Zdjęcie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad / Facebook
Reklama

Trwa zbrojenie, deskowanie i betonowanie podpór estakady na terenie S19 Babica – Jawornik. Jak wskazuje GDDKiA, budowa obiektu ES-26 zaawansowana jest w ok. 34 proc.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła się zdjęciami z postępów prac przy estakadzie. Podpory konstrukcji są ogromne i swoim położeniem na zalesionych pagórkach robią niemałe wrażenie.

S19 Babica – Jawornik

Trasa odcinka S19 Babica – Jawornik przechodzi przez obszar pagórkowaty, nieodbiegający terenowo od widoków znanych z Bieszczad. Nie są to wymarzone warunki do tworzenia tego typu infrastruktury. Dlatego właśnie spowodowały one konieczność zaprojektowania 17 obiektów inżynierskich, które docelowo mają przeprowadzić kierowców poprzez ogromne jary i doliny sięgające kilkudziesięciu metrów głębokości i długości przekraczającej kilometr. 

Tym samym 30 proc. tej trasy stanowią estakady, z czego jedna z nich, ES-26, mierzy w najwyższym miejscu aż 80 metrów wysokości i jest najwyższym obiekt tego typu w Polsce.

Zdjęcie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad / Facebook

Estakada ES-26

Estakada ES-26 usytuowana jest pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa.

– Ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości całkowitej 1082 m i szerokości 29 m łagodnie wpisuje się w otaczający teren – czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – To nie długość czy szerokość są parametrami, które wyróżniają ten obiekt najbardziej. Takim parametrem jest wysokość całej konstrukcji w jednej z osi, która przekracza 80 m. Można ją porównać do wyższej wieży Bazyliki Mariackiej w Krakowie. Co więcej, warto wspomnieć o wysokości konstrukcyjnej ustroju nośnego, która maksymalnie wynosi 12,5 m. Łatwo sobie wyobrazić zatem, że mógłby się tam zmieścić dom jednorodzinny lub… cztery słonie stojące jeden na drugim.

Projektowanie konstrukcji nie było łatwe na tym terenie. W najbardziej niekorzystnych warunkach projekt przewiduje konieczność wykonania pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m. To zadanie będzie wymagało wbudowania ponad 80 tys. m3 mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali, zarówno konstrukcyjnej jak i sprężającej.

Aktualnie jednak ciągle trwają prace przy budowie podpór. Jak chwali się GDDKiA na Facebooku:

Reklama

– W najbardziej imponującym miejscu na budowie S19 Babica – Jawornik, gdzie powstaje najwyższa estakada w Polsce, trwa zbrojenie, deskowanie oraz betonowanie podpór tej imponującej konstrukcji.

Zdjęcie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad / Facebook

Zakres prac na powstającym odcinku

Przewidziano powstanie 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. Projekt zakłada także wyburzenie węzła Żarnowa – Strzyżów, powstanie Miejsca Obsługi Podróżnych Jawornik i obiektów inżynierskich w postaci ośmiu estakad, pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt. Droga zostanie wyposażona także w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Co więcej, przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

Przewidziano również powstanie tymczasowego łącznika z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik.

Zdjęcie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad / Facebook

Ponad 1,25 mld złotych

Wykonawcą obiektu jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a wartość umowy wyniosła ponad miliard złotych, a dokładniej 1 253 370 000 zł.

Co ciekawe, zgodnie z podpisaną umową, roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zostaną ukończone w ciągu 26 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 r. Warto zauważyć również, że do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca).

Zdjęcie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad / Facebook

(oprac. MK)

Czytaj więcej:

Plac egzaminacyjny WORD w Rzeszowie zostanie przebudowany. Wiemy ile to będzie kosztować

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama