Będzie 54 nowych autobusów MKS. Powstaną też ścieżki rowerowe, chodniki, przystanki…

8
Zdjęcie: InfoBus
Reklama

Komunikacyjny koszmar mieszkańców gminy Krasne i nie tylko  ma szanse się zakończyć. Dlaczego? Bo Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” planuje zakup 54 nowych autobusów oraz szereg inwestycji w Krasnem i pozostałych ośmiu gminach.

Początkiem września pisaliśmy o skargach mieszkańców gminy Krasne na stan techniczny autobusów MKS, którymi zarządza ZG PKS. Wówczas narzekano, że pojazdy mają niesprawne drzwi oraz mają taśmami poklejone poręcze ochronne.

Taki stan rzeczy ma zmienić się i to już niebawem. Dlaczego? Bo ZG PKS, który zrzesza dziewięć gmin: Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Krasne, Świlcza, Trzebownisko, Tyczyn realizuje projekt „Rozwój gospodarki niskoemisyjnej oraz poprawa mobilności mieszkańców poprzez usprawnienie zrównoważonego transportu publicznego na terenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonowania”. W jego ramach zostaną m.in. zakupione 54  niskoemisyjne, niskopodłogowe  autobusy ON EURO 6, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, w tym: 15 autobusów 12-metrowych, mieszczących minimum 90 pasażerów, oraz 39 autobusów 10-metrowych, mieszczących co najmniej  70 pasażerów.  Przetarg na ich zakup ma być ogłoszony w przeciągu kilku dni.

Ponadto, powstanie też nowe zaplecze techniczne do obsługi taboru w zajezdni autobusowej – m.in.  hala napraw i diagnostyki czy automatyczna myjnia.

– Wprowadzimy także system transportowy Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, podobny do tego, który posiada już Rzeszów. Oba zostaną zintegrowane w celu doprowadzenia do jednego, spójnego systemu, łączącego miasto z sąsiadującymi gminami – wyjaśnia  Sławomir Porada, zastępca przewodniczącego Zarządu Gmin PKS.

– Na dworcach i w pojazdach pojawią się nowoczesne tablice informacyjne. Dzięki nim, a także przez smartfon, pasażer będzie mógł sprawdzić, gdzie znajduje się autobus, za ile minut przyjedzie i ile kosztuje bilet – dodaje.

Warto też podkreślić, że najważniejszym celem projektu jest zachęcenie ludzi do tego, aby przesiedli się z samochodów do autobusów. Dlatego też w ramach projektu zostanie również stworzona infrastruktura, umożliwiającą korzystanie z komunikacji publicznej osobom, dla których dziś jest to niewygodne.

– Za rozwojem transportu publicznego przemawia również troska o środowisko i jakość życia. Więcej pasażerów w autobusach i pociągach, to mniej samochodów na drogach, mniej straconego czasu w ulicznych korki i czystsze powietrze – wyjaśnia Sławomir Porada.

W ramach tego projektu, który warty jest ponad 128 mln zł, swoje inwestycje będą realizować również poszczególne gminy należące do ZG PKS. I tak gmina Boguchwała uruchomi węzeł przesiadkowy przy stacji PKP w Boguchwale oraz przebuduje budynek starego dworca, wydzielając obok niego strefy parkingowe  w systemie Bike&Ride oraz Park&Ride dla podróżujących samochodem i pociągiem.

Ponadto, w Boguchwale zostanie przebudowana ul. Kolejowa oraz powstaną ścieżki rowerowe do węzła przesiadkowego przy stacji PKP. Z kolei w Niechobrzu, Nosówce, Mogielnicy, Lutoryżu oraz Racławówce-Nosówce zostanie łącznie wybudowane 4 km chodników.

Sama Boguchwała, idąc śladem Rzeszowa, postawi przy Centrum Handlowym Stokrotka ogrzewaną wiatę przystankową. Nowe przystanki pojawią się również w Niechobrzu, Lutoryżu, Mogielnicy, Racławówce, Zgłobniu, Nosówce i Woli Zgłobieńskiej

Gmina Chmielnik w ramach programu wybuduje parking na Park&Ride na 35 miejsc dla samochodów i 60 miejsc dla rowerów.

W Gminie Czarna zostanie przebudowana droga powiatowa Rzeszów – Trzebownisko – Czarna na potrzeby istniejącej linii miejskiej nr 6. W ramach prowadzonych prac powstaną chodniki i ścieżki rowerowe, cztery zatoki autobusowe oraz dwa parkingi  Bike&Ride na 12 stanowisk i 9 stanowisk.

Jeśli chodzi o gminę Czudec, zostanie przebudowany most na Wisłoku w Przedmieściu Czudeckim, w ciągu drogi powiatowej Czudec-Wyżne. Ma to związek z planowaną budową dodatkowej linii komunikacji autobusowej długości 12,8 km, będącej przedłużeniem miejskiej linii autobusowej Rzeszów-Niechobrz.

– Linia ta wymaga mostu o większej nośności, który ma zapewnić dostęp do pętli autobusowej. Obecny drewniany most nie spełnia tych wymogów – wyjaśnia Andrzej Ślipski, zastępca wójta Gminy Krasne.

W planach inwestycyjnych gminy jest również budowa dwóch pętli autobusowych w Czudcu, przy skrzyżowaniu ul. Jasielskiej z drogą powiatową Pstrągowa – Nowa Wieś oraz przy stacji kolejowej Czudec, budowa trzech parkingów Park&Ride dla 50 samochodów w Czudcu – przy nowej pętli autobusowej (ul. Jasielska), przy stacji PKP oraz w centrum miejscowości w pobliżu przystanku autobusowego.

W gminie Głogów Małopolski zostanie przebudowany dworzec PKP na centrum przesiadkowe oraz powstanie nowy dworzec autobusowy. Ponadto, zostaną też przebudowane ulice w Głogowie Małopolskim na odcinku: ul. Sikorskiego, ul. Długiej, ul. Jaśminowej, ul. Gajowej, ul. Fabrycznej oraz fragment  drogi powiatowej. Przy pierwszych trzech ulicach pojawią się również ścieżki rowerowe o długości 2 km.

Jeżeli zaś chodzi o gminę Krasne to planowana jest  przebudowa drogi gminnej  gminna „Przycznia” w Palikówce na długości ponad 2 km. W celu wydłużenie kursów  linii autobusowej na trasie Rzeszów-Krasne-Palikówka, zostanie przebudowany około  1 km drogi Mała Kolonia, dzięki czemu wydłużona zostanie trasa linii autobusowej od strony Rzeszów Załęże. Droga ta zostanie poszerzona, powstaną dwie zatoki autobusowe oraz chodnik i oświetlenie uliczne. Na terenie gminy przy drogach powiatowych powstanie też 7 zatok autobusowych.

Jeśli chodzi o gminę Świlcza – tu  zostanie przebudowane 20 zatok autobusowych przy drogach powiatowych w Bratkowicach, Trzcianie, Błędowej Zgłobieńskiej, Dąbrowie, Świlczy oraz Woliczce.
W planach jest również budowa ścieżek rowerowych  i chodników wraz z kanalizacją deszczową. Powstaną one: w Bratkowicach – ponad 800 m ścieżki pieszo-rowerowej, wzdłuż drogi powiatowej w Świlczy, Mrowli i Rudnej Wielkiej – 2,4 km, w Rudnej Wielkiej – ponad 750 m ścieżki rowerowej i chodnika.

W gminie Trzebownisko zostanie  rozbudowana droga gminna w Łukawcu i Wólce Podleśnej oraz powstanie most  na rzece Wisłok.  Inwestycja obejmuje budowę dwóch zatok autobusowych wraz z infrastrukturą przesiadkową Park&Ride, Bike&Ride oraz chodników i ścieżek rowerowych do przystanków. Powstaną one w ramach budowy planowanego łącznika wraz z mostem na Wisłoku pomiędzy dwoma drogami powiatowymi w Łukawcu oraz Jasionce-Medyni Głogowskiej.

W ramach budowy drogi i mostu powstaną  2 parkingi Park& Ride (łącznie 19 miejsc postojowych) oraz 2 parkingi Bike&Ride (razem 20 miejsc postojowych). Ponadto, wybudowana zostanie też ścieżka rowerowa i chodnik o długości 3 km, po obu stronach łącznika między Łukawcem a Jasionką i Medynią Głogowską.
W gminie Tyczyn zaplanowano budowę 2-kilometrowego chodnika w Borku Starym, który powstanie po lewej stronie drogi wojewódzkiej relacji Rzeszów-Dylągówka.

joanna.goscinska@rzeszow-news.pl

Reklama

8 KOMENTARZE

  1. Jak w Rzeszowie jeździły stare kopciucha to nikt tego nie widział, a MKS powstał niedawno i musi się wszystkiego dorobić. Poczekajmy i zobaczymy czy jakość usług się poprawi.

  2. Hm… Nie rozumiem, dlaczego planują zakup w większości małych autobusów? Oj nie widze tego komfortu jazdy. Chociaż z artykułu wynika, że te autobusy będą gumowe, gdyż do poszczególnych pojazdów planuje się, że wsiądzie odpowiednio MINIMUM 70 i 90 osób. A to oznacza, że skoro minimum, to i się z 200 osób uda upchać 🙂

  3. Widzę poziom intelektualny typowy dla tego portalu… Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę że autobus nie robi tylko jednego kursu dziennie? Przyjmując że kurs z pętli na dworzec w Rzeszowie i z powrotem trwałby po godzinę, czyli na pełny przejazd potrzeba 2 godzin. Więc każdy Więc przypada 3 autobusy na godzinę, czyli co 20 minut co jest jak najbardziej wystarczające. Mam nadzieję że nie trzeba będzie bardziej dobitnie tłumaczyć…

  4. Wymiatają nie ma co-) 54/9 to ile będzie? To będzie pierońska ilość 6 sztuk na jedną gminę. Jeżeli doba ma 24 godziny i mamy 6 nowych autobusów na gminę to możemy oszacować, że w każdej gminie nowy autobus pojedzie co 4 godziny. Iście metropolitalna inwestycja. Trzymajcie tak dalej to dogonicie Rzeszów i MPK w 2040 jak w Rzeszowie zamiast autobusów będzie już kolejka.

    • Co za bzdurne wyliczenia. Chyba liczbę autobusów trzeba dzielić nie przez liczbę gmin, ale liczbę linii. Tych ma być bodaj 39. Jednak niektóre kursują tylko w szczycie, na innych wystarcza jeden wóz jeżdżący cały czas. Przecież teraz autobusy MKS nie kursują co 4 godziny, a żółto-popielatych jest chyba mniej niż 54, więc wspomagają je zwykłe biało-niebieskie PKS-owskie. Dlaczego więc po wymianie taboru miałoby być gorzej?

      • Należy zauważyć że autobusy PKS to KOPCIUCHY.
        Kto im przeglądy podbija chyba sobie sami. Nie da się jechać za takim autobusem.
        KONTROLE WSKAZANE PANOWIE POLICJANCI.

Comments are closed.