Oferta konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción okazała się najkorzystniejsza w przetargu na wybór wykonawcy budowy ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Płd. – Babica.
Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w piątek poinformowała, że oferta Mostostalu i Acciona Construcción wyniosła 2,23 mld zł. Do przetargu złożono sześć ofert – od ok. 1,2 mld zł do ok. 3,2 mld zł. GDDKiA w Rzeszowie uznała, że oferta polsko-hiszpańskiego konsorcjum jest najkorzystniejsza.
Teraz procedurę przetargową musi zatwierdzić jeszcze prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Jeżeli jego postępowanie będzie pozytywne i nie będzie odwołań, to GDDKiA podpisze umowę z Mostostalem i Acciona Construcción. Obie firmy będą miały 4,5 roku na budowę S19 na odcinku Rzeszów Południe (Kielanówka) – Babica (10,3 km).
Z tego okresu, 21 miesięcy wykonawcy będą mieli na przygotowanie projektu, a 33 miesiące na roboty budowlane. Budowa S19 od Kielanówki do Babicy jest planowana w latach 2020-2025. Na trasie powstanie pięć estakad, dwa wiadukty nad S19, trzy przejścia dla zwierząt i około 2-kilometrowy tunel pod “ekspresówką”. Powstanie też węzeł Babica.
– Droga będzie posiadać po dwa pasy ruchu w każdym kierunku – poinformowała Joanna Rarus.
Dzięki S19 zostanie wyprowadzony ruch ciężarówek z centrum miejscowości w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 19. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo. Budowa S19 od Kielanówki do Babicy jest częścią realizacji międzynarodowej trasy Via Carpatia.
Podkarpacki odcinek S19 docelowo ma mieć ok. 169 km. W tej chwili kierowcy mogą korzystać z ponad 30-kilometrowego odcinka “ekspresówki” od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe. W realizacji jest 54,2 km. W przygotowaniu jest także ponad 85-kilometrowy odcinek S19 od węzła Rzeszów Płd. do Barwinka.
Na pozostałych czterech odcinkach trwają prace na projektami i koncepcjami programowymi.
GDDKiA zapowiada, że z Rzeszowa do Lublina S19 kierowcy będą jeździć od 2022 roku. Rzeszów zyska połączenie nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą, dzięki S17. Drogowcy obiecują, że ok. 300-kilometrową trasę, łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym poniżej trzech godzin.
– Trasa przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli drogę krajową nr 9 – wyjaśnia Joanna Rarus.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl