Fot. Materiały prasowe. Na zdjęciu Tomasz Poręba

Podkarpacki europoseł PiS Tomasz Poręba skierował do minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak list, w którym pyta o aktywność rządu w sprawie realizacji budowy polskich odcinków S19 w ramach nowego Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych, zwanego „planem Junckera”.

Mimo odrzucenia pod koniec ubiegłego roku w Parlamencie Europejskim na wniosek europosłów PO petycji ws. budowy szlaku Via Carpathia, polski rząd jednak zdecydował się wpisać polskie odcinki S19 do planu Junckera.

W związku z tym Tomasz Poręba zwrócił się w liście do minister Marii Wasiak z pytaniem o to, czy kontynuowane są dalsze działania na rzecz uzyskania pieniędzy z tego funduszu na budowę tej drogi.

Europoseł PiS kilkakrotnie spotykał się w tej sprawie z komisarz ds. transportu Violetą Bulc, która wyraźnie zadeklarowała, że realizacja budowy polskich odcinków drogi S19 będzie możliwa, jeśli polskie władze przygotują właściwą i przekonującą dokumentację oraz montaż finansowy dla tej inwestycji.

– Przede wszystkim potrzebne jest przedstawienie przez polski rząd dobrego uzasadnienia tej inwestycji, która powinna wpisywać się w wizję rozwoju sieci transportowych UE. Argumentów za budową szlaku Via Carpathia jest bardzo wiele. Trzeba wskazać zwłaszcza na brak dostępności komunikacyjnej Polski Wschodniej oraz przekonać KE, że Via Carpathia to przyspieszenie rozwoju wschodniej części UE, napływ inwestycji, poprawa bezpieczeństwa oraz wzrost przedsiębiorczości – wylicza Tomasz Poręba.

Zauważa, iż z dotychczasowych szacunków Komisji Europejskiej wynika, że około jedna trzecia przyszłych inwestycji realizowanych w ramach funduszu może dotyczyć transeuropejskich sieci transportowych, w tym ponad połowa budowy autostrad ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowych szlaków komunikacyjnych.

Tomasz Poręba podkreśla, że włączenie przez polski rząd odcinków S19 do listy projektów możliwych do realizacji w ramach planu Junckera, nie oznacza jeszcze pełnego sukcesu. Dlatego europoseł PiS pyta minister Wasiak, czy polski rząd podjął działania, aby wykorzystać możliwości, jakie daje „plan Junckera” i zagwarantować finansowanie budowy polskich odcinków S19 w ramach nowego funduszu finansowego UE.

– Chodzi m.in. o podkarpacki odcinek od Babicy do Barwinka na granicy ze Słowacją, którego budowa pozwoliłaby na otwarcie Polski na południe Europy i na wzmocnienie współpracy ekonomicznej i handlowej w tej części UE – podkreśla Poręba.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama