Ratusz na półmetku głosowania na projekty Rzeszowskiego Budżetu Obywatelskiego 2015 r. przypomniał sobie, że trzeba to promować. Ale właściwie ma się wrażenie, że miastu na tym nie zależy.

Od 24 czerwca można głosować na 51 projektów podzielonych na część inwestycyjną oraz prospołeczną. Możecie się z nimi zapoznać TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ. Termin głosowania mija 14 lipca. Nowością drugiej edycji RBO jest możliwość oddawania głosów przez internet. Ale procedura głosowania bez wychodzenia z domu jest tak skomplikowana, że – jak nas poinformował Waldemar Szumny, wiceprzewodniczący Rady Miasta Rzeszowa – do ubiegłego tygodnia, przez internet oddano tylko 6 głosów!

– To pokazuje, jak można zawiłym systemem komputerowym skutecznie zniechęcić ludzi do aktywności – uważa Szumny.

Konkurs Smakosza promowali, a RBO?

Na półmetku głosowania jest bardzo mało kart oddanych. – Przychodzą na razie pojedynczy ludzie, większość pomysłodawców zbiera karty i prawdopodobnie odda, jako cały pakiet na koniec terminu.
W piątek zdarzyło się, że jeden człowiek przyniósł około 30 kart i to był wyjątkowo dobry wynik jednostkowy. Bardzo mało głosów oddawanych jest bezpośrednio przez internet, mieszkańcy zgłaszają skomplikowaną procedurę głosowania internetowego – wylicza Waldemar Szumny.

Członkowie komisji, która pracuje przy RBO, liczą na to, że w ostatnich dniach głosów będzie przybywać. Tak było podczas pierwszej edycji RBO.  Oddzielnym problemem jest to, że miasto w niewielkim stopniu zachęca do głosowania.

– Ma przecież dostateczne narzędzia do tego i tylko potrzeba dobrej woli. Wystarczy podać inne przykłady zachęcania, gdy władzy zależało na głosowaniu, np. głosowanie w sprawie najładniej oświetlonego miasta w Polsce czy głosowanie w konkursie Korona Smakosza. Wtedy tych zachęt było znacznie więcej i widać było wsparcie władz miejskich – uważa Szumny.

Gdzie ta promocja?

Trudno się z nim nie zgodzić. Na oficjalnej stronie urzędu miasta są co prawda informacje o RBO, ale pochowane w zakładkach, które odwiedzają chyba tylko sami urzędnicy. Na głównej stronie ratusza za to dowiadujemy się o sukcesie wokalistów z Centrum Sztuki Wokalnej, o tym, jak dbać o czyste powietrze, jest informacja o Rzeszowskim Święcie Wokalnym, kursach języka angielskiego o wirtualnej podróży podziemiami Rzeszowa.

O Rzeszowskim Budżecie Obywatelskiego nie znajdziemy na głównej stronie żadnego promocyjnego materiału, który zachęcałby do głosowania na projekty. Waldemar Szumny poświęcił temu ostatni wpis na blogu Rzeszów News. Możecie go przeczytać TUTAJ.

Ratusz: Przecież są ulotki

Urzędnicy zaprzeczają, że ratusz nie promuje RBO.

– W każdym punkcie informacyjnym urzędu miasta oraz w Punktach Obsługi Mieszkańców można znaleźć ulotki informujące o RBO. Zostały wprowadzone już dawno – przekonuje Katarzyna Pawlak z biura prasowego rzeszowskiego magistratu. – RBO działa drugi rok z rzędu i liczymy na to, że głosów będzie więcej niż w zeszłym roku, tym bardziej, że czas na głosowanie został przedłużony. Dodatkowo informacje na temat RBO pojawiają się systematycznie w prasie i na portalach internetowych, a osoby czy grupy, które złożyły wnioski, sami skutecznie je promują chociażby przez portale społecznościowe – twierdzi Pawlak.

Ale chyba ratusz wziął sobie do serca uwagi, że słabo promuje ideę głosowania na projekty RBO, bo we wtorek na swoim Facebooku zamieścił jedno zdanie przypominające o głosowaniu do 14 lipca.

Zasady głosowania

Na projekty mogą głosować mieszkańcy Rzeszowa, którzy skończyli 16 lat. Formularz do głosowania dostępny jest TUTAJ. Następnie wypełniony można wrzucić do urny jednego z punktów głosowania: siedzibach rad osiedlowych, kancelarii ogólnej przy ul. Rynek 1, w biurze Rady Miasta Rzeszowa przy al. Pod Kasztanami 8 oraz Punktach Obsługi Mieszkańców w galeriach Plaza, Nowy Świat, Millenium Hall i hipermarkecie Real. Formularz można także zeskanować i wysłać na adres: rbo@erzeszow.pl lub wysłać tradycyjną pocztą na adres urzędu miasta.

Głosowanie w internecie odbywa się TUTAJ. Na jakie projekty zachęca głosować Andrzej Dec, przewodniczący Rady Miasta Rzeszowa? Czytaj TUTAJ.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama