O 1,5 godziny skróci się podróż pociągiem z Rzeszowa do Warszawy po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Według zapowiedzi rządu PiS, CPK, czyli megalotnisko, powstanie w miejscowości Stanisławów na terenie gminy Baranów na Mazowszu (40 km na zachód od Warszawy) i ma kosztować ok. 37 mld zł. Aby na lotnisko można było swobodnie dojechać, planuje się budowę m.in. ok. 1,6 tys. km nowych linii kolejowych z 10 kierunków.
W ramach tzw. szprychy nr 6 ma powstać 256 km nowych linii, a 269 km zostanie zmodernizowanych. „Szprycha” stanowi połączenie Warszawy i CPK z województwami: świętokrzyskim i podkarpackim. Pociągi z CPK po przejechaniu przez Grójec pojadą dalej przez Radom. „Szprycha” poprowadzi dalej przez Stalową Wolę i Rzeszów.
W ramach szprychy nr 6 do sieci połączeń dalekobieżnych włączony zostanie Sanok. Założenia CPK są takie, że podróż z Warszawy do Stalowej Woli skróci się niemal trzykrotnie (wyniesie 2 godz.), a do Rzeszowa ze stolicy skróci się o ponad 1,5 godz. niż obecnie (będzie to 2,5 godz).
– Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Ostrowca Świętokrzyskiego, Rzeszowa i Sanoka – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. – Szprycha nr 6 poprawi dostępność transportową Świętokrzyskiego i Podkarpacia, zapewniając szybsze podróże między miastami w regionie i do stolicy – dodaje.
– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego „Solidarność” i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny – twierdzi Piotr Malepszak, p.o. prezesa CPK.
W ramach „etapu zero”, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy „Solidarność” zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe rozpisane są do 2040 r.
Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury.
29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła wchodzące dziś w życie rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK
– Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier Morawiecki.
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. rozebrano ponad 5 tys. km linii. Od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl