Firma Castrol została partnerem technicznym PRz Racing Team – projektu młodych konstruktorów z Politechniki Rzeszowskiej, którzy swoim bolidem startują w najtrudniejszych na świecie zawodach inżynierskich dla studentów – Formula Student.
Rzeszowski team wyścigowy to grupa studentów kierunków technicznych, których połączyła wspólna pasja do motoryzacji oraz chęć stawienia czoła nowym wyzwaniom. Castrol postanowił, że będzie wspierał ekipę PRz Racing Team.
– Realizacja naszego ambitnego celu wymaga poświęcenia i ciągłego doskonalenia umiejętności – zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Dzięki zaangażowaniu firmy Castrol zespół otrzyma nie tylko pomoc techniczną, lecz także będzie mógł korzystać z wieloletniego doświadczenia producenta środków smarnych w motorsporcie – podkreśla Bartosz Zborowski, prezes Studenckiego Koła Naukowego Formuła Student Politechniki Rzeszowskiej.
Najmniejsze szczegóły docenione
Formula Student to organizowane od kilkunastu lat zawody kierowane do studentów uczelni technicznych z całego świata. Na różnych torach, nieraz tych samych, na których odbywają się wyścigi Formuły 1, studenci z najlepszych szkół wyższych prezentują zaprojektowane i skonstruowane przez siebie bolidy.
Maszyny zostają poddane serii testów statycznych i dynamicznych, a inżynierowie największych firm technicznych oceniają innowacyjność, trwałość oraz funkcjonalność zaproponowanych rozwiązań. Pod uwagę brane są także umiejętności prezentacji i tworzenia biznesplanu, przygotowanie projektu bolidu, jego kosztorysu oraz uzasadnienie zastosowanych technologii i rozwiązań.
W lipcu studenci z Politechniki Rzeszowskiej startowali na zawodach na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii, gdzie sędziowie docenili estetykę wykonania i dbałość o najmniejsze szczegóły. Podkreślono też wykorzystanie już w pierwszym sezonie pakietu aerodynamicznego, podczas gdy niewiele zespołów w ogóle decyduje się na takie rozwiązania.
Wkrótce prace nad nową maszyną
Wyścigowy bolid, skonstruowany przez studentów z Politechniki Rzeszowskiej, zbudowano na konstrukcji ramowej z poszyciem z włókna szklanego. Ważący 346 kg pojazd jest napędzany motocyklowym silnikiem Honda CBR 600 RR, który z regulaminową 20 mm zwężką na dolocie, jeszcze przed implementacją turbosprężarki, rozwija 72 KM.
Docelowo turbodoładowany bolid ma dysponować mocą 100-110 KM, co jest wystarczające na wąski i kręty tor, typowy dla zawodów Formula Student. Pojazd jest doskonałą bazą do dalszych badań i rozwoju. Ponieważ, zgodnie z regulaminem konkursu, jedną konstrukcją można startować dwa lata, już wkrótce rozpoczną się prace nad nową maszyną.
Poza startami w cyklu zawodów Formula Student, członkowie PRz Racing Team biorą też udział w konkursach naukowych i technologicznych mając na koncie liczne osiągnięcia, m.in. zwycięstwo w ogólnopolskiej rywalizacji Creators Academy czy tytuł Studenckiego Projektu Roku 2015 w kategorii Nauka i Technika.
– Od lat „napędzamy” marzenia pasjonatów. Teraz nasza firma będzie miała także udział w kształceniu i inspirowaniu młodych naukowców i inżynierów – mówi Anna Wilczewska, marketing manager Castrol Polska.
(kaw)
redakcja@rzeszow-news.pl