Studenci z PRz Racing Team zaprezentowali nowy bolid wyścigowy

Silnik ma 85KM, 100 km/h osiąga w niespełna 4 sekundy, waży 215 kg – to najnowszy bolid wyścigowy stworzony przez studentów z zespołu PRz Racing Team z Politechniki Rzeszowskiej. 

 

Bolid PMT-03 oficjalnie został zaprezentowany 20 lutego. To wtedy zaprezentowano jego najnowszą konstrukcję. Bolid w ubiegłym roku zajął drugie miejsce w kategorii Business Presentation na zawodach Formula Student Virtual Event 2020.

PRz Racing Team jest Studenckim Kołem Naukowym na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej, istnieje od 2013 r. Opiekunem koła jest dr inż. Piotr Strojny. Zespół wyścigowy co roku przygotowuje się do międzynarodowych zawodów Formuła Student odbywających się na torach F1.

Od początku swojej działalności PRz Racing Team zbudował trzy konstrukcje bolidów wyścigowych. Wystartowały one dotychczas w ośmiu europejskich edycjach zawodów, m.in. na torach Wielkiej Brytanii, Włoch, Węgier, Holandii czy Hiszpanii, oraz w amerykańskiej edycji zawodów online.

Trzy zbudowane przez zespół konstrukcje kwalifikują się jako bolidy klasyfikacji spalinowej, o maksymalnej regulaminowej pojemności 710 cm3. Silnik zastosowany w najnowszym bolidzie osiąga 85KM, 100 km/h w około 4 sekundy.

Jednym z głównych celów konstrukcyjnych trzeciego bolidu była minimalizacja masy całkowitej. Samochód waży 215 kg – o 20 kg mniej w porównaniu z poprzednią konstrukcją. Udało się to dzięki zastosowaniu wytrzymałym stopom aluminium, tytanu. Do tego doszło użycie takich materiałów jak kewlar, aramid oraz włókno węglowe.

Bądź na bieżąco.

Rzeszów News - Google NewsObserwuj nas na Google News!

Konstrukcja nośna jest oparta na rurach ze stali chromowo-molibdenowej o zwiększonej wytrzymałości, a przy doborze średnic oraz grubości ścianek zespół zwiększył sztywność skrętną konstrukcji dwukrotnie przy zachowaniu masy ramy poprzedniego bolidu – PMT-02.

W projekcie PMT-03 dużą uwagę zwrócono na poprawę jazdy. Użyto nowe 10-calowe opony o poprawionej charakterystyce i opracowano nową kinematykę zawieszenia. Zespół może też odczytywać parametry pracy pojazdu w czasie rzeczywistym z każdego miejsca z dostępem do internetu za pomocą aplikacji.

Budowa bolidu PMT-03 trwała 334 dni i była podzielona na trzy fazy: projektu, wykonawczą i testową. Nad konstrukcją pracowało 45 osób. W projekt zaangażowało się 50 partnerów, m.in. BorgWarner, Rofa Polska, Omni3d, Reskart Racing: Gokarty Rzeszów, MESco SP, CP Trade, RQS Polska, Cadspol, Ecu Master, Lion Wrap, SpeedFloor.

PMT-03 jest w fazie przygotowania na zawody w 2021 r. W planach są starty w edycji włoskiej, holenderskiej i czeskiej Formuły Student. – Obecnie studenci pracują nad najnowszą konstrukcją bolidu, który docelowo ma wystartować w zawodach w 2022 r. – zapowiada Damian Gębarowski, rzecznik Politechniki Rzeszowskiej.

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama