Zdjęcie: Michał / Czytelnik Rzeszów News

Ze stacji Rzeszów Główny znika zabytkowa ponad 110-letnia kładka. Zastąpi je przejście podziemne.

Wykonawcy przebudowy stacji Rzeszów Główny w poniedziałek rozpoczęli kolejny etap prac. Tym razem wzięli się rozbiórkę kładki, łączącej Śródmieście z osiedlem 1000-lecia. 

– Demontowane są dwa z pięć elementów. Pozostałe będą służyły pasażerom do czasu wykonania przejścia podziemnego. Elementy dziś demontowane zostaną zabezpieczone. Znajdą nowe zastosowanie na terenie Rzeszowa – poinformował nas Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. 

Zgodnie z zapowiedziami kolejarzy, elementy kładki miały być przenoszone w dwa miejsca – historyczne między ulicami Grunwaldzką i Sienkiewicza oraz w okolice stacji Rzeszów Staroniwa, by połączyć ulice Wyspiańskiego i Pułaskiego. Ten plan jednak zmienił się. Dwa z pięciu przęseł kładki będą przeniesione nad rzeką Strug na osiedlu Biała. 

Miłośnicy i pasjonaci kolei walczyli o to, by kładka nie trafiła na złom. Petycję w obronie zabytkowego przejścia podpisało około 1500 osób. 

Demontaż kładki jest częścią dużej inwestycji związanej z przebudową stacji Rzeszów Główny. Kładkę zastąpi około 170-metrowy tunel, którego budowa pochłonie ok. 15 mln zł. W ramach tego etapu powstanie też parking o powierzchni ok. 1,5 tys. m kw.

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - Google NewsObserwuj nas na Google News!

– Ruch pieszych jest przez kładkę na peron nr 2 i dalej na peron nr 3 zabezpieczonym przejściem – dodaje Mirosław Siemieniec. Od 1 lipca podróżni korzystają z peronu nr 3 oraz dodatkowego – tymczasowego peronu nr 4 (od strony budynku dworca, ul. Łączna).

Zdjęcie: Michał / Czytelnik Rzeszów News

Teraz ruszyła przebudowa torów oraz sieci trakcyjnej od strony budynku dworcowego. Prace obejmują najpierw perony nr 1 i nr 2. Przebudowane będą wszystkie perony. Zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oznakowanie i tablice informacyjne. Będą też windy i schody ruchome.

Nie tak dawno oddano do użytku nowy przystanek Rzeszów Zachodni nad al. Wyzwolenia, przebudowano również kolejowo-drogowy przejazd na ulicy Konopnickiej. Jeszcze w lipcu ma się rozpocząć przebudowa wiadukt przy ul. Batorego. Ma być poszerzony do 23 m, będzie miał dwa pasy ruchu ze środkowym pasem dzielącym, chodnik i ścieżkę rowerową.

Cała inwestycja ma się zakończyć w pierwszej połowie 2021 roku. Pochłonie ponad 200 mln zł. Kolej planuje również odnowić budynek dworca PKP. Wizualnie ma przypominać dworzec z lat 60., z budynku zostaną usunięte pomarańczowe naleciałości powstałe w latach 90. W planach jest również przywrócenie dawnego zegara, który znajdował się na froncie dworca.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama