Zdjęcie: materiały prasowe PKP Intercity
Reklama

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała w piątek umowę na przygotowanie nowej linii kolejowej Łętownia – Rzeszów. Dzięki niej do Warszawy dojedziemy pociągiem prawie dwa razy szybciej niż obecnie.

CPK podpisała umowę z konsorcjum firm BBF, Ingerop Polska i Safege S.A.S. Wartość umowy to 9,7 mln zł. Linia Łętownia – Rzeszów jest pierwsza inwestycją na Podkarpaciu w ramach planu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli megalotniska, które ma powstać w Stanisławowie na terenie gminy Baranów na Mazowszu. 

Aby na lotnisko można było swobodnie dojechać, do końca 2034 roku planuje się budowę m.in. ok. 1,8 tys. km nowych linii kolejowych, 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Jedna z takich “szprych” będzie właśnie na Podkarpaciu (tzw. szprycha nr 6). 

Ponad 40-kilometrowy odcinek linii Łętownia – Rzeszów to łącznik od Stalowej Woli w kierunku stolicy Podkarpacia. Składają się na niego linie nr 58 od Łętowni do Rzeszowa i nr 632 do Portu Lotniczego w Jasionce. Trasa połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą i Rzeszowem, a docelowo z Sanokiem.

– CPK to nie tylko lotnisko, to przede wszystkim rozwój kolei w całej Polsce. Chcemy zapewnić dobrą dostępność transportową dla każdego obywatela. Od tego m.in., jak będzie się dojeżdżać z Rzeszowa do Warszawy, CPK czy Trójmiasta zależy rozwój gospodarczy Polski – uważa wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Dziś z Rzeszowa do Warszawy pociągiem jedzie się co najmniej cztery godziny, okrężną trasą przez Kraków. Po wybudowaniu nowej linii czas do dojazdu skróci się do dwóch godzin i 15 minut. – W dalszych planach mamy stworzenie tzw. magistrali wschodniej, która połączy Rzeszów z Lublinem i Białymstokiem – zapowiada Radosław Kantak z zarządu CPK. 

Na mocy podpisanego w piątek kontraktu mają być przygotowane m.in. prognozy ruchu na odcinku Łętownia – Rzeszów, wykonawca ma też zarekomendować dokładny przebieg nowej trasy. Plan przewiduje również stworzenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe nie tylko dla linii Łętownia – Rzeszów, ale także dla nowej linii do lotniska w Jasionce.  

– Ważne przy trasowaniu tej linii będzie wsłuchanie się w głos mieszkańców. Planujemy wyjątkowo szerokie konsultacje społeczne – mówi Maciej Adamczak, prezes BBF. Na przygotowanie studium wykonawca ma 13 miesięcy. Rozliczenie umowy może potrwać łącznie 1,5 roku. Częścią kontraktu jest też dokumentacja geologiczna i mapy. 

Na linii Łętownia – Rzeszów pociągi będą się rozpędzać się do 250 km/h, do Jasionki do 120 km/h. Oprócz skrócenia przejazdu z Rzeszowa do Warszawy, skróci się też przejazd ze Stalowej Woli – do 1 godz. i 45 min i z Tarnobrzega – do 1 godz. i 55 min. Z Jasła, Krosna i Sanoka dojedziemy do stolicy w 2 godz. i 50 min, a z Przemyśla w 3 godz. i 15 min.

Pierwsze roboty mają ruszyć w 2023 r. Linia łącząca Łętownię z Rzeszowem ma być gotowa przed końcem 2027 r. Docelowo w ramach programu CPK na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane.

Zdjęcie: materiały prasowe
Zdjęcie: Materiały prasowe

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ: