Przed 1 listopada kierowcy będą mogli jeździć A4 na odcinku Dębica – Tarnów. To jeden z dwóch brakujących odcinków podkarpackiego fragmentu autostrady.

O planowanym oddaniu do użytku A4 z Dębicy do Tarnowa przed świętem Wszystkich Świętych poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Otwarcie autostrady nie oznacza, że roboty zostaną definitywnie zakończone. Koło Dębicy nadal będą trwały prace przy budowie nad Wisłoką estakady, która będzie miała 1300 m długości. Tam są największe opóźnienia po błędach poprzedniego wykonawcy. Tam też będą jeszcze ograniczenia w ruchu na ponad kilometrowym odcinku.

Pod autostradą można przejechać 3 wiaduktami w miejscowościach Stare Żukowice, Kolonia Żyraków i Kozłów. Nad autostradą pojazdy korzystające z dróg powiatowych przejeżdżają przez nowe obiekty w miejscowościach : Zaczarnie, Nowe Żukowice, Jaźwiny, Borowa, Żyraków i Pustynia.

Na budowie A4 pracuje codziennie 850 osób i 250 maszyn budowlanych.

35-kilometrowy odcinek A4 Dębica – Tarnów od 2013 r. za prawie 1 mld zł buduje konsorcjum firm Heilit Werner i Budimex. Wcześniej wykonawcą była firma Hydrobudowa, z którą jednak GDDKiA w lipcu 2012 roku zerwała kontrakt z powodu słabego postępu prac. Pierwotnie odcinek Dębica – Tarnów miał być gotowy na Euro 2012.

Na trasie wyznaczone są węzły autostradowe: Dębica Żyraków i Dębica Pustynia. Ponadto 5 mostów, 9 wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą i 3 przejścia dla zwierząt oraz jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie Dębica – Tarnów powstały dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – MOP Jastrząbka i MOP Jawornik. Do A4 prowadzić będzie 60 dróg dojazdowych.

Na 17 kilometrze odcinka A4 powstał również specjalny 3-kilometrowy pas startowy dla samolotów wojskowych, który będzie wykorzystywany w awaryjnych sytuacjach.

Oddanie do użytku odcinka Dębica – Tarnów oznacza, że kierowcy, jadący z Rzeszowa do Krakowa, będą mogli tę trasę pokonać w 1,5 godziny. Zdjęcia z budowy A4 możecie zobaczyć TUTAJ.

Do ukończenia podkarpackiego fragmentu autostrady (ponad 160 km) zostanie jeszcze odcinek Rzeszów – Jarosław (41 km). W połowie września GDDKiA w Rzeszowie podpisała umowę z Budimexem i Strabagiem na dokończenie A4. Kontrakt opiewa na 719 mln zł. Ten odcinek autostrady ma być kierowcom udostępniony w pierwszej połowie 2016 r., czyli z 4-letnim opóźnieniem.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama