunek Tunnel Boring Machine (TBM) rozpoczął się w Noblejas w Hiszpanii, skąd największe części maszyny (napęd główny, tarcza skrawająca), zostaną przetransportowane do portu w Santander. Stamtąd przypłyną do Szczecina.
– Następnie zostaną przeniesione na specjalne barki, którymi dotrą do Opola – opisuje kuliscy operacji logistycznej Joanna Rarus.
Tam, te części maszyny będą przeniesione na specjalne platformy, którymi zostaną przetransportowane do Babicy. Pozostałe elementy, których ciężar umożliwia transport lądowy, zostaną przewiezione z Noblejas oraz ze Szczecina bezpośrednio do Babicy.
– Wszystkie elementy zostaną dostarczone na plac budowy w Babicy do końca tego roku tak, aby prace związane z drążeniem tunelu mogły rozpocząć się w 2023 roku – precyzują przedstawiciele GDDKiA w Rzeszowie.
Tubingi i pierścienie
Budowa odcinka S19 Rzeszów Płd. – Babica rozpoczęła się w kwietniu br. To jedna z trudniejszych technologicznie budów w Polsce. Teren jest pagórkowaty, konieczna jest budowa estakad (sześciu) i wspomnianego tunelu.
Tunel (2255 m) składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi i dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała 12,4 m średnicy. Tunel będzie wykonywany przy pomocy TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m.
TBM jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni.
– Do ich wyprodukowania zostanie zużyte blisko 118 tys. m sześc. betonu – twierdzi Joanna Rarus.
Co powstanie?
Na trasie tego odcinka S19 powstanie 6 estakad, dwa wiadukty nad S19, przejazd pod drogą, trzy przejścia dla zwierząt i wspomniany tunel. Powstanie też węzeł Babica typu „trąbka” i pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem.
Powstaną również dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP II Lutoryż i MOP I Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem). Droga będzie mieć po dwa pasy ruchu.
Odcinek S19 Rzeszów Płd. – Babica powstanie na terenie dwóch powiatów: rzeszowskim i strzyżowskim. Obejmuje tereny gmin: Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl