Ponad 6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) jest już gotowy. Kierowcy będą mogli z niego skorzystać, gdy ratusz zakończy budowę łącznika z „ekspresówką”.
Odcinek S19 węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) budowało konsorcjum firm Euravia i Warbud. Inwestycja kosztowała ponad 342 mln zł. Prace trwały ponad dwa lata. Wybudowano po dwa 3,5-metrowe pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasami serwisowymi.
Na tym odcinku „ekspresówki” wybudowano również 12 obiektów inżynierskich, a wśród nich jest m.in. węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka), który łączy S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.
Wybudowano także estakadę o długości 476 m nad ulicą Dębicką oraz potokiem Przyrwa. Estakada pełni również funkcję przejścia dla zwierząt.
– Kontrakt był dla nas sporym wyzwaniem. Musieliśmy pokonać kilka terenów zurbanizowanych. Na tak krótkim odcinku mieliśmy ponad milion sześciennych wykopów i 650 tys. m sześc. nasypu – mówi Marek Kaczmarczyk, dyrektor kontraktu w firmie Eurovia.
Jeden z nasypów liczy ponad 20 metrów, czyniąc go jednym z największych w Polsce. w trakcie budowy użyto 37 tys. m sześc. i ok. 3,8 tys. ton użytej stali.
Wybudowany odcinek S19 ma 6,3 km. To już czwarty podkarpacki odcinek „ekspresówki”. Wcześniej do użytku oddano prawie 7-kilometrowy odcinek Rzeszów – Stobierna, niespełna 4,5-kilometrowy odcinek Rzeszów Zachód – Świlcza, a we wrześniu 12-kilometrowy odcinek Sokołów Małopolski – Stobierna.
– Wybudowany teraz odcinek S19 zostanie oddany do użytku kierowcom, gdy miasto Rzeszów zakończy budowę łącznika – mówi Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Chodzi o prawie 4-kilometrowy łącznik od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty do węzła S19 Rzeszów Południe (Kielanówka). Buduje go firma Skanska. Prace miały się zakończyć w sierpniu br., ale roboty przesunięto do końca listopada.
– W trakcie robót okazało się, że jeden z nasypów opada, trzeba było go rozebrać i wybudować dwa razy większy – tłumaczy opóźnienia Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
Wybudowany już nowy fragment S19 i powstający łącznik mają sprawić, że z centrum Rzeszowa zostanie wyprowadzony ruch ciężarówek, których kierowcy korzystają z trasy Przemyśl – Kraków – Barwinek. Będą omijać ulice: Podkarpacką, Powstańców Warszawy, Armii Krajowej, Batalionów Chłopskich i Witosa.
S19 powstaje pomiędzy przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej a granicą ze Słowacją w Barwinku. Cały trasa przechodząca przez Podkarpacie, województwa lubelskie, mazowieckie i podlaskie będzie mieć ok. 570 km. Podkarpacki fragment – 174 km.
GDDKiA jest na etapie opracowywania koncepcji programowej dla odcinka węzeł Rzeszów Południe – Babica (10,3 km). Ogłoszono również przetarg na wyłonienie wykonawców na odcinku Lasy Janowskie – Sokołów Młp. Północ (54 km) oraz przetarg na wykonanie koncepcji programowej dla odcinka Babica – Barwinek (74,9 km).
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl