Na przełomie września i października 2014 r. do użytku zostanie oddany odcinek autostrady z Dębicy do Tarnowa. To oznacza, że kierowcy z Rzeszowa do Krakowa dojadą w ciągu 1,5 godziny.
We wtorek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprosiła dziennikarzy na 35-kilometrowy odcinek A4 Dębica – Tarnów. Od ponad roku buduje go konsorcjum firm Heilit Werner i Budimex. Wcześniej wykonawcą była firma Hydrobudowa, z którą jednak GDDKiA w lipcu 2012 roku zerwała kontrakt z powodu słabego postępu prac. W chwili zerwania kontraktu odcinek A4 Dębica – Tarnów był wybudowany w około 50 procentach. Pierwotnie miał być gotowy na Euro 2012.
Po przejęciu inwestycji przez Heilit Werner i Budimex w tej chwili autostrada jest gotowa w 75 proc.
– Odcinek będzie przejezdny na przełomie września i października – na dwa miesiące przed terminem – zapewnia Daniel Czaja z firmy Heilit Woerner. Budowa 35-kilometrowego odcinka Dębica – Tarnów będzie kosztowała prawie 1 miliard złotych. Najważniejsze prace na głównej trasie zostaną wykonane w tym roku. Na przełomie maja i czerwca 2015 r. ma być finał prac wykończeniowych, m.in. przy budowie dróg serwisowych i Miejsc Obsługi Podróżnych.
60 dróg dojazdowych do A4
Najbardziej wyróżniającą się budowlą na tym odcinku A4 jest powstająca koło Dębicy estakada, która będzie miała 1300 m. Będzie jedną z najdłuższych w Polsce. Przy budowie estakady są największe opóźnienia spowodowane błędami poprzedniego wykonawcy. Na 17 kilometrze odcinka A4 powstaje również specjalny 3-kilometrowy pas startowy dla samolotów wojskowych, który będzie wykorzystywany w awaryjnych sytuacjach. Jak ma wyglądać? Bariery ochronne oddzielające pasy ruchu nie będą montowane na stałe, a na początku i końcu powstaną strefy postojowe dla maszyn wojskowych.
Na trasie wyznaczono dwa węzły autostradowe: Dębica Żyraków i Dębica Pustynia. Ponadto 5 mostów, 9 wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą i 3 przejścia dla zwierząt oraz jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie Dębica – Tarnów powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – MOP Jastrząbka i MOP Jawornik. Do A4 prowadzić będzie 60 dróg dojazdowych.
Na otwarcie odcinka A4 Dębica – Tarnów czekają kierowcy z Rzeszowa, jadący w kierunku Krakowa. Dziś, jadąc autostradą Rzeszów – Dębica oddaną do użytku w październiku zeszłego roku, muszą przed Dębicą zjechać na drogę krajową nr 4, bo A4 się urywa. Po połączeniu trasę do Krakowa będzie można pokonać w 1,5 godziny.
Na dokończenie czeka jeszcze jeden odcinek
Odcinek Dębica – Tarnów jest jednym z dwóch ostatnich nieskończonych na ponad 160-kilometrowym podkarpackim fragmencie autostrady. Ostatni to 41-kilometrowy odcinek Rzeszów – Jarosław. Do stycznia br. budował go Polimex Mostostal razem z firmą Doprastav. Kontrakt zerwano, bo po ponad trzech latach autostrada była gotowa tylko w 69 procentach, choć pierwotnie ten odcinek także miał być wybudowany na Euro 2012.
Teraz GDDKiA jest na etapie wybory wykonawcy, który dokończy A4 z Rzeszowa do Jarosławia. Na stole są oferty dwóch konsorcjów. Firmy Budimex i Strabag są w stanie wybudować autostradę za prawie 720 mln zł. Konsorcjum firm, którego liderem jest Salini Polska, zaproponowało 876 mln zł. GDDKiA przygotowała na inwestycję ponad 835 mln zł. Teraz sprawdza obie oferty.
Cała autostrada A4, która zaczyna się od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca i biegnie przez Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej, będzie liczyła około 670 km.
redakcja@rzeszow-news.pl