Około 1,5 godziny będzie trwała podróż pociągiem z Rzeszowa do Krakowa – obiecują kolejarze. Od grudnia br. pociągi na tym odcinku mają mknąć z prędkością nawet 160 km/h.

PKP Polskie Linie Kolejowe kończą modernizację linii  kolejowej E30, która łączy Rzeszów z Krakowem. Inwestycja jest warta ok. 3,5 mld zł, obejmuje modernizację blisko 140 km torów. Po zakończeniu prac czas przejazdu pociągiem pomiędzy stolicą Podkarpacia, a stolicą Małopolski skróci się do ok. 90 minut, a pociągi będą jeździły z prędkością 160 km/h. Pociągi towarowe będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Z taką prędkością pociągi będą jeździły od grudnia br., gdy w życie wejdzie nowy rozkład jazdy na kolei.

Modernizacja magistrali E30 objęła przebudowę i budowę łącznie 139 wiaduktów, mostów i estakad. Jak poinformowały PKP PLK, na trasie zlikwidowano 49 przejazdów przez szyny dla aut, na 11 przejazdach zamontowano nowe urządzenia sygnalizacyjne, zmodernizowano 16 stacji kolejowych i 13 przystanków, powstał też jeden nowy.

Modernizacja E30 rozpoczęła się w 2010 r., miała się zakończyć w ub. r., ale termin zakończenia prac przesuwa się, bo kolejarze musieli się uporać z ogromną liczbą spraw administracyjnych. Spółka musiała wykupić ok. 3 tys. działek. Do tego doszły dodatkowe roboty, których wcześniej nie przewidziano. Chodzi m.in. o wzmocnienie podtorza, które trzeba było wykonać na blisko 37 proc. długości trasy.

Remontowane są jeszcze cztery stacje na trasie Rzeszów – Kraków: w Ropczycach, Sędziszowie Małopolskim, Tarnowie Mościce i Tarnowie. Na początku kwietnia rozpocznie się wzmacnianie podłoża na szlaku Ropczyce – Sędziszów Młp.

W ramach modernizacji linii E30 poprawiony zostanie system i urządzenia odpowiedzialne za bezpieczny i sprawny przejazd pociągów. Powstaną również dwa Lokalne Centra Sterowania Ruchem Kolejowym (LCS), które pozwalają przygotować i obsługiwać kursowanie pociągów na dłuższych odcinkach linii.

– Przebudowa linii kolejowych, to również zmniejszenie emisji hałasu oraz drgań akustycznych do środowiska dzięki zastosowaniu m.in. szyn bezstykowych. Dodatkowo hałas ograniczają ekrany akustyczne, ustawione w miejscach wyznaczonych na podstawie badań. Aby linia kolejowa nie była barierą dla zwierząt, przepusty pod torami zostały dla nich tak dostosowane, że pełnią role przejść – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Modernizacja linia kolejowej E30 jest współfinansowana z unijnego programu „Infrastruktura i Środowisko”. Kolejarze zapowiadają, że wszystkie prace na E30 zakończą się w kwietniu 2018 r.

Magistrala ma priorytetowe znaczenie. Na terenie Polski od granicy państwa z Niemcami przebiega przez Zgorzelec, Węgliniec, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl i na Ukrainę – do Lwowa i Kijowa.

SABINA LEWICKA

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama