Zdjęcie: Sebastian Fiedorek / Rzeszów News
Reklama

Uruchomcie nowe linie, a nie wydłużajcie obecnych – postuluje Podkarpackie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji. Twierdzi, że wydłużenie linii 13 i 47 doprowadzi do jeszcze większych opóźnień miejskich autobusów. 

Od 1 września br. Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie, który odpowiada za organizację miejskiej komunikacji, wydłuży trasy kilku linii, obsługiwanych przez MPK: N1 (nocna), 5, 13, 42 i 47.

Najwięcej kontrowersji wzbudzają linie 13 i 47. Szczególnie ta pierwsza, która należy do jednych z najdłuższych w Rzeszowie. Obecnie łączy ona osiedle Baranówka na ulicy Mikołajczyka z al. Niepodległości (Nowe Miasto). Niektóre kursy są wydłużone do szpitala przy ul. Lwowskiej. Linia 47 swój kurs również zaczyna na pętli przy ul. Mikołajczyka. 

Od 1 września “13” będzie miała wydłużony kurs do pętli przy ulicy Wita Stwosza, a “47” – do pętli przy ulicy Baligrodzkiej. Podkarpackie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji uważa, że to fatalne rozwiązanie. Zdaniem prezesa stowarzyszenia Dominika Bąka, “13” obecnie jest już za długa i “kręta”, a więc wydłużanie tej linii jeszcze bardziej narazi pasażerów na opóźnienia autobusów. Podobnie może być po wydłużeniu “47”.

“Uzupełnieniem linii na Osiedlu Wita Stwosza czy Osiedlu Projektant powinny zająć się nowo tworzone linie, bez wydłużania obecnych” – czytamy w piśmie PSMK. 

To się nigdy nie sprawdzi

Stowarzyszenie uważa, że siatką połączeń miejskiego przewoźnika powinny być główne linie, jak np. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 13, 15, 17, 18, 19, 26, 27, 30, 31, 34. Resztę linii mogłyby stanowić tzw. linie dojazdowe, które łączyłyby poszczególne osiedla tak, aby jak najszybciej można było dojechać do centrum miasta.

“W obszarze ulic: Cieplińskiego, Lisa-Kuli, Piłsudskiego czy Placu Wolności powinny istnieć szybkie centra przesiadkowe. Na przystankach tych ulic zatrzymuje się większość linii autobusowych w Rzeszowie” – przypomina PSMK. 

Dominik Bąk uważa, że na tych przystankach powinny być ustanowione tzw. takty, czyli stałe godziny kursowania autobusów, np. co 5, 10, 15, 20 i 30 minut. Stowarzyszenie wychodzi z założenia, że lepiej będzie, jak pasażer przesiądzie się do innego autobusu, niż jechał jedną linią przez pół miasta.  

– Formuła wydłużenia linii 13 i 47, nawet w jak najlepszym celu, nigdy się nie sprawdzi, bowiem trasa tych linii przebiega przez główne arterie miasta, narażając się na naturalne opóźnienia, spowodowane korkami, wypadkami itp. – twierdzi Dominik Bąk.

Labirynty nie są rozwiązaniem 

Stowarzyszenie wydało negatywną opinię na temat wydłużenia linii 13 i 47 i liczy, że ZTM wycofa się ze swoich planów. – Zamiast wydłużać istniejące już, niekiedy i tak długie, linie autobusowe zalecamy tworzenie nowych linii – postuluje PSMK. 

“Faktem jest, że zarówno Osiedle Wita Stwosza, jak i Osiedle Projektant, czy Osiedle Bł. Karoliny się prężnie rozwijają i wymagane są tam usprawnienia komunikacyjne, jednakże nie kątem istniejących już linii” – dodaje stowarzyszenie. 

Niektórzy pasażerowie miejskich autobusów postulaty stowarzyszenia popierają. – Linie powinny być w miarę proste i taktowne, by sprawnie woziły ludzi. Labirynty to nie jest żadne rozwiązanie. Kto będzie jechał na Hetmańską z Wita Stwosza przez Baranówkę? – pytają pasażerowie. 

Ratusz: Mamy wszystko pod kontrolą

Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa, twierdzi, że kursy wspomnianych linii zostały wydłużone na prośbę mieszkańców, a postulowały o to Rady Osiedla.

– Dziękujemy za zainteresowanie tematem. Cieszymy się, że mieszkańcy nie są obojętni na tego typu zmiany. U nas też pracują fachowcy. Wszystko przeanalizowali i wszystko powinno działać normalnie. Jeżeli trzeba będzie, to dołożymy kursów – mówi Chłodnicki.

– A nie lepiej stworzyć nowe linie? – dopytujemy. 

– Autobusy nie mogą też wozić powietrza. Uruchomienie nowych linii musi mieć ekonomiczne i społeczne uzasadnienie – odpowiada Maciej Chłodnicki. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

47 KOMENTARZE

  1. Linii 13 nie wydłużać od strony Baranówki. Za to na stałe wydłużyć ją do szpitala na Lwowskiej by każdy kurs tam dojeżdżał a nie tylko kilka na dzień. Na pętli na Al. Niepodległości-pawilony jest stale za dużo autobusów które nie mieszczą się na przystanku i zajmują 1 pas ruchu na tej bardzo ruchliwej ulicy. Bo parkują tam linie 11,13,32 i 43 i jeszcze zatrzymują się linie 26, 27 i 46 a sam przystanek jest bardzo krótki. Trzeba ten problem pilnie rozwiązać.

  2. “Marek! Szukaj kobiet do pracy za kierownicą miejskich autobusów”. Osrane, śmierdzące toy toyki i przydrożne krzaki na nowych osiedlach już na Panie kierowcy czekają… Szkoda, ze Bareja nie żyje.

    Dzisiaj 3/4 linii jest pozbawione punktów socjalnych z dostępem do np; czajnika czy cieplej wody, żeby umyć ręce co w zacofanym Rzeszowie z lat 90 było standardem, no ale teraz Rzeszów to stolyca innowacyi.

  3. Połączcie Projektanta z częścią Rzeszowa jak Baranówka, Dworzysko i Jasionka! Nie da się dojechać z Projektanta np. do szpitala miejskiego, przychodni na Lubelskiej czy np. Urzędu Skarbowego nr 2, nie mówiąc o lotnisku 🙁 i tak jest lepiej niż kiedyś jak jeździła tylko 6…. ale połączcie to osiedle z czymś więcej niż centrum 🙁

  4. Chyba nikt nie zauważył, że wszystkie kursy są wydłużone do przystanku Lwowska szpital pętla – po co tam już od leclerca nikt nie jeździ – 13 powinna kończyć kurs na Leclercu – MKS może to i MPK też. A przy wyjeździe ze szpitala – dojazd do ronda na Pobitnem – już będą opóźnienia około 5 minut w godzinach szczytu

  5. 13 z baligrodzkiej była by bardziej korzystna niż 47 bo przynajmniej osiedle miało by jedną linię co jeździ czesto a czasowo raczej by nie byla opóźniona o te kilka przystanków

  6. Moim zdaniem jest tak : o ile z 13 to rzeczywiście przesada ,stanie się w ten sposób linią krajoznawczą,o tyle 47 jest moim zdaniem słuszną zmianą ,gdyż w obecnej formie trudno ją nazwać komunikacją,i obsługuje jedynie puste targowisko przy ul Dworaka,a teraz skorzystają z niego mieszkańcy Osiedla Projektant,na dodatek jeszcze zostaję zwiększona liczba kursów tej linii,oraz połączy to Osiedle z Osiedlem Baranówka,gdzie jednak wielu ludzi korzysta dojezdzając tam do pracy,więc takie połączenie jest jak najbardziej potrzebne.

    W zamian za 13 możnaby nieco zmodyfikować 42 oraz jeszcze bardziej zwiększyć częstotliwośc na tej linii i skierować ją zamiast robić koło ,to skierować ją przez ul Hetmańską,Powstańców Warszawy,Sikorskiego i do pętli na ul Łukasiewicza,gdzie w ten sposób będzie w ten sposób nieco uzupełnieniem linii nr 10 oraz zastąpi oczekiwaną przez niektórych na tym osiedlu linie nr 2.

    Na dodatek jak już mówimy o linii nr 2 ,to dobrym posunięciem byłoby wydłużenie jej do Tyczyna lub nawet do Budziwoja,ze względu na to gdyz obecnie 37 i 44 jezdzą bardzo przepełnione i portrzebne byłoby dla tych linii mocne wsparcie w postaci takiej linii ,lub też mozna skierować tam niemieszcząca się na pętli na Sikorskiego linię 31

    Natomiast na Osiedle Matysówka skierowałbym jeszcze w całości linie 40 która mogłaby byc dobrym uzupełnieniem dla linii nr 5

    • Myślę że ZTM jest w stanie zabrać całą komunikację z Os. Kmity (z pętli na ul. Srebrnej) i skierować w inne części miasta, natomiast samo osiedle powinno się wtedy ogrodzić, nie wpuszczać i nie wypuszczać nikogo i opisać jako REZERWAT (ale nie przyrody).

      • I tak się chyba dzieje bo na Kmity wszystkie wiaty są stare, brak biletomatów i tablic informacyjnych – tu nic się nie dzieje ostatnio. Z 13 trzeba by się zastanowić – może lepiej zwiększyć częstotliwość obecnych autobusów lub zaprowadzić nową linię z os.Kmity w kierunku np. Krakowskiej i strefy na Dworzysku.

  7. Następne durne stowarzyszenie. Całkiem ja stowarzyszenie rowerzystów. Nic nie myślą i są tylko głupio roszczeniowi. Wszystkim utrudnić żeby tylko postawić na swoim.

  8. @Antoni

    Jestem za rozwiązaniem o którym piszesz.
    Tylko u nas leniwe stare społeczeństwo nie lubi się przesiadać, taka babcia co ma duuużo czasu może przejechać całe miasto w ramach jednej linii w ciepłym w zimie lub chłodnym w lecie autobusie. A jak trzeba się przesiadać to od razu jest aj waj

    Póki jest taki a nie inny włodarz nic w temacie komunikacji nie zmieni się, a Prezydent nie lubi radykalnych zmian, pamiętam jak ZTM w 2013r. próbował wyprostować trasę linii nr 6 i jak się to skończyło !!!!!!!
    Wiem bo mieszkam na Słocinie i akurat wtedy rozwiązanie z linią nr 6 było super, trasa krótsza, szybszy przejazd, ale niektóre babcie nie mogły z jajami na halę targową dojechać i była awantura – pamiętam co działo się na spotkaniu z Prezydentem w 2013r na naszym osiedlu. Po tym fakcie poleciały głowy !!!

  9. @stolica imitacji
    Przecież nigdy nie ma tak, żeby pasażerowie jechali na 100% długości trasy, zwyczajnie jak obserwuję jest kilkukrotna wymiana pasażerów, zwykle pasażerowie jadą kilka-kilkanaście przystanków. Ci co do tej pory jechali z Mikołaczyka np. na Hetmańską dalej tak będą jeździć, ja za to mam teraz opcję i też mogę dojechać bezpośrednio na hetmańską, bo linie 10 i 42 tak nie jeździły. Ja widzę pozytywne zmiany, ponadto z Wita Stowsza teraz można bezpośrednio dojechać na Baranówkę – to też nowość.

    Nie rozumiem tych którzy tylko narzekają, na widzę pozytywne efekty zmian !!!!!

    • Ile jest od przystanku linii nr.10,42 na Hetmańską? 50m? Można zrobić linie z Wita Stwosza na Baranówkę, można nawet przedłużyć 13 do Kielanowki tylko po co? Będzie tam jechać góra 5 osób a to jest nieopłacalne. Będa potrzebne 2 dodatkowe autobusy. Czy będziesz jeździc ze Strzelniczej na Hetmańską przez Baranówkę? 42 jedzie 15 minut, 10 ok.25 minut a ty będziesz jechać ponad 30 minut linią 13?. Linia będzie ciągle opóźniona i będą narzekać w tej gazecie na opóźnienia tak jak z linią 11.

      • Pan szofer z MPK się znalazł 🙂 który też na wszystko będzie zaraz narzekał. Weź się chłopino do roboty a nie opowiadaj bzdur. Jakbys w czasie pracy nie myślał o pośladkach Maryni to wszystko by grało i opóźnień tez by było połowę mniej. Czy cała załoga MPK (na czele z prezesem przez małe pe) należy to Podkarpackiego Stowarzyszenia Komunikacji i zawsze wszystko muszą negować ???
        Lepiej leżeć na kierownicy na pętli niż jeździć, bo to przecież krzyż pański z tym motłochem.

  10. Obecny układ linii pamięta jeszcze czasy lat ’90 ubiegłego stulecia. Czas na zmiany!!! Tylko wiadomo zaraz znajdą się obrońcy że muszą mieć autobus zewsząd – dowsząd najlepiej spod drzwi lub łóżka.
    W Rzeszowie potrzebny jest nowy układ linii. Wydłużanie w nieskończoność obecnych linii mija się z celem i nijak ma się to do ekonomii, nie wspominając już o czasie przejazdu na całej trasie linii.
    Tu muszę się zgodzić z tezą stowarzyszenia w temacie wydłużenia linii nr 13 , natomiast co do linii nr 47 to decyzja słuszna. Mimo wszystko w Rzeszowie jest za dużo linii , linii niekiedy dublujących się na znacznych odcinkach. Moje zdanie jest takie , aby było mniej linii, ale o lepszej częstotliwości kursów czy to w dni robocze, soboty, niedziele i święta.

    • Co ty za głupoty gadasz? Wydluzyli jedynie 8 do Rudnej Wielkiej, N2 do Slocinskiej, 4 skrocili, 2 wydłużyli o 1 przystanek. Do Rudnej powinna jeździć 4 a nie 8. 47 jak wydluzą to jeszcze nic się nie stanie. Ale 13 to masakra.

  11. 30 przegubów jest potrzebnych. Zacznie się szkoła,będzie więcej pasażerów. Przeguby powinny jeździć na liniach: 0A,0B,13,17,18,19,30,34,37. Póki co jeżdżą tylko na 18,19 i sporadycznie na 0A,0B,17,51. Elektryki na 0A,0B to jakieś nieporozumienie. Będzie taki ścisk ze nie będzie można wejść do autobusu. Elektryki powinny jeździć na liniach mniej uczęszczanych np. 16,20,22,35,44,46. Linia 13 z Wita Stwosza nie ma sensu. Będą gigantyczne opoznienia.
    Z Baligrodzkiej jest linia 2 która jeździ w okolice ul.Mikołajczyka.

  12. “Spolecznie i ekonomicznie uzasadnione”? A co z ekonomia pasazera, ktory musi wyjsc wczesniej na autobus albo czeka na opozniony i spoznia sie do pracy?! To jest wlasnie dlatego spolecznie uzasadnione!

  13. Dobrze napisali 🙂 to pojedzie do centrum czy na Hetmanska przez baranowke 🙁 a korki do tego zrobia swoje i bedzie wesolo 😉 loteria autobusowa 😉
    Panie Prezydencie specjalistów to macie jeden taki były dyrektor w ztm uparl sie i zamówił 30 przegubów 🙁 tylko gdzie je wypuscic? I po co maja jezdzic do 24 zjadac niepotrzebnie paliwo i wozic powietrze 🙁

  14. B.k, B.k ?
    Już jeden taki B.k pracował przy komunikacji w Rzeszowie i musiał odlecieć do Stalowej Woli.
    Czy u nas B.ki mają monopol na komunikację i muszą być wyrocznią ?
    Mnie akurat propozycja wydłużenia linii nr 13 podoba się – bo mieszkam na ul Strzelniczej i dojadę jednym autobusem do Mikołajczyka, Wyzwolenia czy do Szpitala miejskiego do którego często jeżdżę. Sama nie lubię się przesiadać bo mam już swoje lata. B.k to co innego, ten to sobie lata tylko …
    Nie zgadzam się z opinią tego “Stowarzyszenia Fanatyków Komunikacji”
    Oczywiście z Os. Bł. Karoliny jest już wystarczająca ilość linii komunikacji miejskiej, ale co innego ul. Odrzykońska i nowe bloki szczególnie ten 50+.

    Fanatycy – Miłośnicy nie korzystają z komunikacji miejskiej na co dzień a nawet jak korzystają to sporadycznie więc jakie mają pojęcie o tym co społeczeństwu jest potrzebne. Negować wszystko każdy umie, bo akurat jemu to nie pasuje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ