Jeśli ktoś chciałby się załapać na przejażdżkę kolejnym, testowanym w Rzeszowie autobusem, to trzeba się pospieszyć. Będzie kursował tylko do niedzieli.

Od kilku dni krąży po mieście testowy autobus marki Solbus Solcity. Łatwo go dostrzec, bo jest w kolorze niebieskim i kursuje na linii OB. Jest zasilany skroplonym gazem LNG. Producentem autobusu jest firma Lider Trading z Solca Kujawskiego.

– To zupełnie wyjątkowy autobus – zachwala produkt swojej firmy Michał Śliżak, dyrektor ds. marketingu w firmie Lider Trading. – Jesteśmy jedynym producentem autobusów zasilanych skroplonym gazem LNG w Europie. Jest to paliwo ekologiczne i ekonomiczne. Mamy nadzieję że rzeszowskie MPK doceni walory tego paliwa i takie autobusy pojawią się także w Rzeszowie.

Ile kosztuje taki autobus?

– Koszt, w zależności od opcji wyposażenia, oscyluje wokół 800 tys. a 900 tys. zł – mówi Michał Śliżak i dodaje: – To ok. 100 tys. zł drożej niż autobus na tradycyjny olej napędowy, ale ten dodatkowy koszt zwraca się po 3 latach. A autobus jest użytkowany minimum 10 lat, więc jest to opłacalne. Od czwartego roku firma będzie na nim zarabiać.

Solbus Solcit ma 12 m długości, jest w stanie pomieścić ok. 110 pasażerów.

W Zarządzie Transportu Miejskiego w Rzeszowie, a także na forach internetowych pasjonatów miejskiej komunikacji, coraz częściej pojawiają się opinie, że w Rzeszowie lekarstwem na najbardziej obciążone linie byłyby autobusy przegubowe.

– Produkujemy takie autobusy – mówi Śliżak. – Właśnie dostarczyliśmy do Warszawy 35 takich autobusów zasilanych gazem LNG.

Testy tylko do niedzieli

Jazdy testowe w Rzeszowie zakończą się już w niedzielę. Czemu tak szybko?

– To z tego powodu, że zobowiązaliśmy się go jeszcze pokazać na konferencji w Dusseldorfie. Późnej pojedzie prosto do Paryża, na największą gazową wystawę światową.

W Rzeszowie od pewnego czasu ponownie zaczęły się pojawiać autobusy testowe różnych producentów – były już Autosany, Solarisy a ostatnio np. autobus Volvo, z zasilaniem hybrydowym.

Wiadomo, że w ciągu kilku najbliższych lat, Rzeszów chciałby zakupić ok. 100 nowych autobusów i w całości odnowić flotę miejskiego przewoźnika.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama