fot. Lotnisko Rzeszów-Jasionka
Reklama

Rzeszów-Jasionka znów korzysta z pełnych 3200 m drogi startowej. Port zakończył przebudowę 700-metrowego odcinka i zamknął prace w 19 tygodni, czyli o trzy tygodnie szybciej niż plan. Lotnisko utrzymało ciągłość operacji przez cały czas inwestycji.


W tym okresie port obsłużył ponad 6847 operacji, w tym 445 startów i lądowań dużych maszyn szerokokadłubowych. Skala ruchu pokazuje, że organizacja budowy i ruchu lotniczego zadziałała bez zatorów. Modernizacja przywróciła pełną dyspozycyjność pasa i zwiększyła margines bezpieczeństwa.

Zmiany, które mają znaczenia

Na przebudowanym odcinku powstała nowa kanalizacja kablowa, przebudowano sieci deszczowe, wodociągowe i przeciwpożarowe. Zainstalowano oświetlenie nawigacyjne LED z nowym systemem sterowania z wieży. Przy progu 27 wykonano pełnowymiarową płaszczyznę do zawracania z oświetleniem i oznakowaniem poziomym.

Smaczek techniczny: w tym odcinku wbudowano ponad 93 tys. ton materiałów, ok. 16 tys. ton kruszywa, 39 tys. ton betonu i stabilizacji cementowej, 2 tys. ton betonu asfaltowego oraz 36 tys. ton wysokowytrzymałego betonu cementowego do nawierzchni lotniskowych.

Lotnisko podkreśla, że pierwszy cel to stabilność i bezpieczeństwo operacji.

– Zakończenie przebudowy to nie tylko techniczny sukces, ale przede wszystkim gwarancja najwyższego poziomu bezpieczeństwa i komfortu operacji – mówi Adam Hamryszczak, prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.

Bezpieczeństwo i przepustowość

Pełne 3200 m pasa są dostępne dla wszystkich typów statków powietrznych, bez ograniczeń. Zwiększona nośność i nowa geometria na kierunku 27 poprawiają rozłożenie ruchu i ułatwiają planowanie slotów. To ważne przy wzroście ruchu czarterowego, wojskowego i cargo.

Przedstawiciele portu liczą, że infrastruktura przełoży się na stabilniejszą siatkę i większe maszyny w rozkładzie. W sezonie wysokim da to większą elastyczność dla przewoźników.

Reklama

Znaczenie dla regionu

Pełna dostępność pasa wzmacnia odporność całej sieci lotnisk w Polsce Wschodniej i ułatwia przekierowania w razie awarii lub pogody. Główny udziałowiec portu widzi w tym efekt zarządzania projektem i szansę na rozwój.

– Modernizacja w Rzeszowie realnie wzmacnia odporność sieci lotnisk w Polsce i podnosi możliwości operacyjne Jasionki – mówi Łukasz Chaberski, prezes PPL S.A.

Jak dodaje, dla Podkarpacia to argument za nowymi połączeniami i silniejszym segmentem cargo, który wspiera lokalny przemysł i logistykę.

fot. Lotnisko Rzeszów-Jasionka

II etap – droga kołowania

Równolegle trwa budowa równoległej drogi kołowania. Zgodnie z harmonogramem ok. 1 100 m ma być gotowe w III kw. 2026 r. Ta inwestycja skróci czasy kołowania i odblokuje przepustowość w szczytach operacyjnych.

Połączenie krótszych cykli na ziemi z pełną długością pasa zwiększy dzienną liczbę operacji i ułatwi zarządzanie ruchem w sezoni

Finansowanie i wykonawca

Projekt współfinansowała Unia Europejska w ramach programu Connecting Europe Facility 2021–2027 (CEF Military Mobility). Wartość całego zadania, obejmującego także równoległą drogę kołowania, wynosi 113 849 553 zł brutto. Wykonawcą była firma Strabag.

(red.)

Czytaj więcej:

Jasionka z kolejnym rekordem. Wrzesień lepszy od świetnego sierpnia

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama