Zdjęcie: Artur Gernand / Urząd Miasta Rzeszowa. Budowany parking przy ulicy Warszawskiej
Reklama

Po sześciu latach w Rzeszowie wreszcie Inspekcja Transportu Drogowego będzie miała parkingi, na których skontroluje przeciążone ciężarówki. Specjalne zatoczki powstaną jeszcze w tym roku. 

Od jesieni 2015 roku w Rzeszowie działa pięć wag na „wylotówkach” z miasta: na Warszawskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Lwowskiej i Podkarpackiej. Ich zamontowanie miało być lekiem na przeciążone ciężarówki, które niszczą nowe drogi. 

Na wagi wydano prawie 7 mln zł, projekt w 85 procentach sfinansowała Unia Europejska. W niedalekim sąsiedztwie wag zamontowano kamery, które umożliwiają identyfikację pojazdu wraz z numerem rejestracyjnym. Około 100 m od wag zainstalowano elektroniczne tablice.

System ważenia pojazdów daje znać automatycznie, gdy samochód ma zbyt duży nacisk na oś. Drogi wjazdowe do Rzeszowa mają dopuszczalny nacisk od 10 do 11,5 ton na oś. Ich przekroczenie może słono kosztować. Mandaty wynoszą od 500 do 15 tys. zł.

System miał na bieżąco rejestrować wszystkie wykroczenia do 90 dni, a później informacje archiwizować nawet do 10 lat. Tyle teorii. Po pół roku okazało się, że Miejski Zarząd Dróg nie przekazuje danych z systemu do Inspekcji Transportu Drogowego. 

Zdjęcie: Ewa Szyfner / Rzeszów News

Gdy w końcu ten problem rozwiązano, powstał kolejny. ITD nie ma gdzie kontrolować pojazdów. Parkingi miały powstać do końca 2020 roku. Nie powstały, ale będą w 2021 roku. Tak przynajmniej obiecuje teraz ratusz. Miasto już wytypowało 5 stanowisk:

–  ul. Lubelska – przed skrzyżowaniem z ul. Krogulskiego – na wysokości sklepu Rojax,

– ul. Warszawska – przed skrzyżowaniem z ul. Staromiejską, budowa w trakcie,

– ul. Krakowska – przy cmentarzu,

– al. Sikorskiego – pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Robotniczą a skrzyżowaniem z ul.  Łukasiewicza,

– łącznik S19 (Trasa Południowa) do miasta – przed skrzyżowaniem z ul. Przemysłową.

Ponadto, powstaną także trzy kolejne wagi: 150 m przed istniejącą elektroniczną tablicą przy al. Sikorskiego (budowa w trakcie), na łączniku S19 z drogą krajową nr 97 przed rondem im. Jacka Kuronia oraz na łączniku S19 (Trasa Południowa).

– Dzięki tej inwestycji w Rzeszowie wreszcie będzie można skutecznie walczyć z przeciążonymi ciężarówkami, które degradują nasze drogi – podkreśla Marek Bajdak, pełniący funkcję prezydenta Rzeszowa.

Inwestycji jest prowadzona w trybie “zaprojektuj i wybuduj”. – W pierwszej kolejności opracowywana jest dokumentacja projektowa, na podstawie której ten sam wykonawca realizuje roboty budowlane w terenie – tłumaczy Andrzej Maciejko, dyrektor MZD.

Inwestycja ma być gotowa latem tego roku. Generalnym wykonawcą jest Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów z Rzeszowa. Rozbudowa Systemu Dynamicznego Ważenia Pojazdów pochłonie prawie 14,5 mln zł. Dokłada się do niej Unia Europejska. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: