Rzeszowska Masa Krytyczna
Zdjęcie: Joanna Bród / Rzeszów News
Reklama

Tradycyjnie w ostatni piątek miesiąca (29 sierpnia) ulicami Rzeszowa przejedzie Rzeszowska Masa Krytyczna. Rowerzyści chcą, by miasto zezwoliło im na jazdę po buspach.

Mowa jest oczywiście o buspasach, które są planowane na al. Piłsudskiego, ul. Dąbrowskiego, Lisa Kuli, al. Cieplińskiego. W tej chwili rowerzyści nie mogą jeździć po buspasach, które są na al. Sikorskiego w Rzeszowie.

Kilka tygodni temu rowerzyści zwrócili do prezydenta Tadeusza Ferenca z prośbą, by umożliwił im jazdę po kolejnych buspasach, które dopiero powstaną. Ratusz planuje na to wydać ok. 2 mln zł. W sumie ma powstać prawie 6 km nowych buspasów.

Jest zgoda ratusza?

Stowarzyszenie Rowery.Rzeszow.pl, które wystosowało list do prezydenta, uważa, że umożliwienie rowerzystom jazdy po buspasach zminimalizuje nieporozumienia na ulicach. W przeciwnym razie – zdaniem rowerzystów – będzie dochodzić do wojny pomiędzy nimi a kierowcami samochodów.

„Tylko niewielka grupka rowerzystów zdecyduje się do legalnej i niebezpiecznej jazdy rowerem lewym pasem pomiędzy samochodami i autobusami” – napisał w liście do Tadeusza Ferenca Jarosław Dyląg, wiceprezes Rowery.Rzeszow.pl.

Ratuszowi pomysł się spodobał, urzędnicy czekają na opinie fachowców, zanim podejmą ostateczną decyzję. Nieoficjalnie wiadomo, że Tadeusz Ferenc zgodził się na dopuszczenie rowerów na buspasy.

Rowerzystów coraz więcej

Z badań rowerzystów wynika, że ruch rowerowy w Rzeszowie w ostatnich dwóch latach wzrósł o prawie 30 proc.

„Dopuszczenie ruchu rowerowego na buspasach – na odcinkach, gdzie nie ma dróg rowerowych – stworzy lepsze warunki do poruszania się rowerem w centrum, gdzie dotychczas nie zapewniono infrastruktury rowerowej” – argumentują rowerzyści.

Zdają sobie sprawę, że wpuszczenie rowerzystów na buspasy nie będzie rozwiązaniem doskonałym, a jedynie tymczasowym do momentu, gdy w Rzeszowie nie zostanie gruntownie przemyślany układ drogowy w centrum miasta.

By nie było za późno

„Należy działać już teraz, zanim buspasy jeszcze powstały – ze względu na tzw. trwałość projektu unijnego przez 5 lat nie będzie możliwości zmiany warunków dostępu do nich” – twierdzi stowarzyszenie Rowery.Rzeszow.pl.

Rowerzyści uważają, że ich bezpieczeństwo się zwiększy jeżeli rowery zostaną dopuszczone do buspasów, a ponadto usprawni się ruch samochodów.

„Dodatkowo w godzinach szczytu nie będziemy musieli przeciskać się pomiędzy samochodami tylko spokojnie przejedziemy wolnym pasem jezdni” – przekonują rowerzyści.

Stowarzyszenie Rowery.Rzeszow.pl piątkową Rzeszowską Masę Krytyczną organizuje pod hasłem: „Rowery na buspasy”. Masa wyruszy z Rynku o godz. 18:00.

Trasa Rzeszowskiej Masy Krytycznej

Rynek – Kościuszki – plac Farny – Sokoła – Sobieskiego – Targowa – Naruszewicza – zjazd nad Wisłok – Olszynki – parking na Podpromiu – Podpromie – Kilara – most Zamkowy – al. Kopisto – al. Niepodległości – rondo Krzyża Świętego – al. Niepodległości – al Rejtana Lwowska – most Lwowski – al. Piłsudskiego – al. Cieplińskiego – Lisa-Kuli – Dąbrowskiego – al. Powstańców Warszawy – Piastów – Pola – zjazd na bulwary (obok Lidla) – bulwary – Olszynki – wyjazd na Kilara – Chopina – al. Lubomirskich – 3 Maja – Dymnickiego – Słowackiego – Rynek.

Czy rowerzyści powinni jeździć po buspasach?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ:

Comments are closed.