Zdjęcie: GDDKiA
Reklama

GDDKiA ogłosiła kolejny przetarg na prace przygotowawcze związane z rozbudową drogi krajowej nr 84 na odcinku Zagórz – Lesko. Co ciekawe, zakres przedsięwzięcia obejmuje również dwa mosty: na rzece Osława w Zagórzu oraz na rzece San w Postołowie.

Warto zaznaczyć, że to nie pierwszy taki przetarg. Poprzedni został bowiem unieważniony, ze względu na przekroczenie budżetu w każdej z ofert.

Kolejny przetarg

Nowy przetarg ponownie skupia się na pracach przygotowawczych przy rozbudowie drogi krajowej nr 84. Długość planowanego odcinka to ok. 4,9 km. Swoim zakresem obejmuje on wykonanie elementów koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

– Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatów sanockiego i leskiego, w ciągu DK84 pomiędzy miejscowościami Zagórz i Lesko. W ramach rozbudowy nawierzchnia drogi zostanie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś – informuje Joanna Rarus, rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakres prac przewiduje m.in.:

  • budowę i przebudowę obiektów inżynierskich
  • zabezpieczenie osuwisk
  • wykonanie dodatkowego pasa do wyprzedzania na podjeździe
  • budowę chodników i zatok postojowych

Warto zaznaczyć, że termin składania ofert upływa 14 listopada br.

Druga wersja

To już drugi przetarg dotyczący dokumentacji projektowej. Poprzedni został unieważniony, ponieważ wszystkie złożone oferty przekroczyły budżet przewidziany na realizację zadania. Żeby uniknąć podobnej sytuacji, w nowym przetargu wprowadzono kilka zmian.

Zmniejszeniu kosztów posłuży chociażby ograniczenie zakresu badań geologicznych w rejonie osuwisk. W praktyce oznacza to, że pełne rozpoznanie dotyczyć będzie wyłącznie tych, które mogą oddziaływać na inwestycję lub na które inwestycja może mieć wpływ. Dodatkowo, ograniczona zostanie liczba analizowanych wariantów:

Reklama

– Na wstępnym etapie przewidziano analizę możliwości korekty trasy oraz uszczegółowienie prac projektowych dla jednego wariantu (w istniejącym korytarzu lub po nowym śladzie) – wyjaśnia Joanna Rarus.

Co więcej, część badań nawierzchni zostanie wykonana przez Laboratorium Drogowe GDDKiA w Rzeszowie (Wydział Technologii i Jakości Budowy Dróg).

Cel inwestycji

Warto przypomnieć, że DK8r stanowi bezpośrednie połączenie zachodniej części województwa podkarpackiego z przejściem granicznym w Krościenku. Zwiększenie nośności drogi umożliwi ruch pojazdów ciężarowych o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony.

– Według Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) z lat 2020/2021, średni dobowy ruch na odcinku Zagórz – Lesko przekraczał 10 tys. pojazdów na dobę. Dla porównania, w 2015 roku było to około 8 tys. pojazdów. Wzrost natężenia ruchu oraz postępująca degradacja nawierzchni wskazują na pilną potrzebę przebudowy – przytacza rzeczniczka.

Nie można także zapomnieć, że zwarta zabudowa oraz obecność obiektów użyteczności publicznej wzdłuż DK84 generują intensywny ruch pieszy. Właśnie dlatego tak ważne jest wprowadzenie segregacji ruchu, poszerzenie jezdni i budowa nowych chodników oraz przebudowa istniejących.

Ukończona inwestycja poprawi komfort podróżowania oraz zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.

(oprac. MK)

Czytaj więcej:

„Jedno wielkie śmietnisko” pod pojemnikami na odzież w Rzeszowie. Co na to Urząd Miasta? [ZDJĘCIA]

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama