W ramach kolejnej edycji projektu „Rzeszów – miasto świadomych konsumentów 2.0”, stworzonej przez Fundację LexCultura, dowiadujemy się więcej o szkodliwości nierzetelnych, fałszywych reklam. Inicjatorzy przestrzegają i uczą co robić w starciu ze szkodliwymi treściami.
Założenia projektu
Celem projektu jest poszerzenie świadomości oraz wzmocnienie wiedzy o prawach konsumenta wśród mieszkańców Rzeszowa, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa w sieci. Odbiorcami zadania są rzeszowianie, w szczególności seniorzy oraz młodzież.
– Reklama stanowi obecnie nieodłączny elementem współczesnej gospodarki będąc jednocześnie kluczowym narzędziem promocji produktów i usług. Niemniej jednak, aby była ona skuteczna, a przy tym etyczna, powinna być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Spowodowanie naruszeń przepisów prawnych może prowadzić do daleko idących konsekwencji finansowych i wizerunkowych dla nierzetelnych przedsiębiorców – informują inicjatorzy projektu.
Nieprzyjemne konsekwencje prawne
Najbardziej oczywistymi skutkami szkodliwej działalności reklamowej są konsekwencje prawne. Przedsiębiorca w Polsce, który stosuje reklamę naruszającą przepisy prawa, musi liczyć się np. z karami finansowymi. Co więcej, może być zobowiązany do zaniechania nielegalnej reklamy oraz opublikowania sprostowania, a także ponieść odpowiedzialność cywilną, czyli naprawić szkodę na rzecz konsumentów bądź konkurentów.
Utrata wiarygodności
Innym nieprzyjemnym dla nieuczciwego przedsiębiorcy skutkiem jest utrata wiarygodności. W świecie informacji, w jakim żyjemy, niewiele jest w stanie uciec uwadze mediów, które przekazują wiadomości szerszej publice. Całkowite wymazanie wizerunkowej gafy jest obecnie bardzo trudne i wiąże się z latami odbudowywania zaufania.
Przedsiębiorca, który traci dobrą twarz, może spodziewać się spadku sprzedaży, np. w wyniku bojkotu swoich produktów przez konsumentów. Dodatkowo, poza utratą zaufania, inne firmy branżowe mogą krytykować działania przedsiębiorcy, a w przyszłości odmawiać potencjalnych współprac.
Zagrożenie dla samych konsumentów
W przypadku wprowadzających w błąd reklam leków i suplementów diety nie można zapomnieć o narażaniu zdrowia, a nawet życia konsumentów. Ta branża, ze względu na potencjalną szkodliwość, podlega w Polsce szczególnym regulacjom prawnym. Przykładowo, reklama leków, do nabycia których potrzebna jest recepta, jest całkowicie zabroniona.
Niezgodna z prawem reklama leków lub suplementów może prowadzić do wprowadzenia konsumentów w błąd, co do ich skuteczności, bezpieczeństwa stosowania lub przeznaczenia. Może to skutkować stosowaniem produktów, które nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom zdrowotnym, a nawet narażeniem konsumenta na szkodliwe efekty uboczne.
Jakie działania może podjąć konsument?
Konsument może zgłosić reklamę naruszającą prawo np. do Rady Reklamy. Jest to niezależna organizacja, która zajmuje się kontrolą przestrzegania zasad etyki reklamy. Jej celem jest zapewnienie, aby reklamy w Polsce były zgodne z przepisami prawa, a także z ogólnymi standardami etycznymi. Rada Reklamy działa na podstawie Kodeksu Etyki Reklamy, który określa zasady, jakimi powinny kierować się wszystkie reklamy publikowane w Polsce.
Do jej głównych zadań należą:
- rozpatrywanie skarg na reklamy
- wydawanie opinii i zaleceń
- edukacja i promowanie odpowiedniej reklamy.
Więcej informacji o projekcie można uzyskać na stronie: https://lexcultura.pl/rzeszow-miasto-swiadomych-konsumentow-2-0/ lub pod nr.: +48 730 336 909, +48 600 162 240
(MK)
Czytaj więcej: