Fot. Tomasz Modras / Rzeszów News.

Mamy w Rzeszowie rower III generacji w opłakanym stanie. Na rower IV generacji miasto nie bardzo chce dać pieniądze. Być może będziemy mieć rower „III plus”? Radni nad rowerowym tematem chcą dyskutować w komisjach.

Na to, aby do Rzeszowa sprowadzić smart rowery IV generacji, czyli takie, które nie potrzebują stacji dokujących, tylko obsługiwane są przez specjalną aplikację, działacze stowarzyszenia Rowery.Rzeszów.pl wpadli jeszcze w maju 2017 roku, o czym pisaliśmy TUTAJ

Wówczas rozważana była opcja wprowadzenia programu pilotażowego, w którym na początek 50 rowerów mogłoby się pojawić w Rzeszowie. Nic z tego nie wyszło, ponieważ miasto nie znalazło około 75 tys. zł na sprowadzenie rowerów z Krakowa do Rzeszowa.

W tym roku, jeśli chodzi o jakikolwiek rower miejski w stolicy Podkarpacia, dalej mamy „klęskę urodzaju” – obecne stacje wypożyczalni rowerów straszą, a w budżecie miasta wciąż nie ma zapisanego ani gorsza, aby coś z tym fantem zrobić.

Warto też przypomnieć, że o nowym otwarciu stacji wypożyczalni rowerów Zarząd Transportu Miejskiego mówił jeszcze w 2016 roku obiecując, że pieniądze na ten cel zdobędzie z Unii Europejskiej. Temat ucichł, chociaż odpowiedź w tym zakresie miała pojawić się zgodnie z zapowiedziami ratusza w połowie 2017 roku.

„Odświeżą” obecną wypożyczalnię? 

W między czasie na „rowerową falę” ponownie wkroczyła Małgorzata Mac, właścicielka RoweResu, operatora aktualnej wypożyczalni rzeszowskich rowerów, „czarując” urzędników nową odsłoną wypożyczalni.

Według nowego pomysłu Mac, WIM System miałby się połączyć w konsorcjum z Arkus&Romet Group i na rzeszowski Rynek wprowadzić 30 stacji wypożyczania rowerów, na których znalazłoby się 300 zwykłych jednośladów, 50 elektrycznych oraz około 20 czterokołowych pojazdów elektrycznych, z których mogłyby korzystać osoby mające ukończony 14. rok życia. Czterokołowiec jest w stanie przejechać na jednym doładowaniu ok. 150 km. Jego maksymalna prędkość to 50 km/h.

W całej tej rowerowej historii swoje „trzy grosze” włożyli również rzeszowscy radni. Najpierw w maju 2017 roku Witold Walawnder (Rozwój Rzeszowa) złożył interpelację w sprawie pozyskania pieniędzy na wprowadzenie programu pilotażowego rowerów IV generacji. W odpowiedzi otrzymał informację, że miasto na taki wydatek nie ma aktualnie pieniędzy.

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - Google NewsObserwuj nas na Google News!

PiS: Zróbmy pierwszy krok

Z kolei na wtorkowej sesji Rady Miasta Marcin Fijołek, szef klubu PiS, przedstawił apel do prezydenta w sprawie rowerów IV generacji i wpisanie do budżetu 3 mln zł na rowerową wypożyczalnię. 

– Rzeszów powinien dołączyć do grona miast posiadających nowoczesny system miejskiego wypożyczania  rowerów. Obecny został wprowadzony kilka lat temu i powinien został zastąpiony nowoczesnym, nowym systemem opartym o rower IV generacji – mówił Marcin Fijołek.

– To kluczowa inwestycja z perspektywy rozwoju miasta pod kątem turystycznym. Oczekiwania mieszkańców w tym zakresie są również jasne  i czytelne – mieszkańcy oczekują, że w mieście będzie nowoczesna wypożyczalnia roweru miejskiego, stąd nasza inicjatywa. Zróbmy w końcu pierwszy krok, aby w Rzeszowie zafunkcjonował nowoczesny system wypożyczalni rowerów – dodawał.

Rozwój Rzeszowa: Uchwała pisana na kolanie

Na ziemię Fijołka podczas sesji sprowadził Fijołek. Konrad Fijołek, szef klubu Rozwój Rzeszowa. – Dla mnie to zabawne, gdy widzę szefa klubu PiS, którego formacja polityczna nie tak dawno wyzywała cyklistów i biegaczy, jak teraz z zatroskaniem wprowadzają rower IV generacji – mówił Konrad Fijołek.

– Przewodniczący klubu PiS próbuje narysować nową rzeczywistość po „dobrej zmianie”, kiedy on sobie przypomniał i przeczytał coś o rowerze IV generacji to uznał, że teraz w mieście będziemy coś w tym względzie robić. Ogłosił to światu pisząc uchwałę na kolanie, że teraz w tym temacie ruszamy z kopyta. Rzeczywistość jest nieco inna, dużo bardziej złożona – dodał.

Ostatecznie radni uznali, że temat wprowadzenia rowerów IV generacji trafi do komisji, w której radni będą w szczegółach omawiać wady i zalety takiego rozwiązania.
Być może w Rzeszowie pojawi się rower „III plus”, czyli tradycyjna wypożyczalnia rowerów uzupełniona o rowery IV generacji. 

joanna.goscinska@rzeszow-news.pl

Reklama