„Siemaszka” wraca do gry. Póki co online. Na początek czytanie aktorskie „Panny Młodej z „Wesela”. Wandy Siemaszkowej”.
Koronawirus pokrzyżował plany związane z obchodami 100. rocznicy urodzin Jerzego Pleśniarowicza, ale mimo to Teatr im. W. Siemaszkowej postanowił pokazać online czytanie aktorskie sztuki jubilata „Panna Młoda z „Wesela”. Wanda Siemaszkowa”.
Na deskach „Siemaszki” sztukę tę zobaczymy nie pierwszy raz. Prapremiera tego spektaklu w reżyserii Elwiry Turskiej odbyła się 1 grudnia 1974 roku na Małej Scenie w ramach obchodów 30-lecia teatru. W spektaklu przywołującym aktorską drogę Wandy Siemaszkowej wystąpili wówczas: Bolesława Falińska, Zofia Gorczyńska, Maria Góral, Anna Kujałewicz, Elwira Turska, Irena Żuromska i Ryszard Olszak.
We współczesnym odczytaniu sztuki w rolę młodej Wandy Siemaszkowej wcieli się Joanna Baran-Marczydło, a Wandę „rzeszowską” zagra Anna Demczuk. Towarzyszyć im będą Magdalena Kozikowska-Pieńko, Waldemar Czyszak i Paweł Gładyś. Tekst Jerzego Pleśniarowicza na nowo odczytał i opracował reżyser Sławomir Gaudyn. Za scenografię i kostiumy odpowiada Weronika Krupa.
– Czytanie aktorskie sztuki „Panna Młoda z „Wesela” ma podwójną moc. Po pierwsze przypomina osobę i dokonania legendarnego już kierownika literackiego, po drugie jest kolejnym ukłonem w stronę patronki Wandy Siemaszkowej – przekazuje Monika Midura, sekretarz literacka „Siemaszki”.
– Dla rzeszowskiego teatru, który przynajmniej do Świąt Bożego Narodzenia pozostanie zamknięty dla publiczności, to także okazja do choćby wirtualnego spotkania z widzem – dodaje.
Czytanie sztuki Pleśniarowicza będzie można zobaczyć we wtorek (8 grudnia) o godz. 18:00 na kanale YouTube teatru.
Jerzy Pleśniarowicz dla Teatru im. W. Siemaszkowej to ważna postać. W latach 1952-1974 był kierownikiem literackim Teatru Ziemi Rzeszowskiej, następnie przemianowanego na Państwowy Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.
Prócz obowiązków wynikających z pełnionej funkcji – redagowania wydawnictw teatralnych, opracowywania tekstów sztuk i repertuaru – Pleśniarowicz zajmował się także reżyserią.
Na scenie przy ul. Sokoła wyreżyserował 15 ambitnych i dobrze przyjętych sztuk (m.in. „Pięć wieczorów” A. Wołodina, „Antygonę” J. Anouilha, „Chłopców” S. Grochowiaka). W 1967 roku dramatem „Gdzie jest Abel, brat twój?” Juliu Edlisa zainaugurował działalność Małej Sceny „Siemaszki”. Był także inicjatorem współpracy pomiędzy teatrem w Rzeszowie a teatrami z Czech, Słowacji, Rosji i Ukrainy.
Pleśniarowicza pasjonowała pedagogika teatru – prowadził wykłady i warsztaty teatralne, wspierał działalność grup amatorskich. – Jemu rzeszowski teatr zawdzięcza także zebranie i uzupełnienie swojej historii. Pleśniarowicz z zamiłowaniem tropił ślady dotąd nieznanej, teatralnej przeszłości Rzeszowa. Opisywał i publikował je w rzeszowskich czasopismach – wyjaśnia Midura.
Po jego śmierci zostały one zebrane, uzupełnione i wydane w monografii „Kartki z dziejów rzeszowskiego teatru”.
Pleśniarowicz przez współpracowników został zapamiętany jako wielki erudyta, człowiek niepospolitej wiedzy, niestrudzony działacz kultury, wymagający i wnikliwy reżyser bez reszty oddany swojej pracy.
Pleśniarowicz był założycielem i pierwszym prezesem rzeszowskiego oddziału Związku Literatów Polskich. Opublikował w różnych wydawnictwach blisko 500 przekładów poetyckich i dwie powieści. Tłumaczył także teksty sztuk, wystawianych potem na scenach teatrów w całej Polsce. Pisał i reżyserował słuchowiska radiowe. Opracował wysoko ocenianą antologię „Wiersze z rzeszowskiego”.
(jg)
redakcja@rzeszow-news.pl