Zdjęcie: GDDKiA Rzeszów
Reklama

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie analizuje wydanie decyzji środowiskowych (DŚU) dla budowy obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie złożyła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie wnioski o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU) dla budowy obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9.

Nową Dębę ominiemy od zachodu

We wniosku o wydanie DŚU jako wariant preferowany został wskazany wariant W10A_2, a jako wariant alternatywny W10_2.

– Preferowany wariant ma około 17,5 km długości i przebiega po stronie zachodniej DK9, zaczynając się w miejscowości Jadachy w powiecie tarnobrzeskim i kończąc w miejscowości Komorów w powiecie kolbuszowskim – mówi Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA w Rzeszowie.

Rzeczniczka informuje, że łącznie analizowano pięć wariantów tej drogi. Wszystkie przewidywały całkiem nowy przebieg obwodnicy, bez ingerencji w istniejące pasy drogowe. Wyjątkiem są tu skrzyżowania z istniejącymi drogami, tj. drogą powiatową relacji Tarnowska Wola – Wola Baranowska oraz drogą wojewódzką nr 872 (Łoniów – Baranów Sandomierski – Majdan Królewski – Nisko).

Zdjęcie: GDDKiA Rzeszów

 

…a Kolbuszową od wschodu

Tu, jako wariant preferowany został wskazany wariant 4.1A.

– Ma on około 12,5 km i przebiega po stronie wschodniej DK9, zaczynając się w miejscowości Cmolas w gminie Cmolas i kończąc w miejscowości Widełka w gminie Kolbuszowa – wyjaśnia rzeczniczka.

Tu analizowano cztery warianty przebiegu drogi, a wariantem alternatywnym jest 4A.  One również miały mieć nowy przebieg bez ingerencji w istniejące drogi.

Zdjęcie: GDDKiA Rzeszów

 

Trwają prace geologiczno-inżynierskie

– Równolegle do procesu uzyskiwania decyzji środowiskowych dla obu obwodnic będziemy prowadzić prace w ramach STEŚ-R Etap II. Przygotowana zostanie dokumentacja dla drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym, dwupasowym z możliwością etapowania inwestycji na etapie realizacji – dodaje Joanna Rarus.

W tym etapie będą prowadzone prace, które uszczegółowią rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r.

Nowa DK9

W najbliższych latach gruntownie zmienimy przebieg DK9 w woj. podkarpackim, która będzie prowadzić od S74 w okolicy Tarnobrzegu do węzła Rzeszów Zachód na A4.

Obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej są elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość nowego przebiegu trasy, która będzie liczyła ok. 70

(oprac. red)

 

Reklama