Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki, dała „zielone światło” dla rozpoczęcia budowy prawie 12-kilometrowego odcinka drogi S19 Babica – Jawornik.
We wtorek (29 sierpnia), po dziewięciu miesiącach czekania, wojewoda Leniart ogłosiła, że wydała zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID. – To projekt niezwykle istotny. Z punktu widzenia województwa, ale też całego kraju – powiedziała.
– ZRID umożliwi wykonawcy rozpoczęcie prac budowlanych już w najbliższych dniach – twierdzi Bogdan Tarnawski, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która wniosek o wydanie ZRID złożyła jeszcze w grudniu 2022 r.
ZRID określa granice terenu przejętego pod budowę drogi i otwiera ścieżkę do odszkodowań dla tych, którzy zostali zmuszeni oddać swoje ziemie na rzecz Skarbu Państwa. To wojewoda ustali wysokość odszkodowań po opiniach rzeczoznawców.
– Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla nas, by wypłacić odszkodowania za przejęte nieruchomości – wyjaśnia Bartosz Wysocki z GDDKiA Rzeszów.
Osiem estakad
Blisko 12-kilometrowy odcinek S19 od węzła Babica do Jawornika wybuduje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor za ponad 1,253 mld zł. O tym, że to Intercor wybuduje ten fragment S19 wiadomo od listopada 2021 roku. Roboty dopiero teraz ruszą.
S19 na tym odcinku będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie węzeł Żarnowa – Strzyżów – w rejonie Strzyżowa, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R.
W kierunku Rzeszowa powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik. Na tym odcinku S19 powstanie osiem estakad na wysokich podporach (około 80 m), największa będzie miała ok. 1,1 km długości.
Powstanie również 5 wiaduktów i 4 przejścia dla zwierząt. Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.
Tymczasowy łącznik
Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku, dlatego, że budowę S19 między Babicą a Domaradzem podzielono na dwa odcinki: Babica – Jawornik (z łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz.
Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, S19 nie będzie łączyła się z DK 19 w Jaworniku. Łącznik w przyszłości ma być wjazdem awaryjnym na S19 przez MOP Jawornik m.in. dla służb ratowniczych.
Budowa odcinka S19 Babica – Jawornik nie będzie łatwa. To teren osuwiskowy, przechodzi na przemian przez wzniesienia i doliny, wykonano na nim 765 otworów badawczych, w niektórych miejscach na głębokości 50 m.
– Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych – twierdzi Bartosz Wysocki z GDDKiA Rzeszów.
Budowa S19 Babica – Jawornik ma się zakończyć we wrześniu 2026 roku.
Via Carpatia
S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Lublin jest już połączony z Rzeszowem.
Na Podkarpaci S19 będzie miała docelowo ok. 169 km, do tej pory oddano do ruchu 81,8 km, odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe). GDDKiA przygotowuje się do przetargu na odcinki Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz (11,6 km).
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl