Zdjęcie: Piotr Woroniec jr / Rzeszów News
Reklama

O połowę zostały obniżone stawki abonamentowe w płatnej strefie parkowania w Rzeszowie. Komu? Kierowcom pojazdów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym.

Jednogłośną decyzję w tej sprawie we wtorek (22 marca) podjęli radni Rzeszowa. Z propozycją zmian w opłatach za korzystanie z płatnej strefy parkowania wystąpiła Miejska Administracja Targowisk i Parkingów, która administruje strefą, stworzoną od początku br. za 11 mln zł.

Koncepcja MATiP-u zakłada zmiany opłat także dla niepełnoprawnych. W tym przypadku kierowcy, którzy dotychczas mogli parkować w strefie za darmo tylko w miejscach oznaczonych kopertą, będą mogli stawiać auto na terenie całej strefy za symboliczną opłatą – złotówkę na miesiąc.

MATiP twierdzi, że ta planowana zmiana jest spowodowana sygnałami od mieszkańców Rzeszowa, by niepełnosprawni mieli szerszy dostęp do parkowania w centrum Rzeszowa, bez narażania ich na dodatkowe koszty. MATiP uważa, że złotówka za dostęp do całej strefy umożliwi „szeroki i tani” dostęp do miejsc postojowych na terenie całej płatnej strefy.

„Nie” dla smrodu, „tak” dla tłoku?

Obniżenie opłat dla niepełnosprawnych to nie jedyna zmiana, jaką wprowadzi miasto. Kolejną jest obniżenie abonamentu w niebieskiej (ścisłe centrum) i pomarańczowej podstrefie parkowania.  Ale nie dla każdego. Obecnie abonament w niebieskiej podstrefie kosztuje 200 zł, w pomarańczowej – 120 zł. Jego wykupienie uprawnia do nieograniczonej liczby godzin parkowania.

MATiP uważa, że opłaty w obu podstrefach powinny być obniżone o połowę – odpowiednio do 100  i 60 zł – dla kierowców pojazdów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym.

„Obniżenie opłat abonamentów dla pojazdów o napędzie elektrycznym i hybrydowym jest realizacją preferencji dla ruchu pojazdów ekologicznych i przyczynia się do zmniejszenia emisji spalin w centrum Rzeszowa” – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.

Kolejna ulga dla kierowców

To już kolejna zmiana w opłatach w płatnej strefie parkowania w Rzeszowie, która obowiązuje od poniedziałku do piątku od godz. 9:00 do 17:00.

Najpierw obniżono godzinowe stawki za parkowanie, potem abonament w podstrefach (w niebieskiej z 250 do 200 zł, w pomarańczowej z 200 d 120 zł), a ostatnio uznano, że po czterech godzinach parkowania w niebieskiej podstrefie, każda kolejna będzie wynosiła 2 zł. W podstrefie pomarańczowej jednakową stawkę godzinową obniżono z 2 do 1,5 zł.

Teraz miasto chce kolejnych udogodnień dla kierowców niepełnosprawnych i właścicieli pojazdów ekologicznych, co wpisuje się w niepisaną politykę miasta, że ratuszowi na wyrzucaniu aut z centrum Rzeszowa specjalnie nie zależy. Kolejne obniżki, zamiast uwalniać centrum od ruchu samochodowego, są sygnałem dla kierowców: „Wjeżdżajcie, zapraszamy”.

Tak też było raptem po niespełna dwóch tygodniach obowiązywania strefy, gdy prezydent Rzeszowa nakazał utworzyć siedem parkingów w centrum miasta, gdzie kierowcy za parkowanie nie płacą.

KRZYSZTOF WÓJCIK, (sl)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ:

1 KOMENTARZ

  1. Ratusz z naczelnym wizjonerem stolicy imitacji spalinowym carem Tadeuszem okrada mieszkańców.
    Pobieranie opłat przez miasto za parkowanie w strefie jest bezprawne gdyż strefa płatnego parkowania nie spełnia wymogów ustawy o drogach publicznych art. 13b oraz rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, pkt 5.2.50

Comments are closed.